Pod Środą Śląska powstaje zakład Lufthansy za miliard złotych. Pracę znajdzie 600 osób

Bartek Łata, Marcin Kaźmierczak
Dziś wmurowano kamień węgielny pod budowę zakładu serwisowania silników lotniczych Lufthansy pod Środą Śląską. Zakład powstanie w obrębie wsi Święte, Juszczyn i Komorniki w podstrefie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Koszt inwestycji to miliard złotych.

W zakładzie serwisowania silników lotniczych Lufthansy znajdzie się praca dla 600 osób. Pierwsza produkcja silników ruszy wiosną 2019 r.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Budowa zakładu w Środzie Śląskiej została podzielona na dwa etapy. Planowany termin zakończenia pierwszego etapu i rozpoczęcia pracy centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych XEOS to pierwszy kwartał 2019 r. Do tego czasu powstaną główne budynki techniczno-operacyjne oraz biurowe. Tu powstaną silniki GEnx-2B, które użytkowane są już w ok. 500 samolotach na świecie. W drugim etapie powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie, specjalistyczna komora do testowania silników samolotowych. Od 2021 r. do zakładu na serwisowanie mają trafiać jedne z najnowocześniejszych silników lotniczych GE9X.

- Dzisiejsza uroczystość to symboliczne rozpoczęcie naszego projektu. Podczas Paris Air Show w czerwcu 2015 r. - dwóch globalnych liderów w przemyśle lotniczym - Lufthansa Technic i GE Aviation podjęło decyzję o stworzeniu jednego z najnowocześniejszych na świecie centrów serwisowania i naprawy silników samolotowych GEnx-2B oraz GE9x. Dzisiaj spełniamy to marzenie i z dumą podejmujemy to wyzwanie - mówi dyrektor zarządzający XEOS Thomas Boetger.

Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju dodaje. - Inwestycja XEOS w Środzie Śląskiej to efekt konsekwentnych dążeń rządu do zmniejszania różnic gospodarczych miedzy regionami. Wybór Polski na lokalizację najnowszego centrum serwisowania i naprawy silników samolotowych nie jest przypadkiem. Nie bez znaczenia jest dobrze przygotowana infrastruktura, ale przede wszystkim wykwalifikowani pracownicy i stabilna sytuacja gospodarcza.

Plac budowy obejmie powierzchnię 14ha. Stan surowy zamknięty zostanie osiągnięty do marca 2018 r. Latem pojawią się pierwsze elementy wyposażenia, a przekazanie budynku inwestorowi nastąpi w grudniu 2018 r. Na budowie pracuje do 500 osób.

Sprawa budowy zakładu budziła sporo emocji. Część mieszkańców gminy, obawia się nadmiernego hałasu i zanieczyszczenia środowiska spalinami. Mieszkańcy organizowali protesty m.in. blokując skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 z ul. Wiejską prowadzącą w kierunku Kostomłotów. - Nie zamierzamy przyłożyć ręki do zanieczyszczenia naszego powietrza, skażenia gleby i wód gruntowych w zamian za miejsca pracy. W hamowni podczas testów silników spalane będzie przecież aż 8 tys. ton paliwa lotniczego rocznie - tłumaczył w marcu Zenon Grudkowski ze stowarzyszenia Ekologiczna Wieś Juszczyn.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Nowe narządzie do walki z cyberprzestępczością od CERT Polska

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

ż
żEPLIŃSKI
prawdziwym problemem bedzie emisja ponadnormatywnego hałasu podczas prób siników. O spokojnych nocach możecie zapomnieć.
Z
ZIOM
to niech zasieją drzewa na swoim terenie aby chociaż w jakimś stopniu zrekompensują emisje CO2
t
tak
ale czy chcemy?
A
Abc
No już widzę ile zapłacą... Może 15 zł brutto/godz. jak w Amazonie na Śląsku?????? Lufthansa też gigant, tylko pewnie mikroskopijne pieniądze chciałby płacić. Takie to inwestycje wielkich firm w krajach trzeciego świata...
t
tak
powinien.
z
zobaczymy
tylko płaćcie ludziom więcej niż najniższa krajowa....
Nie jesteśmy z innej gliny co niemcy !
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie