Polkowice chcą mieć nowe tory i kolejowe połączenia

Urszula RomaniukZaktualizowano 
Taki szynobus może się pojawić na trasie między Głogowem a Lubinem. Starają się o to władze Polkowic
Taki szynobus może się pojawić na trasie między Głogowem a Lubinem. Starają się o to władze Polkowic Fot. Tomasz Hołod
Zagłębie Miedziowe czeka na sprawną kolej. W Polkowicach planują budowę stacji kolejowej.

- Polkowice są taką ślepą kolejową uliczką - mówi burmistrz Wiesław Wabik. - A chcielibyśmy, żeby do miasta można było dojechać z Lubina i z Głogowa.

Władzom Polkowic bardzo zależy na uruchomieniu linii kolejowej łączącej miasto z regionem. I snują plany. Tory należące do firmy Pol-Miedź Trans, która przewozi rudę miedzi między kopalniami, przebiegają przez polkowicki obszar Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pracują tam setki osób z całego regionu. Dojeżdżają autobusami i samochodami. Na parkingach jest coraz ciaśniej. Dlatego samorząd chce wybudować tam terminal. Przystanek kolejowy z parkingiem miałby powstać w zachodniej części Strefy, gdzie gmina ma swoje tereny inwestycyjne.

Z terminalu mogliby korzystać też polkowiczanie, dojeżdżając tam samochodami albo autobusami miejskimi, by w dalszą trasę ruszyć pociągiem. Podróż w regionie miałyby ułatwić jednostrefowe bilety, obowiązujące w komunikacji miejskiej i w pociągach.

Na parkingach jest coraz ciaśniej. Dlatego samorząd chce wybudować tam terminal.

- Ale do tego potrzebna jest współpraca samorządów, na przykład poprzez utworzenie związku komunikacyjnego gmin - dodaje burmistrz.

Pomysł uruchomienia połączeń kolejowych w Zagłębiu Miedziowym z włączeniem Polkowic nie jest nowy. O tym, że jest to możliwe, władze tego miasta przekonały wszystkich już dwa lata temu, organizując przejazd szynobusem z Polkowic do Lubina. Podróż w jedną stronę trwała pół godziny, pociąg jechał z prędkością 50-60 km/godz.
Już wtedy padały deklaracje, m.in. ze strony prezydenta Lubina. - Moim marzeniem jest połączenie kolejowe Lubina z Wrocławiem w 40 minut i z Berlinem w trzy godziny - mówił Robert Raczyński.
Ale też było wiadomo: bez inwestycji, głównie modernizacji torów, kolej nigdy nie będzie konkurencyjna wobec innych przewoźników. Do kompletu brakuje też odcinka kolejowego torów z Polkowic do Głogowa.

Spółka Pol-Miedź Trans zainteresowana jest uruchomieniem przewozów pasażerskich, zwłaszcza że ma już na to licencję. - Najpierw musi się pojawić infrastruktura kolejowa, która pozwoli konkurować z samochodami - twierdzi Janusz Cendrowski, prezes firmy. - Później inicjatywa samorządów. Dopiero po spełnieniu tych warunków możemy podjąć ryzyko inwestycji w przewozy osób.

Spółka Pol-Miedź Trans zainteresowana jest uruchomieniem przewozów pasażerskich, zwłaszcza że ma już na to licencję.

Wszystko może się wyjaśnić na początku jesieni. - Na przełomie września i października ma być gotowa koncepcja komunikacji kolejowej w Zagłębiu Miedziowym. Na nasze zlecenie opracowuje ją specjalistyczna firma - zapewnia Krzysztof Maj, rzecznik prezydenta Lubina. - Potem będziemy ją wspólnie realizować.

Samorząd województwa nie chce się jasno wypowiadać w tej sprawie. Biuro prasowe jedynie poinformowało, że są "podejmowane działania na rzecz dalszego rozwoju komunikacji kolejowej, nie tylko w regionie głogowskim".

Dziś komunikacja między Legnicą, Lubinem, Polkowicami a Głogowem oparta jest niemal w całości na transporcie samochodowym.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

j
jako

wszystko super - jednak zaklinam was, tylko nie wespół z PLK!

T
TKt48

Miło słyszeć, że chce się przywrócić takie połączenie. Oczywiście dobrze jeżeli zajmie się tym jakiś prywaciarz, bo PKP raczej nie wpadłoby na taki pomysł lub było by niechętne. Zresztą PKP w latach 70 zamknęło i zlikwidowało połączenie kolejowe do Polkowic, które biegło od strony Rudny Gwizdanów. I przez to trzeba korzystać z torów bocznicowych Spółki Pol-Miedź Trans. Miejmy nadzieje, że się uda.

N
Niniol

Dobrze że myśli się nad takimi rozwiązaniami, tylko szkoda, że w w tak małej skali. W tym rejonie jest więcej opuszczonych torowisk i stacji.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3