Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Potworny tłok w szynobusach KD Wrocław - Trzebnica. Czy i kiedy coś się zmieni?

Adrianna Machalica
Tłok w porannym szynobusie Kolei Dolnośląskich z Trzebnicy do Wrocławia
Tłok w porannym szynobusie Kolei Dolnośląskich z Trzebnicy do Wrocławia Fot. Tomasz Hołod / Polska Press
Brak miejsc siedzących, tłok i ścisk to już norma dla pasażerów na trasie Trzebnica – Wrocław. O tej sytuacji informowaliśmy rok temu. Wówczas Koleje Dolnośląskie obsługujące tę trasę zareagowały. Jednak od pewnego czasu znów piszą do nas Czytelnicy i pasażerowie przerażeni tłokiem w składach z i do Trzebnicy. Czy jest szansa na poprawę tej sytuacji?

Połączenie kolejowe na trasie Wrocław – Trzebnica nie traci na popularności. Problem ze zbyt małą ilością miejsc w szynobusie wciąż jest aktualny i cały czas zgłaszany przez naszych Czytelników. Rok temu Koleje Dolnośląskie obiecały poprawę sytuacji, jednak sytuacja poprawiła się tylko na jakiś czas. Znów jest tłok w pociągach.

Dziennie z tej linii korzysta ok. 2 tys. pasażerów (ok. 60 tys. ludzi miesięcznie). Najbardziej kłopotliwym kursem jest ten poranny o godz. 6:39. Tłok jednak robi się również podczas kursów popołudniowych. Na ten moment dziennie z i do Trzebnicy rusza 16 kursów (z Trzebnicy pierwszy o 4:36, ostatni 22:05, a do Trzebnicy pierwszy o 4:45, a ostatni o 22:55). Szynobusy na trasie Wrocław – Trzebnica i Trzebnica – Wrocław kursują mniej więcej co godzinę. W tej chwili szynobusy kursujące na tej linii mają po 125-135 miejsc siedzących, a łącznie zabierają ok. 300 osób. Nic więc dziwnego, że nie każdy znajdzie miejsce siedzące albo, że w ogóle zmieści się w pojeździe.

– Ta linia zawsze jest oblegana, nie było jednak sytuacji, żebyśmy nie zabrali jakiegoś pasażera. Ludzie często uważają, że to jest tak jak na długich trasach, że koniecznie muszą usiąść, a to fizycznie nie jest czasami możliwe i trzeba stać. Trzeba też pamiętać, że w zimie jest więcej awarii, co oznacza, że nie możemy korzystać z rezerwowych szynobusów, ponieważ są one potrzebne wtedy gdzie indziej – tłumaczy Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Staramy się jednak robić, co w naszej mocy. Od 9 grudnia na tej trasie na stałe kursuje podwójny skład pociągu – dodaje.

Zapewnia też, że los pasażerów na tej trasie nie jest obojętny Kolejom Dolnośląskim. W ciągu roku powinno pojawić się sześć nowych trójczłonowych szynobusów, które zostaną wykorzystane na linii Wrocław - Trzebnica. Nowe pojazdy będą miały ok. 155-170 miejsc siedzących, łącznie ponad 450 miejsc. Oznacza to, że więcej osób będzie mogło skorzystać z tego kursu, a nawet usiąść w pojeździe. Przetarg został już rozstrzygnięty. Zamówienie będzie dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji projektu „Aglomeracyjna kolej dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we wrocławskim obszarze funkcjonalnym”. Szacunkowa wartość zakupu wynosi ok. 90 mln zł (bez VAT).

Problemem jednak nie jest tylko ograniczona ilość miejsc w szynobusach. Obecnie pomiędzy stacją Wrocław Psie Pole a Trzebnicą jest tylko jeden tor i nie ma możliwości mijanki. W przyszłości rozwiązaniem problemu ma być remont linii kolejowej do Trzebnicy, który pozwoliłby uruchamiać połączenia częściej.

– Koleje Dolnośląskie razem z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego i właścicielem torów będą działać w celu budowy mijanki – miejsca na krzyżowanie (wymijanie) się pociągów. Poprawi to częstotliwość kursów. Na razie na całej linii z Wrocławia do Trzebnicy może przebywać tylko jeden pojazd – mówi Piotr Rachwalski. – Moim marzeniem jest zwiększyć częstotliwość do kursów co 30 minut, a docelowo nawet do 20 czy 15 minut – dodaje.

Wciąż jednak trwają ustalenia na ten temat. Piotr Rachwalski zapewnia, że rozwiązanie powinno się pojawić w przeciągu roku.
Innym rozwiązaniem jakie przedstawiają Koleje Dolnośląskie jest elektryfikacja linii kolejowej z Węglińca do Zgorzelca. Jeżeli miałoby to miejsce, wówczas szynobusy spalinowe, które obsługiwały te linię nie byłyby tam potrzebne i można by je przenieść na trasę Trzebnica- Wrocław. Jednak szczegóły tego pomysłu nie są jeszcze do końca znane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska