Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy zmienili nawyki żywieniowe. Ekspert: Niestety na gorsze

Maciej Badowski
Maciej Badowski
- W skali całego kraju wzrosty wynosiły ok. 30 proc., ale to cateringi, które powstały nie dalej, jak w ciągu ostatnich 2 lat rozwijały się najszybciej- mówi ekspert.
- W skali całego kraju wzrosty wynosiły ok. 30 proc., ale to cateringi, które powstały nie dalej, jak w ciągu ostatnich 2 lat rozwijały się najszybciej- mówi ekspert. Karolina Misztal/ Polska Press
- Można zauważyć zmianę nawyków żywieniowych, niestety na gorsze- tłumaczy w rozmowie AIP Przemysław Skokowski, Dietly.pl. Jednocześnie dodaje, że w tym roku najpopularniejszą dietą, poza odchudzającymi i standardowymi, były diety wegetariańskie.

Pandemia zmieniła codzienność Polaków. Czy 2020 rok przyniósł również zmianę dla sposoby odżywiania? Jaki rodzaj diety był najchętniej wybierany? No i na jaki wariant kaloryczny decydowali się Polacy?

Zdecydowanie. Można zauważyć zmianę nawyków żywieniowych – niestety na gorsze. Z pierwszą falą pandemii Polacy zostali zamknięci w domach co przez kilka tygodni ograniczyło ich aktywność fizyczną. To, w połączeniu z utrzymaniem dotychczasowych nawyków żywieniowych i podjadania skutkowało zwiększeniem wagi. Oczywiście, po pierwszej fali wszyscy wzięli się za odchudzanie i aktywność fizyczną, co było widoczne nie tylko na rynku cateringów dietetycznych, ale też chociażby na siłowniach, czy w rekordowym roku dla branży rowerowej.

Druga fala, to już zupełnie inna bajka. Każdy nawet po sobie zauważa, że krótsze dni i jesienna aura niekoniecznie zachęcają do aktywności fizycznej. I to już nie jest miesiąc w lockdownie, a tak naprawdę aż trzy. Chęć utrzymania wagi na stałym poziomie, czy nawet jej utracie przekłada się na popularność cateringów. To co też gra coraz większą rolę, to wygoda. Przy zamkniętych restauracjach i przysłowiowej konieczności ciągłego “stania przy garach”, osoby które mogą sobie na to pozwolić decydują się na rozwiązania pudełkowe. Mimo tego warto też odnotować, że najnowsze badania Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu wskazują, że podczas trwania pandemii 30 proc. Polaków zauważyło wzrost masy ciała, a GUS - że Polacy przytyli średnio 2kg w tym roku.

Na cateringi przełożenie mają też globalne tendencje tj. wegetarianizm. W tym roku najpopularniejszą dietą (poza odchudzającymi i standardowymi) były diety wegetariańskie. Jeśli chodzi o przedziały kaloryczne, to w związku, że największą grupą odbiorców są kobiety, to jest to kaloryczność wahająca się pomiędzy 1200 a 1800 kalorii.

Co najczęściej Polacy wykluczają ze swoich pudełek?

W tym temacie nie będzie zaskoczenia – najczęściej wybieranymi pudełkami z możliwością wykluczenia są: dieta wegetariańska, dieta bezglutenowa, dieta bez laktozy. Wykluczenia konkretnych produktów są kwestią indywidualną, ustaloną pomiędzy cateringiem dietetycznym a osobą składającą zamówienie.

Można też mówić o dość dużej liczbie zapytań dotyczących wykluczeń indywidualnych np. bez zup, czy kolendry, ale tutaj cateringi wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i coraz częściej oferują możliwości wymiany posiłków pomiędzy różnymi dietami.

Czy w 2020r. staliśmy się bardziej świadomymi?

Zdecydowanie tak, i składają się na to kilka rzeczy. Pierwsza, to epidemia, która sprawiła, że Polacy tyją, więc popularność cateringów dietetycznych również urosła. Druga sprawa, to ciężka sytuacja gastronomii. Spora część firm, która powstała w tym roku wcześniej koncentrowała się samej restauracji, czy usługach hotelowych/okolicznościowych.

W momencie kiedy ograniczono im działalność, to decydowali się na wejście w dietę pudełkową. Na tym roku bariera wejścia, jeśli ma się lokal gastronomiczny, jest stosunkowo niska, więc dla większości firm można było całość uruchomić w przeciągu tygodnia. Między innymi to skutkowało wzrostem liczby firm oferujących catering. Na koniec 2020 roku w branży funkcjonuje ok. 700 firm, gdzie jeszcze rok temu było to ok. 200 mniej. To oczywiście ma przełożenie na coraz większy wybór konsumentów. Już nie wystarczy przyciągnąć klienta dobrą ceną, ale coraz większą rolę pełnią np. opcje dodatkowe takie, jak wspomniana wcześniej wymiana posiłków, aplikacja mobilna, czy ciekawe, zróżnicowane menu.

I tutaj warto też obalić jeden z głównych mitów związanych z caterinami, czyli że catering zamawiają single będący pracownikami korporacji. Otóż nie. Single do 33 roku życia stanowią jedynie 33 proc. wszystkich klientów cateringów. Coraz większą rolę odgrywają m.in pary, czy kobiety po 40 roku życia.

Jak pandemia wpłynęła na branżę cateringu dietetycznego? Zyskała? Straciła?

Mogłoby się wydawać, że pandemia koronawirusa, przymusowa izolacja w domach oraz zła sytuacja gospodarcza w Polsce negatywnie odbije się na branży cateringów dietetycznych.

Jednak porównując ostatnie 12 miesięcy do poprzedniego okresu można zauważyć że w branży rosło “wszędzie i wszystkim”. W skali całego kraju wzrosty wynosiły ok. 30 proc., ale to cateringi, które powstały nie dalej, jak w ciągu ostatnich 2 lat rozwijały się najszybciej.

Często w ciągu tego roku doganiając czołówkę rynku. Ciekawym faktem wartym odnotowania jest również pojawienie się m.in SuperMenu, czyli cateringu Ani Lewandowskiej, jak i również rosnąca popularność niskobudżetowych cateringów, które oferują 5 posiłków dziennie w cenach 40-45 PLN za dzień, a które w tym roku przeżyły najmocniejszy wzrost. Oczywiście mamy również wspomniane firmy z branży gastronomicznej, które też mocno weszły w rynek cateringów i nie planują wycofania, bo dość szybko się okazuje, że catering może być dodatkowym źródłem przychodów.

Reasumując - rynek w tym roku bardzo dojrzał i tak naprawdę dociera już nie tylko do mieszkańców największych miast, ale również tych mniejszych takich jak - Łomża, Mława, Piła, Legnica, czy Nowy Sącz.

Na jaką kwotę najczęściej składane są zamówienia? Czy klienci są lojalni, czy chętnie testują kilka możliwości?

Średnia wartość zamówienia to ok. 600 PLN, ale oczywiście waha się w zależności od wielu zmiennych. To czy klient średnia wartość dla zamówienia to ok. 600 zł – to cena odpowiadająca za ok. 10 dni diety pudełkowej.

Co do lojalności to również wiele zależy od cateringu, tego co oferuje i jak mierzy lojalność w branży, gdzie mamy do czynienia z dość dużą sezonowością. Standardowo ok. 50 proc. klientów przedłuża zamówienie w ciągu 30 dni, a pozostałe 50 proc. robi przerwę lub zmienia firmę. Oczywiście trend zmieniania cateringów rośnie przede wszystkim na coraz większy wybór dla klientów i znużenie daną firmą po kilku zamówieniach. Zdecydowana większość rynku ma uruchomione tzw. programy lojalnościowe, czy programy afiliacyjne, ale nie zawsze jest to wystarczające, żeby takiego klienta utrzymać nawet przy b. dobrej jakości posiłków, czy obsługi, bo ludzie zwyczajnie chcą próbować nowych rzeczy

Na co najczęściej narzekają klienci?

Dwie rzeczy powtarzają się w ponad 60 proc. przypadków. Pierwsza to oczywiście same pudełka. Mimo, że są do pełnego recyklingu, a 50 proc. cateringów wprowadziło je do swojej oferty, to jednak wciąż jest to problem. Obecnie testowane są pudełka papierowe, ale tutaj jest jeszcze sporo do zrobienia pod kątem technologicznym i kosztowym. Druga sprawa, to klienci widzą, że coraz więcej firm ma możliwość wyboru posiłków między dietami i coraz częściej przy wyborze cateringu dietetycznego kierują się właśnie tym elementem.

Co przyniesie rok 2021?

Chyba każdy chciałby znać odpowiedź na to pytanie – sytuacja na rynku jest tak dynamiczna, że jakakolwiek próba prognozowania przyszłości może zostać porównana do wróżenia z fusów. Jedno jest pewne, nieustannie będzie rosła świadomość klientów - a wraz z nią - ich wymagania wobec firm cateringowych. Niezwykle duże znaczenie dla rozwoju sektora diety pudełkowej będą mieć wszelkie akcje marketingowe, programy lojalnościowe i wszelkie agregaty ułatwiające wybór, porównanie i zarządzanie dietą pudełkową z poziomu klienta. Nie mniej, branża jednak podchodzi do kolejnego roku optymistycznie, bo wydaje się, że diety pudełkowe na stałe zagościły w świadomości Polaków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy zmienili nawyki żywieniowe. Ekspert: Niestety na gorsze - Portal i.pl

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska