Prof. Biliszczuk: Przy Politechnice kładka byłaby praktyczniejsza od wagonika kolejki

Marcin Moneta
Do końca tygodnia komisja przetargowa Politechniki Wrocławskiej zdecyduje czy za 12 mln zł będzie budować kolejkę linową nad Odrą, w okolicy Mostu Grunwaldzkiego.Ma ona połączyć kampusy uczelni po obu stronach Odry. Studenci i pracownicy PWr będą mogli przemieścić się z Wybrzeża Wyspiańskiego do Geocentrum przy ul. Na Grobli w niecałe trzy minuty. Zdaniem znanego we Wrocławiu projektanta m.in. mostów: Rędzińskiego i Milenijnego, prof. Jana Biliszczuka, kolej linowa przegrywa z kładką. - Ta ostatnia jest po prostu bardziej praktyczna - zaznacza prof. Biliszczuk.

Uczelnia już dwukrotnie podchodziła do wyboru wykonawcy. Dwa razy (w lipcu i sierpniu) do przetargu stanęła tylko jedna firma - Doppelmayr Polska. Podczas ostatniego przetargu zgłosiła ofertę o 600 tys. niższą od pierwotnej propozycji.

- Nawet jeśli komisja przystanie na tę propozycję, kolejka na pewno nie powstanie już w tym roku. Byłaby gotowa na wrzesień 2013, przed rozpoczęciem roku akademickiego. Jeśli komisja odrzuci tę propozycję, będziemy szukać rozwiązań alternatywnych - tłumaczy Andrzej Charytoniuk z biura prasowego uczelni.

ZOBACZ: BUDUJĄ KOLEJ LINOWĄ NAD ODRĄ (ZDJĘCIA)

Jakie to rozwiązania alternatywne?
Rowerzyści skupieni we Wrocławskiej Inicjatywie Rowerowej oraz Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia chcą by miasto i uczelnia zrezygnowały z planów budowy kolejki, a zamiast tego woleliby budowę kładki.

- Z kolejki nie mogliby korzystać rowerzyści, nie wiadomo jak z osobami na wózkach inwalidzkich. W dwóch wagonikach zmieściłoby się po około 30 osób, tymczasem kładka byłaby tańsza w użytkowaniu, bo nie trzebaby nikogo do obsługi i byłaby dostępna dla wszystkich, bez ograniczeń ilościowych. Pozwoliłaby łatwo dostać się z placu Grunwaldzkiego aż na przedmieście Oławskie, ponieważ z tyłu Geocentrum już jest kładka do ul. Szybkiej w rejonie Traugutta
- mówi Przemysław Filar z TUMW.

Do pomysłu kładki skłaniają się także sami naukowcy z Politechniki. Nawet jeden z nich - doktorant Józef Szybiński, zaprojektował taką przeprawę.

Prof. Jan Biliszczuk, szef zakładu mostów Politechniki uważa, że kładka byłaby praktyczniejsza.

- Kładka z pewnością daje więszką niezawodność tego połączenia komunikacyjnego, jest dostępna bez żadnych ograniczeń. Kolejka pewnie byłaby rodzajem atrakcji i podpisałbym się pod nią dwoma rękoma, gdyby był to pomysł któregoś z moich kolegów Profesorów z naszej uczelni, pokazywał naszą myśl techniczną i np. zawierał jakieś nowatorskie rozwiązanie opracowane na Politechnice. Ta kolejka, która mogła by zostać uruchomiona, byłaby natomiast jedynie dowodem na to, że mamy pieniądze i kupiliśmy sobie kolejkę i to wszystko - komentuje prof. Biliszczuk.

Problem w tym, że właśnie o pieniądze wszystko się rozbija. Bo pieniędzy, a przynajmniej takiej kwoty, której żąda ewentualny wykonawca, miasto i uczelnia nie mają.

Kolejka nad Odrą w założeniach połączyłaby budynek C-13 ("serowiec") przy wybrzeżu Wyspiańskiego z Geocentrum przy ul. Na Grobli. W godzinę ma przewieźć 370 osób. Dla studentów i pracowników uczelni przejazd byłby darmowy, a mieszkańcy zapłacą za przejazd tyle samo, ile kosztuje bilet tramwajowy.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 49

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ajka

Wtedy wygląd i funkcjonalnośc za o wiele nizsza cenę była do przyjęcia. Popieram prof Biliszczuka.

d
długo_pis

tak jak aquapark na klecinie z delfinarium....do dzis strasza jedynie pomysły

w
wrocławianin

A jak można zbudować stadion za miliard jak, który powinien być zbudowany za 600 milionów, władza nie jest wieczna na czymś trzeba zarobić.

