Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pod Wrocławiem szkolą się testerzy najnowocześniejszych silników lotniczych

Marcin Kaźmierczak, fot. Paweł Relikowski
Kilkunastomiesięczne szkolenie zawodowe w Centrum Szkoleniowym XEOS w Bielanach Wrocławskich odbywa obecnie 65 przyszłych inżynierów i mechaników.
Kilkunastomiesięczne szkolenie zawodowe w Centrum Szkoleniowym XEOS w Bielanach Wrocławskich odbywa obecnie 65 przyszłych inżynierów i mechaników. fot. Paweł Relikowski
Od sierpnia w centrum szkoleniowym XEOS w Bielanach Wrocławskich szkoli się 65 osób, które za półtora roku rozpoczną pracę w budowanym pod Środą Śląską zakładzie testującym i serwisującym silniki Lufthansy. Szkolą się na silnikach używanych przez jedne z największych samoloty pasażerskich Boeing 747 i Airbus A330.

Od sierpnia w centrum szkoleniowym XEOS w Bielanach Wrocławskich szkoli się 65 osób, które za półtora roku rozpoczną pracę w budowanym pod Środą Śląską zakładzie testującym i serwisującym silniki Lufthansy. Szkolą się na silnikach używanych przez jedne z największych samoloty pasażerskich Boeing 747 i Airbus A330.

Choć zakład testowania i naprawy silników lotniczych XEOS pod Środą Śląską zostanie uruchomiony dopiero w 2019 r., już od sierpnia w Bielanach Wrocławskich szkolą się przyszli mechanicy oraz inżynierowie, którzy będą testować silniki latających dla Lufthansy Boeingów 747 i Airbusów A330. Spółka XEOS w budowę i program szkoleń pod Wrocławiem zainwestowała 60 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: STOP TOKSYCZNEJ INWESTYCJI - MIESZKAŃCY PROTESTOWALI PRZECIWKO BUDOWIE ZAKŁADU POD ŚRODĄ ŚLĄSKĄ

– W centrum swoje umiejętności kształcą pracownicy naszego zakładu. Stopniowo budujemy 600-osobowy zespół najwyższej klasy specjalistów w dziedzinie lotnictwa – mówi Thomas Böttger, dyrektor zarządzający XEOS. – W przyszłości jesteśmy jednak otwarci na współpracę z dolnośląskimi uczelniami oraz szkołami technicznymi, organizacjami zrzeszającymi polskich inżynierów, klastrami lotniczymi czy innymi firmami działającymi w przemyśle lotniczym – dodaje.

Pod Wrocławiem szkolą się testerzy najnowocześniejszych silników lotniczych

Tak ma wyglądać zakład pod Środą Śląską

Centrum działa jak prawdziwy zakład serwisowania i naprawy silników. Ma powierzchnię 2500 mkw, a przyszli pracownicy szkolą się na trzech prawdziwych silnikach samolotowych CF6-80 używanych w samolotach Boeing 747 i Airbus 330. Wkrótce przyszli mechanicy będą uczyć się również na silniku GEnx-2B, który ma być docelowo serwisowany i naprawiany w zakładzie pod Środą Śląską. Do centrum szkoleniowego trafi także silnik GE9X, który samoloty Lufthansy zaczną używać w 2019 r. Będzie miał średnicę 4,1 m i będzie ważył ponad 9 ton. Oba rodzaje silników mają być używane przez 30 lat, a ich obowiązkowe przeglądy będą się odbywały na Dolnym Śląsku co 35 tys. godzin lotu.

Kilkunastomiesięczne szkolenie zawodowe w Centrum Szkoleniowym XEOS w Bielanach Wrocławskich odbywa obecnie 65 przyszłych inżynierów i mechaników. Do końca 2017 r. będzie ich 100. Będą oni w przyszłości demontować i montować silniki, sprawdzać poszczególne części, a także czyścić je i ewentualnie naprawiać.

Jak chwali się spółka, w bazie osób starających się o pracę w budowanym pod Środą Śląską zakładzie jest już blisko 1,5 tysiąca aplikacji. O pracę w zakładzie serwisowania i naprawy silników samolotowych starają się głównie mieszkańcy Dolnego Śląska, ale również obywatele innych krajów, np. Portugalii, Grecji czy Włoch. Jak informują przedstawiciele XEOS, obecnie największy nacisk nałożony jest na rekrutację mechaników silników samolotowych, inżynierów procesu, inżynierów i specjalistów ds. jakości oraz managerów z zakresu zamówień, obsługi klientów i finansów. W momencie uruchomienia zakładu pod Środą Śląską wiosna 2019 roku w nim będzie około 140 osób. Docelowo firma zatrudni 600 osób.

Przypomnijmy, że budowa zakładu serwisowania i naprawy silników Lufthansy pod Środą Śląską ruszyła w pierwszym tygodniu sierpnia. Budowa zakładu została podzielona na dwa etapy. Planowany termin zakończenia pierwszego etapu i rozpoczęcia pracy centrum przez zakład to pierwszy kwartał 2019 r. Do tego czasu powstaną główne budynki techniczno-operacyjne oraz biurowe. W drugim etapie powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie, specjalistyczna komora do testowania silników samolotowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska