Podziemia przy Dworcu Świebodzkim otwarte. Sprawdź, jak wyglądają w środku [FILM, ZDJĘCIA]

Marcin Kaźmierczak
Przez kilka dni wejścia do schronów na skwerze przy Dworcu Świebodzkim stały niezabezpieczone. Pracownicy PKP - po naszej interwencji - na początku tygodnia zamontowali jednak nowe zabezpieczenia... z płyt wiórowych. Zdążyliśmy jednak przed nimi spenetrować podziemne tunele. Zobaczcie, jak wyglądają korytarze, które miały uchronić niemieckich mieszkańców miasta przed alianckimi nalotami.

Trzy wejścia do schronów, a w zasadzie szczelin przeciwlotniczych na skwerze przy przystanku "Dworzec Świebodzki" w kierunku Nowego Dworu zostały zdewastowane pod koniec ubiegłego tygodnia. Ktoś zerwał deski, którymi zabite były włazy.
– Do środka może wejść każdy, a nie wiadomo co znajduje się w środku i o tragedię nietrudno – zaalarmował nas pan Kazimierz, mieszkaniec pobliskiej ul. Nabycińskiej.

Wieczystym użytkownikiem działki, na której znajdują się podziemne budowle jest PKP, a sam obiekt nie figuruje w ewidencji budowli ochronnych gminy Wrocław. O sprawie powiadomiliśmy więc władze PKP.
– Schrony zostały otwarte w wyniku działań osób trzecich. Niezwłocznie przystąpiliśmy do jego ponownego zabezpieczenia. W tym przypadku zabezpieczenie zostało wzmocnione, tak aby sytuacja się nie powtórzyła – zapewniał Tomasz Leś z biura prasowego PKP.

Faktycznie, w poniedziałek dwa wejścia do schronów znajdujące się bezpośrednio przy przystanku "Dworzec Świebodzki" zostały zabezpieczone. Oprócz znajdujących się tam wcześniej spróchniałych desek, zostały zabite płytami wiórowymi. Najwyraźniej płyt nie starczyło na trzecie wejście, które zostało ogrodzone biało-czerwoną taśmą.

Przed prowizoryczną naprawą włazów zdążyliśmy jednak spenetrować podziemne tunele, co możecie zobaczyć na filmie. Schrony to długie na kilkadziesiąt metrów wąskie, zygzakowate tunele. Obecnie zalegają w nich sterty śmieci. Szczeliny przeciwlotnicze zostały zbudowane w latach 1942-1944 i miały chronić ludność ówczesnego Przedmieścia Świdnickiego przed alianckimi nalotami. Powietrze było doprowadzane do nich stalowymi rurami, których pozostałości wciąż można znaleźć na skwerze, a nawet potknąć się o nie. Szczeliny powstawały w odległości najwyżej 150 m od budynków mieszkalnych. Minimalna odległość musiała być jednak większa niż połowa wysokości budynków plus trzy metry, a to po to, aby szczeliny nie zostały zagruzowane w przypadku ich zawalenia.

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
A

Przed dolmelem

A
ASDFGHGJHJK

ZGLOSCIE DO PROKURATURY NIECH PIS ZROBI PKP
KOMISJE SLEDCZA JAK Z KOLEJ NA ZAKOPANE W TATRY.

u
ula

Nie rozumiem. Tak piękny zabytkowy Dworzec, były stare lokomotywy i wagony. Można byłoby wynajmować do kręcenia filmów i zarabiać. Ale ktoś na kolei postanowił, że teren wynajmie kolesiowi który wynajmie na handel. I ktoś zarabia krocie, a nie kolej. (chyba, że ktoś na kolei bierze swoją dolę). I tak od lat ktoś zarabia, a Dworzec coraz bardziej zdewastowany, zniszczone perony, torowiska, i wszystko co wokół. A kto będzie płacił za zniszczenia? Ten co czerpie zyski? Nie! Kolej jako instytucja.

P
Prawda

Bunkry powinno się remontować a nie zabijać deskami

d
dla UM

W tym miejscu wystepuja niekorzystne warunki dlatego po wyburzeniu dworca nadaje sie ono tylko na postawienie biurowcow "Kirow's Towers" to ich nazwa.

B
Bonaducci

Niestety większość opuszczonych budowli wojskowych czy turystycznych równa się z ziemia, zabija deskami lub w nielicznych przypadkach remontuje do stanu, który traci swój klimat i wprowadza się płatne wycieczki opowiadając o tym, jak to kiedyś wyglądało i działało. Stąd jest spory ruch urbex, ludzie wolą zwiedzać takie miejsca na własną rękę w stanie nienaruszonym. Sam kilka razy byłem w Pstrążu i nigdzie nie da się znaleźć takiego klimatu, ewentualnie w Czarnobylu. Opustoszałe miasto powoli przejmowane przez przyrodę, którego historia sięga nazistów. Oczywiście w końcu to zrównano z ziemią i zrobiono z tego zwykły las.

l
lewar

witam jak ktoś się kręci po podziemiach na dolnymśląsku to chętnie się przyłączę lubię te tematy pozdrawiam

x
xd

Polecam AdBlocka ;)

W
WRO

...a jest niszczejące śmietnisko i raj dla złomiarzy.

T
To ja

Bądź szczery

N
Na

To odkrycie na skalę europejską tunele podobne do tych pod reichstagiem

P
Pa show von

Jakieś gównianą reklamę musiałem oglądać przez 30 sekund.. Wytrzymałem 5 sekund. A te nachalne, głupie reklamy to sobie sami, cały dzień, na ful słuchajcie i oglądajcie drodzy redaktorkowie.

K
Kasia

Faktycznie nazwali je szczelinami a to zupełnie co innego. Mój syn jest fanem militarnych obiektów. Szwedamy się po różnych bunkrach, schronach, fortach

b
bazarowiec

Wreszcie będzie spokój bo w niedziele jest tyle wiary ze nie ma się gdzie wy s&ac i wode z kija spuścić

W
Wroclawianin

To właśnie jest Polskapresse. 100 %zagraniczny kapitał produkuje gówno

Dodaj ogłoszenie