Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągiem pojedziemy teraz szybciej i wygodniej (NOWY ROZKŁAD JAZDY)

Alina Gierak
ilustracja: Maciej Dudzik
Do Wrocławia: z Jeleniej Góry w 2 h 30 min, z Legnicy - 50 min, z Wałbrzycha - 1 h 25 min. Jak wynika z nowego rozkładu jazdy PKP, który wejdzie w życie 15 grudnia, Dolnoślązacy nareszcie pojadą pociągami szybciej i wygodniej. Na szybszy dojazd do Poznania i Warszawy musimy jednak poczekać co najmniej dwa lata.

Nowy rozkład jazdy = szybsze pociągi?
Jak wynika z nowego rozkładu jazdy PKP, który wejdzie w życie 15 grudnia, Dolnoślązacy nareszcie pojadą pociągami szybciej i wygodniej. - Czas przejazdu na niektórych trasach dorównał przedwojennym - mówi Maciej Szewczyk, wielbiciel kolei, dysponujący rozkładami jazdy z 1944 roku.

340 mln zł na linię 274 Jelenia Góra - Wrocław
Najbardziej poprawę odczują mieszkańcy Jeleniej Góry i Wałbrzycha, którzy do stolicy Dolnego Śląska dojadą pociągiem o godzinę szybciej niż trzy lata temu. To efekt modernizacji linii 274 Jelenia Góra - Wałbrzych - Wrocław, która do tej pory kosztowała PKP PLK 340 mln zł. Prace trwają od 2005 roku.

Ukończenie robót na szlakach i stacjach trasy Jelenia Góra - Wrocław ma sprawić, że prędkość pociągów wzrośnie do 120 km/h.

Wpadka z wiaduktami
W Kotlinie Jeleniogórskiej pociągi miały także jeździć szybciej po wyremontowanej za 36 mln zł trasie Szklarska Poręba - Jelenia Góra. Uniemożliwiła to wpadka z wiaduktami w Piechowicach. Są w złym stanie i ruch pociągów wstrzymano.

- Powrócą na tę trasę - zapewnia Jerzy Łużniak, wicemarszałek województwa dolnośląskiego. PKP Nieruchomości mają teraz doraźnie zabezpieczyć przejazd. W 2014roku wiadukty zostaną wyremontowane.

Przeczytaj: Wiadukty w Piechowicach zatrzymały pociągi. Nikt nie chce ruin na własność

Do Warszawy i Poznania
Na liniach z Wrocławia do Poznania, Warszawy czy Krakowa na tak duże zmiany, jak na linii 274, trzeba będzie poczekać do zakończenia modernizacji torów.

Ponad 323 mln zł kosztuje renowacja 100 km torów na odcinku Częstochowa - Fosowskie. Po zakończeniu prac, w styczniu 2015 r., czas podróży na trasie Warszawa - Wrocław skróci się do około 3 godzin i 30 minut.

O nowych połączeniach interRegiobus czytaj na NASTĘPNEJ STRONIE
1, 2 mld zł (70 procent to dotacja z funduszy unijnych) kosztuje rozbudowa i modernizacja fragmentu linii kolejowej E 59 relacji Wrocław - Poznań, która ma się zakończyć we wrześniu 2015 r. Pociągi pojadą wówczas z prędkością do 160 km na godzinę, a czas podróży skróci się o 20 minut. II etap tej inwestycji rozpocznie się w styczniu 2014 roku.

65 mln zł kosztowała modernizacja linii 309 Kłodzko Nowe - Kudowa -Zdrój. Pociągi pojadą 15 grudnia.

Na ważniejszych trasach udało się jednak już teraz skrócić czas o kilkanaście minut. Od 15 grudnia pojedziemy z Wrocławia do Warszawy przez Poznań o 14 minut krócej (4 h 57 min). Do Katowic czas przejazdu z Wrocławia będzie o 23 minuty krótszy (2 h 25 min), zaś do Krakowa o ok. 20 minut (nadal to jednak będzie aż pięć godzin podróży).

Interbusy do Karpacza
- Będą nowe, codzienne połączenia Wrocław - Gliwice oraz Kraków - Wrocław - Międzylesie - zapowiada Andrzej Piech z Przewozów Regionalnych we Wrocławiu.

Pojawią się też połączenia interRegiobus. To nowość, z której tej zimy skorzystają już turyści z Karpacza. Busy dowiozą ich na stację PKP w Jeleniej Górze, gdzie będą czekały na nich pociągi do Wrocławia, Poznania i Warszawy.

W nowym rozkładzie jazdy skrócono od 15 grudnia trasę TLK Wrocławianin, ponieważ nie było w nim odpowiedniej ilości pasażerów.
Pociąg nie będzie zatem kursował aż do Legnicy i zakończy swój bieg już na dworcu we Wrocławiu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska