Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polskie Pendolino. Pojedziemy nim z Wrocławia do Warszawy (ZOBACZ FILM I ZDJĘCIA)

Marcin Walków
Pesa Dart na testach pod Wrocławiem. Takimi pociągami pojedziemy m.in. z Wrocławia do Warszawy
Pesa Dart na testach pod Wrocławiem. Takimi pociągami pojedziemy m.in. z Wrocławia do Warszawy Fot. Tomasz Hołod / Polska Press
PKP Intercity testuje na torze doświadczalnym niedaleko Żmigrodu pociągi Dart. Od grudnia wyjadą na tory. Dolnoślązacy będą nimi podróżować na trasie z Jeleniej Góry przez Wrocław i Łódź do Warszawy, a dalej do Białegostoku. A także na nieco innej trasie z Jeleniej Góry przez Wrocław i Warszawę do Lublina.

Nowoczesne pociągi Dart, produkowane przez bydgoską Pesę, nazywane są „polskimi pendolino”. Nic dziwnego, będą jeździć z prędkością 160 km/godz. i oferować wyższy komfort podróży, niż dotychczas wykorzystywane wagony.

– O ile pociągi Pendolino dedykowane są do połączeń ekspresowych, o tyle Darty będą jeździć w sektorze ekonomicznym. To oznacza też, że będą się zatrzymywać również w mniejszych miastach – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity.

Od połowy grudnia 2015 r. Darty będą jeździć m.in. na trasach z Jeleniej Góry przez Wrocław, Łódź, Warszawę do Białegostoku i Lublina.

Każdy pociąg zabierze na pokład do 352 pasażerów, w tym 60 w I klasie. Pod fotelami są gniazdka elektryczne, każdy pasażer będzie miał też do dyspozycji stolik, dodatkową półkę na telefon, haczyk na okrycie, podnóżek i indywidualne oświetlenie.

– Pociąg wyposażyliśmy we wszystkie rozwiązania, nieodzowne dziś z punktu widzenia pasażera. Mamy nadzieję, że dzięki Dartom pasażerowie wrócą do kolei – uważa Robert Świechowicz, wiceprezes PESA Bydgoszcz. W tym roku PKPIntercity przewiozło już 1,25 mln pasażerów więcej, niż rok temu. Jak przyznaje prezes Leonkiewicz, to zasługa „efektu Pendolino”. Teraz liczy na „efekt Darta”.

Pociąg zaprezentowano wczoraj na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa niedaleko Żmigrodu. Pierwsze wrażenie, to wygodne i szerokie wejście z peronu. W pierwszej klasie zamontowano bardziej komfortowe fotele i w każdym rzędzie jest po 6. miejsc. Ale i w 2. klasie na brak wygody narzekać nie można. Tam miejsc w rzędzie jest 8. Mniej więcej w połowie składu jest niewielki przedział barowy.

Większość przekąsek i napojów ma być sprzedawana z wózków barowych.
W pociągu są przewidziane składane półki na większy bagaż i 6 miejsc do przewożenia rowerów. Pasażerowie mają do dyspozycji 6 toalet, w tym jedną dostosowaną do poruszania się na wózku inwalidzkim, wyposażoną dodatkowo w przewijak dla niemowląt.

Zakup 20 pociągów Dart i ich serwis przez kolejnych 15 lat kosztował 1,32 mld zł.

Tor doświadczalny, na którym prowadzone są testy Dartów (a wcześniej także Pendolino) ma długość niespełna 8 km. To jeden z 8 takich torów na świecie, w tym sześciu w Europie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska