Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Miejski jako atrakcja dla mieszkańców Wrocławia? Pojawiła się nowa koncepcja [ZDJĘCIA, FILM]

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Ideą City Portu jest stuprocentowe zachowanie historycznego charakteru tego miejsca i wykonanie nowych budynków w taki sposób, aby nie przysłaniały pierwotnego założenia.
Ideą City Portu jest stuprocentowe zachowanie historycznego charakteru tego miejsca i wykonanie nowych budynków w taki sposób, aby nie przysłaniały pierwotnego założenia. fot. Wacław Bieniasz, Bieniasz-Nicholson Architekt Sp. z o.o.
Zabytkowy Port Miejski we Wrocławiu jest obecnie względnie niedostępnym miejscem. Funkcjonuje tu kilka firm, ale osoby z zewnątrz nie mają tu dostępu. Inwestor Fermy Drobiu Woźniak, który rewitalizuje trzy budynki w okolicy, przedstawił pomysł na zagospodarowanie większego obszaru i "otwarcie" go wrocławianom. Co zakłada zaprezentowana koncepcja?

Port Miejski to ważny punkt na mapie Wrocławia

Port Miejski we Wrocławiu powstał jako port rzeczny na Odrze przy osiedlu Kleczków w latach 1897-1901. Zachowane, archiwalne szkice przedstawiają projekt portu z docelowo trzema basenami portowymi. Powstał tylko jeden z nich, a rozwój kolei i dróg spowodował, że w latach następnych nie kontynuowano rozbudowy.

Przedwojenna zabudowa portowa, częściowo zniszczona w czasie II wojny światowej, zachowała się do dzisiaj. Na miejscu postawiono dwa nowe spichlerze z żelbetowej konstrukcji, a cały kompleks uzupełniono o magazyny i taśmociągi oraz resztę drobnej infrastruktury służącej do transportu towarów.

W XXI wieku ten przemysłowy teren przestał spełniać swoją funkcję, a inwestor pracuje nad zmianą charakteru tego miejsca.

Pierwszy budynek zostanie oddany w 2023 roku

Prace w porcie rozpoczęły się już w 2016 roku. Wówczas ustalono pierwsze warunki budowy. Cztery lata później inwestor otrzymał pozwolenie na budowę. Obecnie prowadzone są prace na trzech budynkach: dwóch zabytkowych magazynach i portowym elewatorze.

- Przebudowa magazynu numer 3 jest w zaawansowanym stadium. Prace budowlane są warte 25 milionów złotych, a budynek ma być oddany do użytku już w połowie 2023 roku - mówi nam Paweł Kleszcz, przedstawiciel inwestora.

Budynek numer 3 to stary magazyn zboża, który mieści się tuż przy wjeździe do części portowej. Wykonawca pracuje nad odnowieniem elewacji, podziemnym
Budynek numer 3 to stary magazyn zboża, który mieści się tuż przy wjeździe do części portowej. Wykonawca pracuje nad odnowieniem elewacji, podziemnym parkingiem i przystosowaniem obiektu do powstania lokali gastronomicznych. fot. Michał Perzanowski / Polska Press

O drugi magazyn toczy się sądowy spór, a jego odnowienie zostało wstrzymane. "Zamczysko", bo tak nazywany jest budynek, zostało już częściowo rozebrane, choć zachowano charakterystyczną wieżyczkę. W tym przypadku wojewódzki konserwator zabytków ma określić, w jakim zakresie można ingerować w konstrukcję obiektu.

- Kluczowe w pracach przy nim jest zachowanie frontowej części i dominanty (główny, wysuwający się na pierwszy plan element architektoniczny), która ma wyróżniać go na tle innych - tłumaczył podczas swojej prezentacji architekt Wacław Bieniasz.

Niszczenie zabytków czy odnowa historycznego miejsca?

W maju 2022 roku Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska przygotowała petycję skierowaną do Jacka Sutryka z wezwaniem do wstrzymania prac i zrewidowania pozwoleń.

- Te obiekty przetrwały dwie wojny światowe i cztery dekady realnego socjalizmu, a nie wytrzymują starcia z agresywnymi deweloperami - mówił wówczas prof. Piotr Gerber, architekt i historyk architektury przemysłowej z Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego.

Inwestor w związku z tymi zarzutami przeprowadził ankietę na 600 osobach. Wykazała ona, że ponad 60 proc. wrocławian ocenia pozytywnie prace przy Porcie Miejskim i oczekuje "kompleksowej rewitalizacji pod zabudowę mieszkaniową, kulturalną i udostępnioną wszystkim mieszkańcom".

Badanie wykonane przez Instytut UPC na zlecenie firmy Fermy Drobiu Woźniak.
Badanie wykonane przez Instytut UPC na zlecenie firmy Fermy Drobiu Woźniak. fot. Fermy Drobiu Woźniak

Chcą oddać port mieszkańcom. Jak?

Wszystkie trzy budynki, nad którymi trwają prace, mają pełnić, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania, wyłącznie funkcję biurowo-usługową. Inwestor wnosi o zmianę dopuszczającą również funkcję mieszkaniową.

- Zdajemy sobie sprawę, że wszyscy boją się haseł "mieszkaniówka" czy "deweloperzy", ale ta zmiana jest kluczowa. Bez niej miejski port nie będzie spełniał funkcji miejskiej, nie będzie miejscem życia - argumentuje Paweł Kleszcz.

W miniony piątek (3 lutego) Wacław Bieniasz przedstawił nową koncepcję zabudowy portu. Architekt ma w swoim dorobku zaprojektowanie m.in. "Pasaż pod Błękitnym Słońcem" w Rynku i "Zieloną Etiudę" na Partynicach.

Plan architekta:

  • utrzymanie i renowacja starego dźwigu oraz suwnicy,
  • nowa zabudowa zgodna pod względem wysokości z obecnymi budynkami,
  • utworzenie promenady spacerowej z dostępem do lokali usługowych na parterze,
  • urządzenie mariny dla jachtów, a także przystanku dla tramwaju wodnego (jako alternatywa dla komunikacji miejskiej).

Tak wygląda film z prezentacji:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska