Problemy kolei? Nie tylko śnieg i lód. Stare wagony i lokomotywy, nienaprawiane usterki

Marcin Walków
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Paweł Relikowski
Udostępnij:
Opóźnienia, chaos na dworcach i w pociągach, które utknęły na trasie z powodu warunków atmosferycznych w ostatnich dniach, to niejedyne problemy kolei. Dotarliśmy do raportu Najwyższej Izby Kontroli, według którego system zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym ma wiele luk. Kolej zamiast niezwłocznie usuwać awarie i usterki, wprowadzała np. ograniczenia prędkości.

Mimo że w ostatnich latach spada liczba wypadków z udziałem pociągów i realizowanych jest coraz więcej inwestycji w infrastrukturę kolejową, to nie ma jednak jeszcze powodów do świętowania. Dotarliśmy do raportu Najwyższej Izby Kontroli z listopada ubiegłego roku. Według NIK Polska zajmuje drugie (po Rumunii) miejsce w Europie pod względem liczby wypadków na kolei.

I choć Polacy to zaledwie jedna trzynasta populacji Unii Europejskiej, to właśnie na polskich torach w wypadkach ginie najwięcej osób. W latach 2011-2012, które objęła kontrolą NIK, tylko 43 proc. infrastruktury kolejowej znajdowało się w dobrym stanie. A to właśnie zły stan torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem był najczęstszą przyczyną wypadków kolejowych w ostatnich latach.

Raport pt. "Bezpieczeństwo ruchu kolejowego w Polsce" zwraca uwagę, że zamiast niezwłocznie usuwać awarie i usterki, na kolei stosowano inne środki - ograniczenie prędkości lub tzw. sygnał zastępczy (polega on na tym, że dyżurny ruchu mruga najniżej położonym, białym światłem semafora i to znaczy, że przejmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo i on zdecyduje o pozwolenia na jazdę pociągu). Choć powinien on być stosowany wyjątkowo, bo (w uproszczeniu) wyłącza automatyczny system nadzoru i oddaje kontrolę w ręce człowieka - według NIK na polskich torach go nadużywano. Ta procedura była stosowana również 3 marca 2012 r., gdy pod Szczekocinami doszło do największej katastrofy kolejowej ostatnich lat.

Problemy z usuwaniem awarii i usterek występowały przede wszystkim z powodu niewystarczających środków na finansowanie napraw.

Wagony mają średnio 26 lat, a maszyniści przekraczali prędkość
NIK nie oszczędził też taboru kolejowego i pracowników kolei. Wagony używane w Polsce mają w PKP Intercity średnio ponad 26 lat, a w Przewozach Regionalnych nawet o 7 lat więcej. Średni wiek lokomotywy w Polsce przekracza 29 lat. Maszyniści natomiast przekraczali niekiedy dopuszczalną prędkość nawet o 30 km/h i ignorowali wskazania urządzeń w lokomotywach, kontrolujących czujność maszynistów.

O TYM PISALIŚMY: Awaria systemu sterowania ruchem. Pociągi opóźnione nawet ponad godzinę

Z kolei pracownicy odpowiedzialni za utrzymanie infrastruktury nie potrafili wykryć usterek w czasie codziennych oględzin. Przez to ruch pociągów przez dłuższy czas był prowadzony po niesprawnych rozjazdach, a dyżurni nie mogli o tym wiedzieć.

CZYTAJ DALEJ: NIK negatywnie PKP PLK, Urzędzie Transportu Kolejowego i ministrze
NIK negatywnie PKP PLK, Urzędzie Transportu Kolejowego i ministrze
Najwyższa Izba Kontroli oceniła negatywnie działania odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na kolei: PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Urzędu Transportu Kolejowego i ministra transportu. PKP PLK, bo nie podjęła dostatecznych wysiłków, by modernizować infrastrukturę, której stan w znacznym stopniu uniemożliwiał bezawaryjne prowadzenie pociągów. Urząd, bo zrobił niewiele, by wyeliminować nadużywanie sygnału zastępczego. A ministra transportu, bo do czasu katastrofy kolejowej pod Szczekocinami nie podejmował wystarczających działań w odpowiedzi na nieprawidłowości, które zgłaszał mu Urząd Transportu Kolejowego.

W 2014 roku kolej planuje wielką wymianę torów w Polsce
Jak zareagowała spółka PKP PLK? W aspekcie modernizacji infrastruktury, spółka zapowiedziała, że w 2014 roku planuje zmodernizować i zrewitalizować dwukrotnie więcej kilometrów torów, niż w roku ubiegłym. - To będzie kumulacja inwestycji i największy w historii front robót na polskich torach. Intensyfikacja prac to jedyne wyjście na poprawę infrastruktury, w sytuacji gdy od ponad 20 lat na jej rozwój i utrzymanie przeznaczano zbyt mało pieniędzy. Wymieniamy obecnie urządzenia nawet z XIX wieku - napisał w komunikacie Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK S.A. Według niego kolej ograniczyła już o jedną trzecią liczbę lokalizacji, w których sygnał zastępczy stosowano dłużej niż 7 dni. W listopadzie ubiegłego roku PKP PLK otrzymały zgodę na wdrożenie do eksploatacji Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) - to jedno z najważniejszych działań, które podniesie bezpieczeństwa na kolei.

O TYM PISALIŚMY: Awaria systemu sterowania ruchem. Pociągi opóźnione nawet ponad godzinę

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

i
iks
żeby kupić pendolino gdy nie ma się dla niego torów, a pociągi lokalne to 30 letnie jednostki. Zamiast wymieniać stopniowo tabor lokalny na nowszy to sobie POpaprańce zafundowali zabawkę za grube miliardy. Polska gospodarność...
B
Bartosz
np. w Finlandii,Szwecji, Norwegi czy Canadzie a Polska.
Aktualne w POlsce okolo -5 do 10 Stopni Calsjusza i takie problemy koleii.
A w krajach wyzej wymienionych mrozy siegajace okolo -40 stopni Celsjusza i w wiekszosci bez problemow funkcjonuje wszystko normalnie.
Jakos tlumaczenie ze trakcja energetyczna zamarza i to sa przyczyny .
A w tamtych krajach nie zamarza ?
Cos jest nie tak w Polsce , w kazdej dziedzinie nic nie funkcjonuje prawidlowo.
Dzis w nocy wracalem z Niemiec przez przejscie graniczne w Jedrzychowicach i po stronie niemieckiej bylo wszystko w porzadku, .Niemiecka sluzba drogowa bez przerwy cos czerwonego sypala.
Ale jak wjechalem na teretorium Polski byl przyzwoicie okolo opierwszych 10 km. Pozniej byla juz slizgawica.Dobze ze jechaly TIRY to to troche rozciapaly.
Ale najgorsze to to , ze na kolejnym Parkingu staly 2 samochody Plugo-piaskarki , no i staly.
Dlaczego ? , z oszczednosci Ropy ?
A juz zjazd z Autostrady w kierunku na Lubin to byl horor nie do opisania.Cale szczescie ze prawie nic nie jechalo z naprzeciwka.
Dlaczego rok w rok jest ta sama sytuacja w Polsce ?
z
zibi
że w tej statystyce ujęte są wypadki na przejazdach kolejowych i wszystkie potrącenia osób łącznie z wypadkami śmiertelnymi.KOLEJ JEST BEZPIECZNA
z
zibi
Powiem dlaczego jest zwolnienie. Bo tam zadziałały siły natury KURZAWKA. Jest to wielki problem.Zwolnienie w tym jednym miejscu ze względów bezpieczeństwa a na całej linii 160 km/h - prędkość dopuszczalna a nie 120km/h
A
A.
Jechałam pociągiem we wrześniu do Krakowa - 6 godzin. Tydzień temu jechałam autem i dojechałam w 3 godziny! Cenowo porównywalnie, bo jadąc pociągiem kupiliśmy z mężem bilety w 1 klasie w obie strony: 344zł. Samochodem zużyliśmy 1,5 baku paliwa, które wyniosło ok. 300zł + bramki 68zł = 368zł

Różnica: 24zł
Ale: 3 godziny krótsza podróż, brak irytujących współpasażerów, wygodne fotele, możliwość postoju i skorzystania z czystej toalety.
Oraz: dogodna godzina wyjazdu, brak chamskiego zachowania na peronie (pociąg wjeżdża na peron a wszyscy jak bydło się na niego rzucają, choć mają miejscówkę), brak kłótni o miejsce (tak, nawet jak się ma rezerwacje czasem trzeba się kłócić)
F
Fakty
Cena pociągu do auta jest odwrotnie proporcjonalna: im więcej pasażerów w aucie cena maleje, w pociągu rośnie.
F
Fakty
np Wroc - Wawa ICC kosztuje cos 130zł-140zł i jedzie sie 6 godz. Autem narazie jedzie się ok 4.5 godz. Jak otworzą całą ekspresówkę to bedzie mozna szybciej dojechac. Koszta podobne. Pendolino nawet tu nie pomoże, bo na 100% bilet bedzie doższy niż teraz ICC.
Trasa Wroc - Karkow i dalej .. to szkoda nawet pisać. Autem zdecydowanie szybciej. Kiedyś (10lat temu) np do Rzeszowa pociąg jechał cos 7godz (koszt ok 50zł) albo Szczecin Przemysl - 14godzin. Teraz to jakiś nieporozumienie, bo z Wroc-Rzeszow jest 10 godz :)
Otworzą cała trasę autostrady do Korczowej (granica z Ukrainą), wówczas autem dojedzie się w 4 godz. Teraz jest to min 6 (koszt 160zł).
Nie wspominam tu okresu świątecznego, kiedy to zawsze pociągi i auta jadą dłużej. Jedyny plus, że w aucie jest zawsze miejsce i nie trzeba wchodzić oknem lub z drugiej strony peronu - nielegalnie :]
O
OtCałaFilozofia
Jedzie jak pijany tak że się pociąg chwieje. Wówczas to i pacjent w kiblu sie chwieje i nie moze trafic :)
S
Sivert
Jeżeli coś zaczęto produkować w latach 1962 (pierwsze kible wtedy wyprodukowano) to nie wiem jakbyś o to dbał i tak się zniszczy. NIC NIE JEST WIECZNE. Większość (NIE WSZYSTKIE) z napraw głównych polega na uzupełnieniu konstrukcji, wymianie instalacji i regeneracji podzespołów.
C
Człowiek Porażka
Drobna uwaga: W stronę Opola pociągi nie są w stanie jechać non stop z prędkością 120 km/h. W okolicy Lipek nie jadą nawet z prędkością 50 km/h !!!! Od lat jest w tym miejscu ograniczenie prędkości. Mimo różnych prac modernizacyjnych - kolej nie planuje zmienić niestety tego stanu rzeczy. To ograniczenie będzie na tym terenie utrzymane.
j
jak
Fakt, jest przestarzały ale przez ostatnie klika lat naprawdę zmodernizowano wiele, kupiono nowe składy, obecnie do Jeleniej Góry, Zgorzelca, Węglińca, można jechać naprawdę fajnymi pociągami, z klimatyzacja, z internetem, niskopodłogowymi, czystymi z ubikacjami, które mają zamknięty układ. Do tego na trasie do Węglińca pociągi jeżdżą naprawdę szybko Z centrum Wrocławia do centrum Bolesławca, można dojechać pociągiem minimum 1.10h max. 1.30h. To naprawdę bardzo dobry czas. Na całej trasie pociągi jadą z prędkością pomiędzy 120 -160km/h, to samo w stronę Opola. Fakt Czekamy na szybsze połączenia z Warszawą i Poznaniem, trasa się modernizuje. Niestety ostatnie 30 lat nie było łaskawe dla kolei, tak samo jak i dla żeglugi. Krakowa od razu nie zbudowano, i też nie zadbano już o to co się ma. Więc teraz nie ma co sie dziwić, że jest tak. Najważniejsze ze modernizują, bo to był już ostatni dzwonek.
C
Człowiek Porażka
Każdy kto regularnie korzysta z usług kolei w Polsce wie, że to wszystko jest dramatem. I to wcale nie tylko zimą !
O
On
Będzie, będzie się działo, będzie zabawa :)
P
Pasażer
Życzliwy skąd Ty się urwales? :-D na foto jest stacja Wrocław-Mikołajów
t
tak samo
prześcigną sprinterów
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie