Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podwyżka cen biletów MPK na włosku. Sutryk przegra głosowanie?

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Jacek Sutryk forsuje podwyżki cen biletów MPK i opłat za parkowanie
Jacek Sutryk forsuje podwyżki cen biletów MPK i opłat za parkowanie Jaroslaw Jakubczak/ Polska Press
Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk chce drastycznej podwyżki cen biletów MPK i opłat za parkowanie we Wrocławiu. Ale czy uda mu się ten pomysł przeforsować? Plany prezydenta sprawiły, że zadrżała prezydencka koalicja w radzie miejskiej. Jacek Sutryk może mieć problem ze zdobyciem wystarczającej liczby głosów radnych.

Jeszcze w tym tygodniu radni Wrocławia mają zagłosować nad projektem uchwały wprowadzającej od 1 stycznia 2021 roku drastyczne podwyżki cen biletów we wrocławskim MPK. Przykładowo, cena normalnego, podstawowego biletu ma wzrosnąć z 3,40 zł do 4,60 zł, czyli o ponad 30 proc. W górę pójdą tez bilety czasowe oraz kary za brak przejazdówki. Na tym jednak nie koniec, bo zmienić ma się również taryfikator opłat parkingowych. Teraz opłata za pierwszą godzinę w strefach A i B wynosi 2 lub 3 zł. Po podwyżce będzie to 5 i 7 zł, czyli ponad dwukrotnie drożej.

Przeciwko podwyżkom opowiedzą się opozycyjni radni z PiS, a o klęsce magistratu podczas czwartkowego głosowania nad podwyżkami mogą przesądzić radni Nowoczesnej, którzy nie zdecydowali jeszcze, czy poprą projekt urzędników Jacka Sutryka.

Miasto tłumaczy, że podstawową przyczyną podwyżki cen biletów są skutki pandemii koronawirusa, w wyniku której MPK ucierpiało finansowo. Jak napisano w uzasadnieniu - od marca notowany jest drastyczny spadek odbywanych podróży komunikacją miejską Wrocławia, a co za tym idzie, także spadek dochodów organizatora miejskiego transportu zbiorowego z tytułu sprzedaży biletów. Miasto dodaje również, że rozpoczęło intensywne prace nad poprawą stanu infrastruktury torowej oraz stale podnosi jakość taboru autobusowego i tramwajowego poprzez program jego wymiany i modernizacji.

- Zagłosujemy zdecydowanie przeciwko podwyżkom. To co proponuje miasto nijak się ma do głoszonych idei przez prezydenta Jacka Sutryka o strategii mobilności i przekonywaniu mieszkańców, by rezygnowali z aut na rzecz tramwajów i autobusów. Popieraliśmy ją na przykład w kwestii rozbudowy parkingów Park&Ride, ale proponowana teraz, tak duża skala podwyżek jest logicznie sprzeczna z głoszoną polityką przez rządzących miastem – powiedział nam Andrzej Kilijanek z klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości. Sprzeciw opozycji to jednak zdecydowanie za mało, by zablokować podwyżki.

Ale niezadowolenie słychać też w samych szeregach Koalicyjnego Klubu Obywatelskiego.
- Nie powinniśmy podnosić cen biletów na przejazdy komunikacją zbiorową. Może to zniechęcić mieszkańców do korzystania ze zbiorkomu, jeszcze bardziej zwiększyć korki – taką opinię zamieścił w sieci Michał Górski z Koalicyjnego Klubu Obywatelskiego, a więc współrządzącego miastem.

On i jego koledzy – mimo niezadowolenia – najprawdopodobniej posłusznie zagłosują jednak za podwyżkami. Co zrobi lewicowy Sojusz dla Wrocławia i radni Nowoczesnej? - Poprzemy uchwałę. MPK poniosło duże straty wskutek pandemii i to w czasie, gdy prowadzone są wielkie projekty infrastrukturalne, jak na przykład budowa trasy autobusowo-tramwajowej. Ostatnie podwyżki wprowadzono przed kilkoma laty, a ceny po podwyżkach, nie będą wcale odbiegały od tego co za korzystanie z komunikacji miejskiej płacą mieszkańcy innych dużych miast – mówi Dominik Kłosowski z Sojuszu dla Wrocławia.

W tej sytuacji języczkiem u wagi pozostają głosy radnych Nowoczesnej. Gdyby zagłosowali przeciw podwyżkom – tak jak radni PiS – Jackowi Sutrykowi, do przeforsowania nowych taryf zabrakłoby aż czterech głosów (17 do 20).

A radni Nowoczesnej wciąż się wahają. - Przed sesją planujemy posiedzenie klubu, na którym uzgodnimy ostateczne stanowisko wobec propozycji Prezydenta. Mamy świadomość, jak poważnej konsekwencje finansowe dla MPK ma kryzysowa sytuacja z ostatnich miesięcy – mówi Piotr Uhle, przewodniczący Kluby Radnych .Nowoczesna. Podkreśla. że ceny biletów w innych miastach są na poziomie podobnym do proponowanych przez magistrat. Zaznacza jednocześnie, że podniesienie ceny biletu jednorazowego może zmniejszyć motywację kierowców do zmiany metody transportu na komunikacje zbiorową.

Sesja Rady Miejskiej, podczas której zaplanowano głosowanie w sprawie podwyżek odbędzie się w najbliższy czwartek.

Szczegółowe cenniki znajdziesz poniżej

Bilety MPK ostro w górę. Pasażerów czeka duża podwyżka cen przejazdówek oraz opłaty za brak biletu. Czeka nas podwyżka cen biletów jednorazowych i okresowych: czasowych, imiennych, aglomeracyjnych i grupowych, a także opłata za brak biletów.Nowe ceny znajdziesz na kolejnych stronach - posługuj się klawiszami strzałek, myszką lub gestami.

Duża podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej we Wrocławiu

Szykują się wielkie zmiany w parkowaniu samochodów w centrum Wrocławia. Za godzinny postój auta w ścisłym centrum zapłacimy od 1 stycznia 2021 r. ponad dwa razy drożej, płacić za postój trzeba będzie także w weekendy i to aż do godz. 20. Zaproponowane przez wrocławski magistrat zmiany mają być głosowane w najbliższy czwartek i wszystko wskazuje na to, że propozycja prezydenta Jacka Sutryka zostanie przyjęta. Dłuższe, regularne pozostawianie auta w centrum na kilka godzin, pociągnie za sobą wydatki przekraczające nawet 1000 złotych miesięcznie. Szczegóły zmian i nowe ceny znajdziesz na kolejnych slajdach - posługuj się klawiszami strzałek, myszką lub gestami

Wielkie zmiany w parkowaniu w centrum. Będzie ponad dwa razy...

Zobacz także

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska