Pomysł PKP: Dworzec Świebodzki pod ziemią. Jak stacja metra

Grzegorz Chmielowski
Dworzec Świebodzki we Wrocławiu
Dworzec Świebodzki we Wrocławiu Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Udostępnij:
Szefowie PKP pracują nad dwiema koncepcjami przywrócenia ruchu pociągów na Dworcu Świebodzkim we Wrocławiu. Jeden z pomysłów zakłada uruchomienie podziemnej stacji kolejowej. Decyzje zapadną do końca 2019 roku.

- PKP S.A. dokłada starań, by decyzje dotyczące przywrócenia ruchu kolejowego na Dworcu Świebodzkim zapadły jeszcze w tym roku. Rozważane są dwie koncepcje odtworzenia ruchu na tej stacji. Pierwsza zakłada odtworzenie dawnej infrastruktury, druga przewiduje przeniesienie ruchu pociągów do podziemnego tunelu i budowę stacji z peronami pod ziemią. To, która z koncepcji zostanie zrealizowana, zależy od wyników prowadzonych obecnie analiz w tym zakresie” - poinformowała portal GazetaWroclawska.pl spółka PKP S.A.

Kolej informuje też, że: „na tę chwilę zakładane jest, że dworzec będzie obsługiwał ruch pociągów w kierunku Głogowa, Legnicy i Wałbrzycha". - PKP S.A. jest w stałym kontakcie z Miastem Wrocław w tej sprawie, o szczegółach inwestycji będzie można mówić dopiero w późniejszym terminie - przekazała dalej spółka PKP.

Informacja kolei jest na razie dość lapidarna, ale mimo to przynosi bardzo ciekawą informację. Bo przecież druga koncepcja, czyli „przeniesienie ruchu pociągów do podziemnego tunelu i budowa stacji z peronami pod ziemią” przypomina budowę swego rodzaju „metra”. Podobne rozwiązania istnieją już na PKP w Warszawie, a przygotowywane są w Łodzi.

Gdy na początku lat 90. ubiegłego wieku wstrzymano ruch pociągów na Dworcu Świebodzkim, właśnie wkraczała epoka motoryzacji. Były co prawda głosy sprzeciwu wobec „zamrożenia Świebodzkiego”, ale tak naprawdę zafascynowani byliśmy samochodami i bardziej zwracaliśmy uwagę na to, jakimi jeździmy drogami asfaltowymi niż żelaznymi, które raczej rozbieraliśmy. Ale te czasy minęły. Okazało się bowiem, że samochody wszystkiego nie załatwią. A są przyczyną wielu cywilizacyjnych bolączek, jak smog czy korki.

Dlatego od jesieni 2017 roku Gazeta Wrocławska prowadzi akcję „Oddajcie nam Świebodzki”. Okazuje się, że podobnie jak redakcja myśli wiele osób z kręgów władzy samorządowej, państwowej, ekspertów, zwykłych wrocławian i Dolnoślązaków z różnych miast: pociągi na Świebodzki mogą pomóc rozwiązywać komunikacyjne problemy miasta, a nawet aglomeracji.

Zobacz też:

Zapytaliśmy naszych czytelników na Facebooku o najbardziej wstydliwe miejsca we Wrocławiu. Gdzie jest najwięcej śmieci, błota i bałaganu? Znamy odpowiedź, zobaczcie zdjęcia - z tych miejsc na pewno nie możemy być dumni!Zobacz na kolejnych slajdach miejsca wstydu we Wrocławiu - posługuj się myszką, klawiszami strzałek na klawiaturze lub gestami

Śmieci, błoto, bałagan... Są we Wrocławiu miejsca, które nap...

Targ na Świebodzkim. Obraz nędzy i rozpaczy. To ma być europ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 73

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mauckeruuu
Nigdy. Albo dworzec podziemny, albo nic. Koniecznie z tunelem do Nadodrza. Inaczej bez sensu. Bo nie wyobrażam sobie jeżdżenia obecnymi tramwajami. Bo tak by to wyglądało niestety. Ze Świebodzkiego na Główny jest 1,6 km. Co z osobami, które się przesiadają z pociągów regionalnych na dalekobieżne? Jedyna opcja, dworzec pod ziemię, a na górze przystanki tramwaju szybkiego.
M
Maciek
Bez szybkiego tramwaju spod Świebodzkiego na dworzec Główny to nie ma najmniejszego sensu. Jak ty sobie wyobrażasz przesiadki z osobowego pociągu na dalekobieżny...
M
Maciek
Bez sensu Wrocław Swiebodzki jako stacja czołowa. Ja sobie nie wyobrażam, żeby pociągi z Wałbrzycha kończyły na Świebodzkim. Bo zdecydowanie najczęśćiej we Wrocławiu Głównym, przesiadam się na pociągi PKP IC. Bez szybkiego tramwaju Dworzec Świebodzki - Dworzec Główny, pomysł do d... Jedynie widzę sens, gdyby połączyć tunelem Wrocław Świebodzki i Wrocław Nadodrze, razem z p.o. pod Centrum, wtedy to by miało sens.
D
Dnolald Rusk
Nie mam z nim nic wspólnego, to antypolski troll rybaka, tfu na niego
_
w 2012 mieliśmy mieć szybką kolejkę na lotnisko,
dorzucało się miasto, dorzucał się wojewoda, ale kolej pokpiła sprawę

- tyle jeśli chodzi o realizacje innowacyjnych pomysły kolei, które potrafi pokpić sama kolej
B
Błajan
Nawet teraz mają zrobić peron 6 (ten od Euro 2012), tak żeby dało się z niego normalnie korzystać, ale to tylko jedna krawędź.
No i ta cholerna estakada... Mieli ją przebudować chyba z uwagi na Euro 2012. I co? No i odpicowali to co było. Chociaż dobrze, że przy okazji prac przy linii Wrocław - Poznań zlikwidowali wąskie gardło na Grabiszynie. Niestety nie zanosi się na to, żeby coś się z nią zmieniło i tu Świebodzki znów wchodzi do gry. Główny za Niemca nie miał obsługiwać ruchu lokalnego z kierunku Wałbrzycha, Legnicy, czy Głogowa - od tego był Świebodzki.
Bez totalnej przebudowy węzła wrocławskiego nie osiągnie się akceptowalnych rezultatów.
W
W-w
a co ze stadionem? a co z magistratem? POD ZIEMIĘ!
C
Coś tu śmierdzi...
Teraz zamiast niego mamy 3 różne i galerię...
e
emeryt
" A potem okaże się, że nie ma pieniążków na tą podziemną" - a tereny naziemne zostały już sprzedane deweloperom. I w końcu zostanie sam budynek Dworca Świebodzkiego przekształcony w Biedronkę.
J
Janko
Zapewne ta podziemna wygra, podejrzewam że będzie droższa ... Znaczenie droższa niż odtworzenie tego co jest. A potem okaże się, że nie ma pieniążków na tą podziemna i zostanie wszystko jak jest teraz ;)
////
Czy prężącego się Sutryka?
D
Dnolald Rusk
Nie poznajesz mnie to ja Biały Pan,ukrywam się,pod innym nickiem!
_
dworzec świebodzki ma sens tylko wtedy gdy zostanie wpięty odpowiednimi rozjazdami do sieci kolei aglomeracyjnej.
tych rozjazdów NIE MA !
to widać na każdej mapie.

a poza tym należy zastanowić się jak zreorganizować ruch pieszy samochodowy i MPK: tramwaj i autobusy.
Bo jest to zarówno wezeł przesiadkowy, jak i tranzytowy, "bo nie ma innej drogi" w braniborską robotnicza, tęczową oraz PN-PD podwale, tam już jest za gęsto, a alternatyw brak....
l
labeo7
ma PKP?
l
labeo7
Chyba, że zarząd PKP chce na ziemi dalej organizować targowisko.
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie