Pod Środą Śląska powstaje zakład Lufthansy za miliard złotych. Pracę znajdzie 600 osób

Bartek Łata, Marcin Kaźmierczak
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Dziś wmurowano kamień węgielny pod budowę zakładu serwisowania silników lotniczych Lufthansy pod Środą Śląską. Zakład powstanie w obrębie wsi Święte, Juszczyn i Komorniki w podstrefie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Koszt inwestycji to miliard złotych.

W zakładzie serwisowania silników lotniczych Lufthansy znajdzie się praca dla 600 osób. Pierwsza produkcja silników ruszy wiosną 2019 r.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Budowa zakładu w Środzie Śląskiej została podzielona na dwa etapy. Planowany termin zakończenia pierwszego etapu i rozpoczęcia pracy centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych XEOS to pierwszy kwartał 2019 r. Do tego czasu powstaną główne budynki techniczno-operacyjne oraz biurowe. Tu powstaną silniki GEnx-2B, które użytkowane są już w ok. 500 samolotach na świecie. W drugim etapie powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie, specjalistyczna komora do testowania silników samolotowych. Od 2021 r. do zakładu na serwisowanie mają trafiać jedne z najnowocześniejszych silników lotniczych GE9X.

- Dzisiejsza uroczystość to symboliczne rozpoczęcie naszego projektu. Podczas Paris Air Show w czerwcu 2015 r. - dwóch globalnych liderów w przemyśle lotniczym - Lufthansa Technic i GE Aviation podjęło decyzję o stworzeniu jednego z najnowocześniejszych na świecie centrów serwisowania i naprawy silników samolotowych GEnx-2B oraz GE9x. Dzisiaj spełniamy to marzenie i z dumą podejmujemy to wyzwanie - mówi dyrektor zarządzający XEOS Thomas Boetger.

Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju dodaje. - Inwestycja XEOS w Środzie Śląskiej to efekt konsekwentnych dążeń rządu do zmniejszania różnic gospodarczych miedzy regionami. Wybór Polski na lokalizację najnowszego centrum serwisowania i naprawy silników samolotowych nie jest przypadkiem. Nie bez znaczenia jest dobrze przygotowana infrastruktura, ale przede wszystkim wykwalifikowani pracownicy i stabilna sytuacja gospodarcza.

Plac budowy obejmie powierzchnię 14ha. Stan surowy zamknięty zostanie osiągnięty do marca 2018 r. Latem pojawią się pierwsze elementy wyposażenia, a przekazanie budynku inwestorowi nastąpi w grudniu 2018 r. Na budowie pracuje do 500 osób.

Sprawa budowy zakładu budziła sporo emocji. Część mieszkańców gminy, obawia się nadmiernego hałasu i zanieczyszczenia środowiska spalinami. Mieszkańcy organizowali protesty m.in. blokując skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 z ul. Wiejską prowadzącą w kierunku Kostomłotów. - Nie zamierzamy przyłożyć ręki do zanieczyszczenia naszego powietrza, skażenia gleby i wód gruntowych w zamian za miejsca pracy. W hamowni podczas testów silników spalane będzie przecież aż 8 tys. ton paliwa lotniczego rocznie - tłumaczył w marcu Zenon Grudkowski ze stowarzyszenia Ekologiczna Wieś Juszczyn.

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

ż
żEPLIŃSKI
prawdziwym problemem bedzie emisja ponadnormatywnego hałasu podczas prób siników. O spokojnych nocach możecie zapomnieć.
Z
ZIOM
to niech zasieją drzewa na swoim terenie aby chociaż w jakimś stopniu zrekompensują emisje CO2
t
tak
ale czy chcemy?
A
Abc
No już widzę ile zapłacą... Może 15 zł brutto/godz. jak w Amazonie na Śląsku?????? Lufthansa też gigant, tylko pewnie mikroskopijne pieniądze chciałby płacić. Takie to inwestycje wielkich firm w krajach trzeciego świata...
t
tak
powinien.
z
zobaczymy
tylko płaćcie ludziom więcej niż najniższa krajowa....
Nie jesteśmy z innej gliny co niemcy !
Dodaj ogłoszenie