Polskie Pendolino. Pojedziemy nim z Wrocławia do Warszawy (ZOBACZ FILM I ZDJĘCIA)

Marcin Walków
Pesa Dart na testach pod Wrocławiem. Takimi pociągami pojedziemy m.in. z Wrocławia do Warszawy Fot. Tomasz Hołod / Polska Press
PKP Intercity testuje na torze doświadczalnym niedaleko Żmigrodu pociągi Dart. Od grudnia wyjadą na tory. Dolnoślązacy będą nimi podróżować na trasie z Jeleniej Góry przez Wrocław i Łódź do Warszawy, a dalej do Białegostoku. A także na nieco innej trasie z Jeleniej Góry przez Wrocław i Warszawę do Lublina.

Nowoczesne pociągi Dart, produkowane przez bydgoską Pesę, nazywane są „polskimi pendolino”. Nic dziwnego, będą jeździć z prędkością 160 km/godz. i oferować wyższy komfort podróży, niż dotychczas wykorzystywane wagony.

– O ile pociągi Pendolino dedykowane są do połączeń ekspresowych, o tyle Darty będą jeździć w sektorze ekonomicznym. To oznacza też, że będą się zatrzymywać również w mniejszych miastach – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity.

Od połowy grudnia 2015 r. Darty będą jeździć m.in. na trasach z Jeleniej Góry przez Wrocław, Łódź, Warszawę do Białegostoku i Lublina.

Każdy pociąg zabierze na pokład do 352 pasażerów, w tym 60 w I klasie. Pod fotelami są gniazdka elektryczne, każdy pasażer będzie miał też do dyspozycji stolik, dodatkową półkę na telefon, haczyk na okrycie, podnóżek i indywidualne oświetlenie.

– Pociąg wyposażyliśmy we wszystkie rozwiązania, nieodzowne dziś z punktu widzenia pasażera. Mamy nadzieję, że dzięki Dartom pasażerowie wrócą do kolei – uważa Robert Świechowicz, wiceprezes PESA Bydgoszcz. W tym roku PKPIntercity przewiozło już 1,25 mln pasażerów więcej, niż rok temu. Jak przyznaje prezes Leonkiewicz, to zasługa „efektu Pendolino”. Teraz liczy na „efekt Darta”.

Pociąg zaprezentowano wczoraj na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa niedaleko Żmigrodu. Pierwsze wrażenie, to wygodne i szerokie wejście z peronu. W pierwszej klasie zamontowano bardziej komfortowe fotele i w każdym rzędzie jest po 6. miejsc. Ale i w 2. klasie na brak wygody narzekać nie można. Tam miejsc w rzędzie jest 8. Mniej więcej w połowie składu jest niewielki przedział barowy.

Większość przekąsek i napojów ma być sprzedawana z wózków barowych.
W pociągu są przewidziane składane półki na większy bagaż i 6 miejsc do przewożenia rowerów. Pasażerowie mają do dyspozycji 6 toalet, w tym jedną dostosowaną do poruszania się na wózku inwalidzkim, wyposażoną dodatkowo w przewijak dla niemowląt.

Zakup 20 pociągów Dart i ich serwis przez kolejnych 15 lat kosztował 1,32 mld zł.

Tor doświadczalny, na którym prowadzone są testy Dartów (a wcześniej także Pendolino) ma długość niespełna 8 km. To jeden z 8 takich torów na świecie, w tym sześciu w Europie.

Wideo

Komentarze 49

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pan Paweł

A co z Shinkansenem czy ICE lub TGV ma wspólnego Pendolino? Chyba tylko cenę.

k
kek

Wsiadanie będdzie czystą przyjemnością HAHA

R
Romstar

A dlaczego ten skład mianuję się nazwą "Polskie Pendolino? To ujma dla Bydgoszczy jako producenta. Moim zdaniem jest to Polskie Bydgoszczątko. Ładnie - prawda?

P
Podróżna

tylko przywrócenie zlikwidowanych tras.

k
kolejarz

Tylko na zdjęciach

.

przez Warszawę?

d
david

Naprawdę z pięknego polskiego pociągu można cieszyć się bez oglądania się na innych i mantrowania o Pendolino. Dart jest bardzo ładny, spełnia wszystkie wymogi jakie powinien nowoczesny pociąg i super, że będzie kursował do Wrocławia.

J
Jol

Czekam z niecierpliwością na DART-a - mam nadzieję że będzie mnie stać na bilet - i że będą zniżki :) Kocham prędkość i chciałabym SZYBKO przemieścić się z Białegostoku do Wrocławia - dzisiaj to jest KATASTROFA czasowa czekam na JUTRO na PRZYSZŁOŚĆ :)

P
PB

a i tak ludzie pojadą polskim busem po 20 zł

m
mir

Pendolino to straszne g*wno w porównaniu z Dartem.

K
Kat

Ale podatki zapłacą w kraju, a nie we Włoszech

O
O/S

niedługo z Berlina do Wrocławia będziesz musiał jechać przez Warszawę...:-):-):-)

P
Piotrek

Dajcie se siana z tymi tytułami. Dart na tyle wspólnego z Pendolino, co z Shinkansenem czy ICE. To jest przepaść technologiczna.

t
to

ma być pociąg na dalekie podróże, przez cały kraj przejechać w takim siedzeniu skulony!Jeszcze do tego przy takim stoliku do jakiś gierek a nie stół do żarcia.A gdzie wagony Warsa i kuszety,przecie robimy PO to żeby żyło się lepiej!

p
pasażer

Ciekawe czy IC poradzi sobie z policzeniem czy już sprzedali bilety na te miejsca czy nie?

Dodaj ogłoszenie