reklama

Prezydent Sutryk chce tramwaju wodnego. Przed wojną na Odrze niemal tworzyły się korki (ZDJĘCIA)

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Zaktualizowano 
Po raz kolejny wrócił we Wrocławiu pomysł na stworzenie tramwaju wodnego. Tramwaju, który działał jeszcze w przedwojennym Breslau, a także przez kilka lat po wojnie. Następnie regularne kursy zostały zastąpione przez kursy statków wycieczkowych i tak jest do dziś. Tymczasem parowe tramwaje wodne działały w mieście już przed I wojną światową. Stanowiły wówczas dobry środek transportu, a i mieszkańcy nie byli tak zabiegani jak dziś i nie potrzebowali się dostać w ciągu kilkunastu minut z jednego końca miasta na drugi.

Zdaniem części specjalistów tramwaj wodny to doskonałe uzupełnienie komunikacji miejskiej, raczej nie ma możliwości, by konkurował on z szybkością przejazdu zwykłego tramwaju po wydzielonym torowisku.

- W warunkach wrocławskich ten środek transportu na Odrze sprowadza się dziś tylko do wycieczek - tłumaczył portalowi GazetaWroclawska.pl dr Bogusław Molecki, były pracownik Zakładu Logistyki i Systemów Transportowych Politechniki Wrocławskiej. - Próbowaliśmy kiedyś policzyć, czy opłacałoby się uruchomić żeglugę jako stały element transportu miejskiego. Powstała nawet praca dyplomowa. Wnioski były nieubłagane: to jest nieopłacalne i mogłoby zostać wprowadzone tylko na nielicznych trasach. Dodaje, że komunikacja zbiorowa musi być szybka, umożliwiać łatwą wymianę pasażerów w krótkim czasie, tymczasem takie jednostki mają jeden wąski trap, przy którym wymiana dużej grupy pasażerów trwałaby nawet pół godziny.

Poza tym naukowiec zaznacza, że podróż tramwajem wodnym trwa zbyt długo. Jest dużo śluz, a każda przeprawa przez nią to zwłoka w podróży. - W efekcie z Kozanowa do zoo wcale nie byłoby szybciej dostać się tramwajem wodnym niż lądowym - wyjaśnia Bogusław Molecki.

Przed II wojną, gdy czas dotarcia w dane miejsce nie był aż tak istotny jak dziś, kursowały statki motorowe m.in. o nazwach: Sommerstraum, Wintermärchen I, Graf Hatzfold, Möwe. Wytyczonych było kilka podstawowych tras. Statki płynęły z przystani przy Hali Targowej, przez śluzę Piaskową, Mieszczańską na Osobowice; z przystani Zwierzynieckiej przez Kanał Miejski na Osobowice oraz z Hali Targowej przez Bartoszowice do przystani Wilhelmshafen, gdzie była też restauracja, a właściwie przedsiębiorstwo rozrywkowo-rekreacyjne (obecnie okolice ul. Braci Gierymskich, naprzeciw Wyspy Opatowickiej). Regularne kursy tramwajów wodnych zlikwidowano po II wojnie światowej, w latach 50. XX wieku.

Zobaczcie na archiwalnych zdjęciach jak mieszkańcy Breslau przemieszczali się tramwajami wodnymi po mieście. Zainteresowanie było na tyle duże, że w okolicach dzisiejszego nabrzeża i bulwaru Xawerego Dunikowskiego tworzyły się wręcz korki na wodzie. Czy dziś da się przywrócić regularne kursy tramwajów wodnych i przekonać wrocławian do tego sposobu przemieszczania się po mieście? To mocno dyskusyjna sprawa. Na pewno miałoby natomiast sens rozbudowanie oferty rzecznej dla turystów, bo dla nich czas przemieszczania się po rzece nie jest aż tak istotny.

ZOBACZ TEŻ:

To były hity późnego PRL-u i początku lat 90-tych. Pamiętaci...

Poznam panią ze stacją benzynową, czyli ogłoszenia matrymoni...

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 25

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
JOn
2019-07-11T19:54:18 02:00, Karol:

W "Breslauer Zeitung" tylko o Breslau. Dzisiaj 11 lipiec, Narodowy Dzień Pamięci o ludobójstwie obywateli polskich przez ukraińskich nacjonalistów na Kresach II RP. A u nich cisza jak makiem zasiał. Wstyd i hańba.

Zmień czasopismo i oszczędź sobie "nerwów".

k
kronos
2019-07-11T17:32:50 02:00, Gość:

To miasto od II wojny - czyli od Niemca - nie wybudowało w zasadzie ŻADNEJ nowej linii tramwajowej oprócz przedłużenia linii na Leśnicę, więc niech Sutryk skończy pierd***ić o tramwajach wodnych i bierze się za zwykłe.

Tramwaj na Popowice - już trwają pracę, tramwaj na Nowy Dwór też niedługo ruszą. Jak widać brakuje ci nie tylko kultury osobistej, ale i elementarnej wiedzy.

G
Gość
2019-07-11T13:47:31 02:00, Gość:

Fajna galeria. Szkoda tylko, że (jak zawsze) nikt nie posilił się o to aby chociaż krótko opisać fotki.

Po obiektach budowlanych i mostach widać że większość tych zdjęć to centrum Ostrów Tumski i rejon Biskupina Nadodrza oraz brzegi wykorzystywane do rekreacji ;

G
Gość
2019-07-12T06:26:01 02:00, Dr:

W tym mieście przed wojną wszystko było piękniejsze i lepsze niż dziś.

Lecz wtedy to MIASTO miało zarządcę i służby miejskie no i gospodarzami byli ludzie szkoleni do myślenia i planowania we wszelkich dziedzinach życia ; Narodowości nie podaję jest dla wszystkich wiadoma ;

G
Gast

Wrocław był kiedyś : pięknym i mądrze zarządzanym miastem . Był ...

G
Gast
2019-07-11T13:47:31 02:00, Gość:

Fajna galeria. Szkoda tylko, że (jak zawsze) nikt nie posilił się o to aby chociaż krótko opisać fotki.

Sandinsel i Sandkirche , chyba każdy rozumie ?

K
Konrad

jakie pół godziny na wymianę pasażerów? w kopenhadze są 3 linie tramwaju wodnego i wymiana około 100 pasażerów w jedną i 100 w drugą stronę trwa około minuty czyli jak w autobusie MPK. Przy czym pasażerów z rowerami w MPK jest mało, a w tramwaju wodnym w CPH to było jakieś 15% wszystkich.

G
Gość

Sutryk A co ze stadionem który jest ciągle na minusie

R
RR

Dziękuję za piękny zestaw przedwojennych pocztówek, super.

Oj naukowcy ".. bo ma wąski trap..." - to buduje sie jednostki dostosowane do szybkiego wchodzenia i wychodzenia.

Miasto i mieszkańcy oraz turyści sie zmieniają i może jednak warto to przemyśleć jeszcze raz.

D
Dr

W tym mieście przed wojną wszystko było piękniejsze i lepsze niż dziś.

K
Karol

W "Breslauer Zeitung" tylko o Breslau. Dzisiaj 11 lipiec, Narodowy Dzień Pamięci o ludobójstwie obywateli polskich przez ukraińskich nacjonalistów na Kresach II RP. A u nich cisza jak makiem zasiał. Wstyd i hańba.

G
Gość

Na Zachodzie miasta buduje się frontem do rzeki u nas na odwrót .Rzeka ma znaczenie drugorzędne czas to zmienić

G
Gość
2019-07-11T17:32:50 02:00, Gość:

To miasto od II wojny - czyli od Niemca - nie wybudowało w zasadzie ŻADNEJ nowej linii tramwajowej oprócz przedłużenia linii na Leśnicę, więc niech Sutryk skończy pierd***ić o tramwajach wodnych i bierze się za zwykłe.

100 % prawdy , na dodatek zlikwidowali wiele linii tramwajowych . Widoczne torowiska zalane asfaltem . O ile by funkcjonowały to samochód jest zbyteczny .

G
Gość
2019-07-11T14:37:25 02:00, Załamany:

Masakra z tymi planami, poprawić infrastrukture kolejową bo stateczki to dla turystów, może i Zeppeliny magistrat zaproponuje bo przecież też kiedy latały. Drogi Magistracie w Chinach testują kolej 600km /h a wy macie pomysły jak z XIX wieku, śiwat idzie do przodu, techologia się rozwij a Polsce dojazd do Warszawy obecnie dłuży niż przed wojną.

2019-07-11T15:39:44 02:00, Arek:

...a z Kozanowa pod Politechnikę popędzisz wolniej niż z Wro do Opola pociągiem. Statkiem na zakupy. Choroba pod tytułem "PR-owe pomysły i oby było głośno" toczy UM dalej. A tymczasem moi znajomi przyjezdni jadąc Gajowicką, potem Wieczystą nie mogli uwierzyć w to, że jadą po ulicach miasta Wrocław. I taka jest prawda o naszym mieście i zarządzaniu nim.

Sam nie mogłem uwierzyć jak na Wieczystej auta parkują na drodze rowerowej.

Są takie możliwości spłaty długu Wrocławia że hej

G
Gość

Bo to byli Niemcy a nie patałachy .

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3