Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polbus likwiduje kilka linii. Utrudnienia dla mieszkańców Dolnego Śląska

Grzegorz Chmielowski
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Na trasy wyjechały gminne autobusy – Polbus-PKS zlikwidował kilka linii. Od poniedziałku, 12 lutego, autobusy wrocławskiego Polbusu-PKS nie jeżdżą na liniach 519, 9, 19, Środa Śląska – Wojczyce, Środa Śląska - Juszczyn, a linia 519 ze Środy Śląskiej do Wrocławia została skrócona do Karczyc.

Jak poinformowało szefostwo wrocławskiej firmy, decyzję tę podjęto związku z uruchomieniem przez średzki samorząd własnej komunikacji w obrębie gminy.

Wiadomość ta zaskoczyła władze i mieszkańców. Co gorsze, bez połączeń autobusowych znalazły się miejscowości Wojczyce i Juszczyn.

Wczoraj Urząd Miejski w Środzie Śląskiej przedstawił swoje oficjalne stanowisko w sprawie likwidacji kilku linii przez Polbus-PKS. Oto jego treść:

5 lutego br. do Urzędu Miejskiego w Środzie Śląskiej wpłynęło pismo Prezesa Polbus-PKS sp. z o. o. z dnia 31 stycznia br. Zostaliśmy w nim poinformowani o likwidacji 4 linii autobusowych tego przewoźnika. Ogromnym zaskoczeniem jest dla nas fakt, że jako powód tego posunięcia Prezes Krzysztof Balawejder podaje utworzenie Średzkiej Komunikacji Publicznej. W piśmie POLBUS-PKS czytamy, że „linie autobusowe, które zostały uruchomione przez Urząd Miejski w Środzie Śląskiej dnia 30.01.2018. w istotny sposób kolidują z połączeniami realizowanymi przez naszą Spółkę na terenie Gminy Środa Śląska i Powiatu Średzkiego”.

Pan Prezes podaje również w piśmie połączenia, które zostaną zlikwidowane. Co istotne – tylko dwie z podanych pięciu linii pokrywają się z kursami Średzkiej Komunikacji Publicznej: Środa Śląska – Rzeczyca i Środa Śląska - Kobylniki. Na pozostałych liniach: Środa Śląska – Miękinia, Środa Śląska – Wojczyce, Juszczyn oraz w szczególności Środa Śląska – Wrocław Średzka Komunikacja Publiczna nie prowadzi kursów. Niezrozumiałym jest tym samym fakt podawania informacji, jakoby uruchomienie komunikacji gminnej na terenie Gminy Środa Śląska miało wpłynąć np. na kursy do i z Wrocławia. Nieprawdą jest również stwierdzenie, iż gminna komunikacja koliduje z kursami na terenie Powiatu Średzkiego, ponieważ Gmina Środa Śląska nie ma żadnego prawa prowadzenia kursów poza swoim terenem.

Dodatkowo zaznaczamy, iż podana w piśmie relacja Środa Śląska – Wojczyce Juszczyn obejmuje co prawda teren Gminy, jednak wprowadzenie kursów ŚKP na tej linii jest planowane w II etapie trwania projektu, a więc dopiero za 7,5 miesiąca.

Jesteśmy oburzeni faktem, iż niezrozumiałe i nielogiczne dla nas decyzje Prezesa POLBUS-PKS tłumaczone są działaniami Gminy Środa Śląska. Gminna komunikacja zbiorowa powstała, by zabezpieczyć interes Mieszkańców, tymczasem działania PKS-Polbus są dowodem na absolutne ignorowanie potrzeb pasażerów oraz lekceważenie osób, które wykupiły bilety miesięczne w POLBUS-PKS i zostały zaskoczone decyzjami POLBUS-PKS praktycznie z dnia na dzień.

Uważamy, że uruchomienie I etapu Średzkiej Komunikacji Publicznej stanowi pretekst dla Prezesa POLBUS-PKS do dalszej likwidacji wielu połączeń na terenie Gminy i Powiatu Średzkiego, co trwa już od kilku lat i jest elementem polityki przewozowej spółki POLBUS-PKS.

We wrocławskim Polbusie zapewniono nas, że likwidacja niektórych linii tej firmy w rejonie gminy Środa Śląska nie jest żadną retorsją na powstanie gminnej komunikacji, ale wynika z twardej ekonomii. Do zawieszenia tych linii autobusowych doszło po pierwsze z powodu ich niskiej rentowności. Po drugie zaś, z powodu braku kierowców, bowiem część kierowców Polbusu przeszła do pracy w gminnej komunikacji. Część linii Polbusu jeszcze w gminie i powiecie średzkim pozostała, są to np. przewozy szkolne z gmin Kąty Wrocławskie czy Miękinia. Pozostały np. linie w Miękini, bo ta gmina współpracuje z Polbusem, który ma tam zarejestrowane autobusy a gmina obniżyła podatek od transportu. Zdaniem Polbusu, atutem gminnej komunikacji są wysokie dopłaty ze środków unijnych czy samorządowych. Polbus ich nie ma, więc musi twardo kalkulować, gdzie mu się opłaca jeździć. W gminie Środa Śląska bilety wrocławskiego przewoźnika, by się mógł sfinansować, musiałyby znacznie podrożeć. A to nie byłoby do zaakceptowania dla pasażerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska