Polaczek: Raport MAK to skandal

Redakcja
arc
Jerzy Polaczek, były minister infrastruktury, o raporcie MAK - To największy skandal. Strona rosyjska wybiela się.

Jak ocenia pan raport Rosjan na temat przyczyn katastrofy prezydenckiego samolotu?
Raport MAK jest 

największym skandalem w dziejach lotnictwa. Strona rosyjska celowo się wybiela i praktycznie odsuwa od siebie jakąkolwiek odpowiedzialność za katastrofę. Poza tym odmówiono nam dostępu do niezwykle istotnych dokumentów, między innymi tych, które dotyczą pracy radarów. Nie wyobrażam sobie, by któreś państwo mogło przejść do porządku dziennego nad takim raportem. Oczekują, że polski rząd odpowiednio zareaguje.



Nie widzi pan winy po stronie Polaków?


Oczywiście, że widzę. I to właściwie od początku, bo błędy powstały na etapie przygotowania wizyt, wcześniejszej premiera i późniejszej prezydenta, gdyż w ogóle nie oceniono stopnia ich ryzyka. Potem okazało się, że premier miał szczęście, bo wylądował, a prezydent wraz z towarzyszącymi mu osobami, zginął. Tylko, że wieża kontrolna nigdy nie powinna wydać zgody na wylądowanie prezydenckiego samolotu. Lotnisko powinno zostać zamknięta, a kwestia wylądowania nie mogła być "dyskutowana" tylko ustawiona jednoznacznie. Polska załoga nie powinna podjąć próby lądowania. Ta kwestia jednak jest wielowątkowa, jak i ocenia zachowania pilotów, ich wyszkolenia itd.




Ale jak miała się zachować załoga skoro w kokpicie znajdował się dowódca sił powietrznych i jak się okazało znajdował się pod wpływem alkoholu, bo miał we krwi 0,6 promila? Czy w ogóle mógł podejmować racjonalne decyzje?


Oczywiście ten fakt oceniam negatywnie. Nie miał on jednak decydującego znaczenia dla przyczyn katastrofy.



A ja bardzo współczuję pilotom, którzy mieli nad sobą, nietrzeźwego, jak wynika z raportu MAK dowódcę.


To załoga podejmuje ostateczne decyzje dotyczące lądowania.



Rozmawiała: Agata Pustułka

Wideo

Materiał oryginalny: Polaczek: Raport MAK to skandal - Dziennik Zachodni

Komentarze 34

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Weredyk
Czego ludziska ujadacie. Przeciez jest tak jak chcecie !!!! Macie taki wynik jak WASZ wybraniec gajowy i sloneczko, czyli WY chcecie. Za ten wyrok winni sa WYBORCY PO, i tyle.
z
zdzich
byłeś podobno ministrem i albo w tym czasie zgłupiałeś albo teraz z szefem,przecież powiedz prawdę co myślisz a nie co jarek mówi.no polaczku odwagi przecież nazywasz się polaczek chociaż to tak brzmi dziecinnie ale pokaż że nie jesteś już dzieckiem.
O
Obywatel
załoga JAK-40 nie miała zgody na lądowanie słowa pilota (nam się udało) wy próbujcie,nie udało się panie Polaczek cała prawda.
s
spokojny
"wieża kontrolna nigdy nie powinna wydać zgody na wylądowanie" - i nie wydała!

Co to znaczy „zamknąć lotnisko”? Szlaban spuścić i przekręcić kluczyk w furtce a jakby mimo wszystko ktoś lądował to strzelać? Otóż kontroler wojskowego lotniska dla lądowania wojskowego samolotu (a taki status miał polski samolot prezydencki) niczego nie zamyka a jedynie wydaje zalecenie odlotu na lotnisko zapasowe co uczynił. Kontroler nie miał możliwości bezwzględnego zakazania lądowania w tym przypadku. Takie zakazy są natomiast stosowane na cywilnych lotniskach dla cywilnych maszyn. Poza tym w cywilnym samolocie nie ma możlwiości aby w kabinie przebywał ktoś z pasażerów a jedynie może tam być uprawniona załoga.

W USA samolot prezydencki to Airforce 1 a helikopter prezydencki to Marine 1. Obie maszyny są wojskowe, choć podlegają różnym formacjom. To znany przykład rozwiązań stosowanych też u nas w kraju. Nasze rządowe maszyny są latane przez specjalnie szkolonych pilotów specjalnego pułku wojskowego a nie np. cywilnej organizacji tak jak ma to miejsce w komercyjnych liniach lotniczych. W związku z tym taki też status mają te samoloty w korytarzach powietrznych czy na podejściach do lądowań. Dodatkowo mają tu na lotniskach zastosowanie przepisy o eksterytorialności i immunitetach dyplomatycznych. Natomiast konwencje dotyczące badania przyczyn katastrof w nalocie międzynarodowym pozostają w gestii układających się stron co do sposobu prowadzenia śledztwa np. kto ma badać czarne skrzynki. Z reguły robią to obie strony współpracując i tak też było w tym przypadku.

Najważniejsze są wnioski wynikające z katastrofy. Uważam, że ten rządowy złom posowiecki trzeba wywalić a latać Ryanairem, Wizzairem czy co tam można kupić za sto złotych od łepka a jest bezpiecznie, bo w liniowym samolocie cywilnym nie ma możliwości żeby ktoś mieszał pilotom w kabinie. Jako pasażer nawet nie mogę wejść do kabiny pilota a jeśli będę rozrabiał jak jakiś Rokita to zwykła stewardesa mnie słusznie wykopie w kajdankach przy pomocy policjantów.
j
jack
Wy biedaczki i ta wasza presja na pilotów-śmiechu warte. I to pytanie tej dziennikarzyny:"

A ja bardzo współczuję pilotom, którzy mieli nad sobą, nietrzeźwego, jak wynika z raportu MAK dowódcę.

" A ja bardzo współczuję pani redaktor,za tak mądre stwierdzenia.Widać,że dziennikarze to jedna opcja POlityczna,która za Cieniasów da się POkroić.Zajmijcie się prawdziwymi faktami ,a nie tym co wam przekazuje Anodina i KGB.Wstyd i żenada!!!!
S
Slazaczka
Jest mi wstyd jako Slazaczce za przekupnego Polaczka , dla niego wazne jest koryto i szmal .
Jego uwagi co do katastrofy sa tendencyjne zgodnie z wola Kaczynskiego . Naturalnie , ze Rosjanie sie wybielaja , ale nie mozna przymykac oczu na ewidentne bledy pilotow i presje pierwszego pasazera . Sam nie byl w kabinie , ale mial do tego ludzi , przeciez impreza w Katyniu musiala sie odbyc bez opoznien . Polaczek jest skompromitowany na Slasku , tak samo jak Uszok , ktory skorzystal z glosow pisu . Dla wladzy i forsy sprzedaliby wlasne matki . Wstyd i zenada !!!!!!!!!!!!!!
jaga
Czytajac Twoje wypowiedzi mozna sadzic ,ze cala Polska stoi za zamachem.A nie dopuszczasz mysli jak wielu ze to ewidentna wina pilotow.Jezeli Ty prowadzisz samochod i nagle pojawia sie mgla ze drogi nie widac to co ? jedziesz dalej ? albo zwalniasz lub zatrzymujesz sie.Sa molot to nie samochod i nie moze zwolnic albo zatrzymac sie wiec jedyny mozliwosc przerwac ladowanie a nie prubowac.Jest wiele przykladow kiedy wieza naprowadzila samolot na pas a piloci przerwali ladowanie bo nie widzieli pasa.Pozatym nie na darmo podaja watpliwe umiejetnosci pilotow wojskowych ,przyklad CASA,tez ladowali w polu a byl to ponoc kwiat polskiego lotnictwa.Cywilni piloci sa o wiele lepiej wyszkoleni niz wojskowi,w wojsku robi sie wiele zeczy na hura.Pozatym kto laduje na podwujnej szybkosci schodzenia a to jest chyba udowodnione.Pozostanmy przy tym ze zgineli i oplakujmy ich bo bylo tam duzo porzadnych ludzi.
W
WP.
Przypominam, że "18.04.2010 r. oficjalnie poinformowano, że nie zidentyfikowano jeszcze ciał 21 ofiar w tym gen. Błasika. 21.04.2010 r. min. Kopacz uzyskała informację, że zidentyfikowano wszystkie ofiary dzięki badaniom DNA. 23.04.2010 r. sprowadzono do Polski ostatnie 21 ciał w tym gen. Błasika. No a teraz łgaro ( to do carycy MAK - u Anodiny) kombinuj" Podane fakty wpisują się w to co mówi prof. Karol Śliwka.
expert
Oczywiscie ze raport MAKu to fikcja,prawa (wedlug PISu) jest taka:ruscy na pare minut przed ladowaniem samolotu wykopali row,potem zadymili okolice sugerujac ,ze to mgla a za sterami siedzial Tusk i Komorowski ktuzy w ostatniej sekundzie opuscili maszyne.Byl to oczywiscie zamach i dziwie sie Macierewiczowi,ze nie wpadl na to predzej.
r
rjk
Kochanowski pisal,ze najwiecej w Polsce lekarzy.Norod ewoluuje:obecnie mamy najwiecej expertow lotniczych...
c
cirano
Lycz sie Polaczek. Spodziywołech sie wiyncyj rozsondku po tym chopie. Juzaś sie komuś do rzici ciśnie?
c
cirano
Lycz sie Polaczek. Spodziywołech sie wiyncyj rozsondku po tym chopie. Juzaś sie komuś do rzici ciśnie?
w
wstyd
Za dostęp do koryta zrobi wszystko.
I
Inkwizytor
Polaczek to skandal
I
Iwonka Zielonka
A prezenter Durczok nie tak dawno pisał w tym miejscu, że ta katastrofa to mało skomplikowana sprawa (ho, ho, ho też coś podobnego bredził)
Dodaj ogłoszenie