G
Gondoljerzy

Kolejka gondolowa to trochę lunapark, wesołe miasteczko - też powinna być jako atrakcja turystyczna a nie jako jedyne zrdło transportu. Co komu do temu_

x
x

Ilu studentów wejdzie do wagonik? Cała sala wykładowa ? Wątpię

P
PWr

Politechnika nie pieniędzy na wyremontowanie klatki schodowej w A1 a będzie miała na kolejkę gondolową. Tragedia

H
Historyk

Żałosne jest to,że we Wrocławiu tak wolno powstają plany zagospodarowania terenu. Gdyby były,nie byłoby takich targów,a tak kto zapłaci więcej ten forsuje swoje rozwiązania. Wieża ciśnień stoi i niszczeje,a miasto wydaje pieniądze na zabawkę pokroju kolejki - chore!!

t
turysta

z tym, co powyżej proponuję trasę kolejki od stadionu miejskiego poprzez wieżę kościoła garnizonowego, dalej może być mostek pokutnic, Sky Tower, wieże Katedry, bo też wysoko, koniec trasy przy Hali Ludowej. Będzie atrakcja.

j
jasio zielone ucho

osobisty. Jak zameldowany we Wrocławiu, to wynocha na kładkę! A co zrobimy z takimi, co to mieszkają we Wrocławiu a zameldowani w Pcimiu Dolnym? Turyści czy miejscowi?

F
F.

Pieniądze na tego typu wynalazki musiałoby wyłożyć miasto, a miasto ma je z podatków.
Już w tej chwili jest zadłużone tak, że gdyby nie sztuczki księgowe i dobra wola ministerstwa, to zamiast Dutkiewicza miałbyś we Wrocławiu komisarza. Krótko mówiąc pieniędzy brakuje - nowe inwestycje są przesuwane itd.
Masz tyle pieniędzy, proszę bardzo - inwestycja powstaje.
Tylko, że chciałbyś dzielić cudze pieniądze i wydać je na ZABAWKĘ.
No i co to za nowa technologia ta kolej linowa? Na Kasprowy kolej linową zbudowano jeszcze przed wojną.
Kładka byłaby dużo bardziej praktyczna, nie pożerałaby funduszy co miesiąc (utrzymanie, remonty)

R
Rowerzysta

Kładka obok wieży ciśnień to super pomysł,tym bardziej,że MPWiK podobno się powili wynosi do nowej siedziby,więc to miejsce trzeba ożywić!!

A
Architekt

Powinna powstać i kładka i kolejka,ale ta druga na pewno nie w tym miejscu... Tam akurat potrzebna jest kładka jako przedłużenie ruchu pieszo-rowerowego od strony Przedmieścia Oławskiego.
Poza tym miasto powinno wreszcie się zdecydować jak ma zamiar wykorzystać walory Wieży Ciśnień przy ulicy Na Grobli i odpowiednio pod tym kątem umiejscowić miejsce kładki!!
A kolejka powinna łączyć dwie atrakcje aby była wykorzystywana przez turystów a nie uczelniane budynki,z których nigdzie nie można się dostać...

O
Obserwator

No to kiedy ta decyzja Polibudy?
Boje się,że rozwiązanie będzie jedno - nie powstanie ani kładka ani kolejka,albo skończy się na odległych w czasie pięknych planach....

w
wesoły

Zwróćmy uwagę ile setek rowerzystów w ciągu każdej godziny przeciska się wąskim chodnikiem mostu Grunwaldzkiego (niech nikt mi tu nie chrzani, że powinni jechać w tym miejscu jezdnią) .

Połowa z nich skręca na wybrzeże Wyspiańskiego w kierunku; Politechniki, AM, AR AWF, Biskupina i Sępolna, kładka rozwiązała by zatem problem rowerzystów na moście Grunwaldzkim.

Koleje kabinowe i gondolowe to specyficzny system transportu działający okresowo; wymaga stałego nadzoru, obsługi, mocno też zależny od warunków atmosferycznych (co zrobią studenci, gdy wyłączą im kolej, bo idzie burza lub wieje silny wiatr? a za 10 minut egzamin). Kolej linowa musi być też co najmniej raz do roku wyłączana celem jej konserwacji. Do tego (dla pozostałych mieszkańców) kasy biletowe lub szukanie automatu i dwuzłotówki?
W Polsce dochodzi jeszcze problem dewastacji.
A dla WOPR-u trzeba będzie zakupić sprzęt specjalistyczny do ewakuacji ludzi z wagonu kolejki do łodzi
na rzece - w przypadku skomplikowanej awarii.

Względy praktyczne nakazują zebrać konkretne pieniądze (choćby to miało jeszcze trochę potrwać) i zbudować elegancką kładkę, która będzie cieszyć oko jeszcze nasze dzieci.

K
Kostia z Zamostia

Dla turystów kolejka, dla mieszkańców kładka.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3