Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pożegnanie kolei miejskiej we Wrocławiu. "To była ostatnia godna forma transportu"

OPRAC.:
Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Symboliczne pożegnanie biletu aglomeracyjnego we Wrocławiu
Symboliczne pożegnanie biletu aglomeracyjnego we Wrocławiu Partia Zieloni
W ostatnią środę we wrocławskim Rynku odbył się happening partii Zieloni, podczas którego symbolicznie pożegnano tzw. bilet aglomeracyjny, czyli możliwość korzystania z kolei na terenie miasta, na podstawie ważnego biletu okresowego na komunikację miejską. Przypomnijmy, że dziś zakończył się czas trwania porozumienia między Gminą Wrocław i Polregio oraz Kolejami Dolnośląskimi w tej sprawie. Popularna w wielu krajach kolej miejska, wrocławianom odjechała.

Przewodniczący Partii Zieloni we Wrocławiu w mocnych słowach podsumował i wyjaśnił wczoraj o co chodzi w tym sporze, jeśli nie o komfort pasażerów.

- 8 lat temu w porozumieniu między samorządowcami Wrocławia i Dolnego Śląska powstał bilet aglomeracyjny, który okazał się być wielkim sukcesem. Liczba pasażerów podróżujących regularnie po Wrocławiu znacząco wzrosła do 4 milionów rocznie. Niestety ludzka małość, pycha, spory polityczne i brak umiejętności porozumienia się, spowodowały że bilet od dnia jutrzejszego przestanie obowiązywać. To będzie miało ogromne konsekwencje dla użytkowniczek i użytkowników komunikacji miejskiej we Wrocławiu - mówił Robert Suligowski, przewodniczący Partii Zieloni we Wrocławiu.

Zieloni przekonywali, że dzięki kolei we Wrocławiu można poruszać się nawet trzykrotnie szybciej niż autobusem czy tramwajem, a obecny spójny system pozwalał na sprawniejsze poruszanie się po mieście. Działacze przypomnieli, że mamy do czynienia również z kolejną kosmiczna podwyżką cen biletów we Wrocławiu. O około 30 procent podwyższono cenę biletów jednorazowych, a w przypadku kolei podwyższono ceny biletów o nawet 1000 zł rocznie dla osób dorosłych, a dla studentów i młodzieży o 966 zł. rocznie.

Zieloni wyliczają winnych tej sytuacji

- Jest to skandal wynikających z braku umiejętności porozumiewania się polityków i polityczek na Dolnym Śląsku. Winny jest Prezydent Wrocławia, winni są radni Rady Miejskiej Wrocławia, winny jest Marszałek Województwa i winni są przewoźnicy. Są winni bo nie umieli się porozumieć za co zapłacą użytkownicy i użytkowniczki kolei we Wrocławiu - podkreślił Robert Suligowski.

- Rozwinięty transport kolejowy w obliczu kryzysu klimatycznego. Transport kolejowy jest niskoemisyjny, ale też atrakcyjny dla młodych ludzi oraz studentów. Młode osoby i studenci zapłacą za to że nie udało się przedłużyć tej umowy. w skali miesiąca to będzie kilkadziesiąt złotych, które zabolą nasze portfele. To nie tak powinno wyglądać - powiedziała Laura Kwoczała ze stowarzyszenia Ostra Zieleń.

- Mamy do czynienia z sytuacja bardzo złą, sprzeczną z tym, jak powinna wyglądać polityka transportowa miasta. Kolej na terenie miasta, która funkcjonowała w ramach biletu aglomeracyjnego działa bardzo dobrze. To była tak naprawdę ostatnia godna forma transportu we Wrocławiu w obecnym czasie licznych i bardzo potrzebnych remontów. Dziś w momencie paraliżu komunikacyjnego Wrocławia, dochodzi do podwyżek cen biletów MPK oraz zerwanie porozumienia dotyczącego biletu aglomeracyjnego - powiedział Paweł Pomian ze stowarzyszenia Eko-Unia i Partii Zieloni we Wrocławiu.

Działacze i działaczki Partii Zieloni przypomnieli o swojej propozycji wprowadzenia “Biletu 365” - bilet roczny za 365 zł na komunikację miejską i kolej we Wrocławiu. Podkreślili, że w tym kierunku, zachęcającym mieszkańców i mieszkanki Wrocławia do przesiadania się z samochodów na komunikację miejską i kolej, powinny zmierzać władze miasta. Niestety zamiast tego we Wrocławiu mają miejsce kolejne kosmiczne podwyżki cen biletów.

Skarga do UOKiK-u, bo umów należy dotrzymywać

Przypomnieli również o swojej skardze do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na naruszenie zbiorowego interesu konsumentów - uczestników i uczestniczek komunikacji miejskiej i kolei we Wrocławiu.

- Ta podwyżka oznacza dla osób, które są posiadaczami nawet rocznych biletów okresowych, utratę możliwości korzystania z kolei na terenie Wrocławia w ramach tego biletu. Miasto Wrocław sprzedawało im uprawnienie do korzystania z niej. Umów należy dotrzymywać! Jest to ogromny skandal i naruszenie praw nabytych posiadaczy biletów okresowych - alarmował Robert Suligowski.

Działacze i działaczki Partii Zieloni przypomnieli również o tym, że miasto Wrocław powinno przeznaczać o wiele więcej pieniędzy na kolej. Wskazali również, że takim potencjalnym źródłem środków na ten cel mogłoby być zwiększenie i egzekucja opłat za parkowanie we Wrocławiu. Wrocław pobiera z tego tytułu wielokrotnie mniej niż Warszawa, Kraków, czy Szczecin.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska