Polacy zawiedli - nie będzie drogi Hradek - Zittau

Rafał Święcki
Prace trwają, ale droga nie zostanie szybko skończona
Prace trwają, ale droga nie zostanie szybko skończona Rafał Święcki
Udostępnij:
Budowa drogi łączącej Bogatynię z czeskim Hradkiem i niemieckim Zittau zakończy się w szczerym polu, na brzegu Nysy Łużyckiej. Nie ma bowiem pieniędzy na budowę mostu przez graniczną rzekę, choć Niemcy i Czesi przekazali na budowę naszego 4-kilometrowego odcinka 15,5 mln euro.

Pieniądze były dostępne już w 2004 roku, miały pokryć wszystkie wydatki. Ale wtedy prac nie rozpoczęto. 6 lat później, gdy ceny znacznie wzrosły, okazało się, że pieniędzy wystarczy na zbudowanie drogi, oświetlenia i dwóch rond. Zabrakło na ostatnie rondo i na most w Sieniawce. Sąsiedzi z Czech są zawiedzeni niegospodarnością Polaków, tym bardziej że zobowiązaliśmy się do budowy swojego odcinka drogi międzynarodową umową.

- To czeski film, ale po polskiej stronie. Niemcy i Czesi wypełnili już swoje zobowiązania. Polacy tylko dużo mówią o tej budowie, a niewiele dotąd robili. W Czechach mówi się, że teraz za nasze pieniądze budujecie drogę z Kopaczowa do Sieniawki, bo nie wiadomo, kiedy powstanie most - mówi Martin Puta, starosta czeskiego Hradka nad Nysą.

Impas w sprawie budowy drogi trwa 20 lat. Kolejne polskie rządy były przeciw projektowi. Uważano, że droga między Hradkiem, Bogatynią i Zittau ułatwi dostęp do portu w Rostoku przewoźnikom towarów z południa. To zaś byłoby groźne dla polskich portów. Argumentowano też, że spaliny 10 tysięcy aut jadących codziennie tą drogą będą zanieczyszczały środowisko.

O połączenie z sąsiadami zabiegał samorząd Bogatyni, tłumacząc, że ułatwi ono rozwój regionu. Opór Polski zelżał w 2003 roku. Premier Leszek Miller uroczyście rozpoczął budowę, ale nic więcej się nie działo. W końcu realizację projektu scedowano na Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. - W sprawie budowy mostu musi być wypracowana nota dyplomatyczna pomiędzy ministerstwami spraw zagranicznych Polski i Niemiec. Będzie on finansowany w 70 procentach przez stronę niemiecką, resztę sfinansuje strona Polska - mówi wicemarszałek Jerzy Łużniak.

Nie wiadomo, kiedy porozumienie zostanie zawarte. Starosta czeskiego Hradka nad Nysą dziwi się, że 6 ostatnich lat to za mało czasu, by przesłać dokumenty z Warszawy do Berlina.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
breslauer55
No i bardzo dobrze. Nie będzie nam koło pióra robił Czech na spółkę z Niemcem. To Miller z SLD ( a może Mueller ?) podpisał w ostatnim dniu swego urzędowania zgodę na ten kawałek naszej podłogi. Kaczka to zablokował. Faktycznie zrobienie tej drogi do cna udupi największy zespól portowy na Bałtyku czyli Świnoujście-Szczecin. Dzięki wdziękom W.Wasilewskiej Stalin dał go Polsce. Niemcy jako konkurencję wybudowali Rostock, udupili polskie linie promowe do Szwecji i Norwegii. zlikwidowali stocznię szczecińską, wybudowali autostrady wzdłuż Odry i przejęli cały tranzyt ze Skandynawii do płd. Europy, Azji i Afryki. Polska A-3 jest zerowa od czasu Gierka. Teraz Świnoujście załatwi na cacy ruska Rura, albo Niemcy odgrzebując żadania wobec terenów na morzu z przez które idzie kanał do portu. Pozdrawiam nie-rząd polski( SLD + PO )
H
Hammurabi
Rece opadaja co to za spoleczenstwo, okradanie czechow w czasie powodzi Polakom dobrze wychodzilo, ale durnej drogi zbudowac juz nie ma komu. Jak zwykle nic nie wiadomo i brak winnych. Nigdy nie przyznawalem sie za granica skad jestem i nigdy tego nie zrobie.
n
niebyrcyn
Za tego typu sukcesy nikt nie odpowiada???
n
niebyrcyn
Za tego typu sukcesy nikt nie odpowiada???
b
byrcyn
;-) - poprawna wersja dla czepialskich
b
byrcyn
;-)
P
Polak
Mnie to obraża Polacy zawiedli - gówno prawda - niech redakcja napisze - Kowalski, Wiśniewski itd....
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie