Pociągiem po Wrocławiu

Marcin Torz
Fot. Tomasz Hołod
Z Długołęki do Siechnic przez Wrocław? To jeden z kilku pomysłów na wrocławską kolej miejską. Jak na razie pomysłów jest więcej, ale brakuje realizacji. Miejmy nadzieję, że w końcu po Wrocławiu będzie jeździć kolejka, bo pewne jest, że to skuteczna recepta na znienawidzone korki - pisze Marcin Torz

Przynajmniej od 10 lat wrocławscy urzędnicy mówią o miejskiej kolejce. Pociągi, często kursujące pomiędzy wrocławskimi stacjami, a także wyjeżdżające poza granice miasta, mają być receptą (jedną zresztą z kilku, o jakich opowiadają urzędnicy) na korki, które mieszkańcom stolicy Dolnego Śląska nie dają żyć.

Doszło nawet do tego, że inny pomysł na kolejkę ma magistrat, a inny urząd marszałkowski.

Pomysł urzędu marszałkowskiego
W październiku padł pomysł, aby wybudować połączenie kolejowe na wrocławskie lotnisko. Co interesujące, nie z Dworca Świebodzkiego, jak wcześniej planowano. Ówczesny marszałek Marek Łapiński wybrał wariant z Żernik. Z naszych informacji wynika jednak, że relacja Żerniki - lotnisko raczej nie awansuje z działu "pomysły".

Natomiast przywrócenie kolei na Dworzec Świebodzki jest już pomysłem dobrym i - co najważniejsze - możliwym do zrealizowania. Urzędnicy marszałka tłumaczą, że opracowana została już koncepcja obsługi pasażerów z wykorzystaniem tego dworca.

Pracom nad ponownym włączeniem Świebodzkiego do sieci kolejowej towarzyszyć będzie modernizacja otaczającej dworzec sieci ulic. To sprawi, że stanie się on ważnym elementem systemu komunikacyjnego aglomeracji wrocławskiej. Dodatkowo mieszkańcy północnych osiedli peryferyjnych Wrocławia zyskają dogodne połączenie z lotniskiem, stadionem na Pilczycach i centrum miasta.

Marszałek i spółka chcą kupić pięć kolejek, czyli tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Ustalono, że mają jeździć z Wrocławia Głównego do Legnicy, Żmigrodu i Oleś-nicy. Co interesujące, z możliwie najwyższym wykorzystaniem ich szybkości, czyli 160 km/h. Już trwa postępowanie przetargowe.

Do tego w regionie ma jeździć 9 nowych spalinowych szynobusów. Trzy z nich kursują już na terenie województwa, pozostałe zostaną dostarczone jeszcze w tym roku.

Pomysł magistratu
Z informacji urzędu miejskiego wynika, że urzędnicy chcą połączyć Wrocław z powiatami, które wchodzą w skład Wrocławskiego Obszaru Metropolitalnego.

- Preferowaną formą powiązań powinien być nowoczesny system transportu zbiorowego, składający się z Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej, systemów lokalnych powiązań autobusowych dowożących mieszkańców aglomeracji do WKA oraz w formie uzupełniającej powiązań gmin i powiatów z Wrocławiem liniami autobusowymi tam, gdzie niemożliwa jest obsługa z wykorzystaniem WKA - czytamy na stronach magistratu.

System przewozów WKA stanowić będzie także środek transportu miejskiego, służący przemieszczeniu się mieszkańców Wrocławia po samym mieście.

Ustalono, że najpierw (być może jeszcze w tym roku) uruchomiona zostanie linia, która przez Wrocław połączy Długołękę z Siechnicami.

Trasą ma zarządzać Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Wiadomo, że w pociągach jeżdżących we Wrocławiu obowiązywać mają takie same bilety, jak w tramwajach czy autobusach.
Jak będzie poza granicami? Tego jeszcze nie ustalono.

Kolej miejska to nic nowego w Polsce
Jak widać, pomysłów we Wrocławiu nie brakuje. Szkoda tylko, że brakuje woli porozumienia między urzędami. Tymczasem kolej miejska w innych miastach Polski działa w najlepsze. Zaraz po II wojnie światowej uruchomiono ją w Trójmieście (co ciekawe, na bazie przedwojennej szybkiej kolei miejskiej). Z badań wynika, że mieszkańcy Trójmiasta bardzo chętnie z niej korzystają. Dziennie nawet 20 proc. ruchu w mieście obsługuje właśnie kolej.

Podobną popularnością cieszy się warszawska Szybka Kolej Miejska, a także Warszawska Kolej Dojazdowa. W stolicy działa też Kolej Mazowiecka. Na wszystkie pociągi obowiązuje jeden bilet.
Również na Górnym Śląsku od trzech lat kursują miejskie kolejki. Łączą różne miejscowości w regionie. Dzięki temu ruch na ulicach jest mniejszy i samochodem jeździ się swobodnie.
Nadszedł czas, aby we Wrocławiu w końcu również było podobnie.

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
LINK

Na stronie urzedu marszalkowskiego jeszcze nic - jak na dzis - nie widze.
Poprosze o link do przetargu

ż
życzliwy

spalinowe kilkunastoletnie pociągi, w dodatku powolne na trasie CAŁKOWICIE pod prądem zamiast szybkich (160km/h) elektrycznych pociągów, które już niedługo będzie miał Urząd Marszałkowski. Ludzie, mamy XXI wiek. Elektryfikacja nastąpiłą ptrawie 100 lat temu. Czemu zawsze się musimy cofać w rozwoju?

W
W-w

Bajkę jak zawsze wymyslił Naczelny Bajkopisarz i od tej chwili żyje swoim zyciem - niektórzy urzędnicy nawet w nią uwierzyli i próbują ja rozwijać a przecież czegoś co jest doskonałe (a tylko takie bajki wymysla nasz Bajkopisarz) nie da sie udoskonalić

b
bimberspeed

"Nadszedł czas..." - a to się jeszcze okaże! Wrocławskie "chcieć" po sfinalizowaniu eurokopaniny 2012 może gwałtownie wyrugować "móc". Rada miasta jeszcze kilka lat temu chwaliła się niskim zadłużeniem - teraz Wrocław pogrąża się w coraz większym tunelu zadłużenia. By podsumować, czy skórka warta wyprawki trzeba poczekać do sfinalizowania coraz (nim co) skromniejszych sztandarowych projektów miasta związanych z magiczną datą mistrzostw. Przykład komunikacji aglomeracyjnej wraz z nowym impulsem coraz bardziej skromniejącego T+ pokazuje, że mimo ogromnej skali pieniądza (w warunkach miasta) właściwie wciąż kręcimy się wokół swojego ogona. Jak wskazuje artykuł, nim wygeneruje się cokolwiek z udziałem torów kolejowych dla komunikacji zbiorowej miasta, wcześniej mogą zaistnieć koncepcyje dęte autorytetami ważnych biurek lokalnych władz z porcją pąsów i dąsów do przerobienia w medialnych newsach. Trudno tu o optymizm: budowa 4 tysięcy metrów toru kolejowego do nowego terminala lotniczego (gdzie już przygotowano peron dla niego) przerosła przerosła możliwości systemu. Daje to bardzo smutny obraz naszej państwowości: najnowsze doniesienia o totalnym spacyfikowaniu Skarżyska przez tamtejszą mafię wydają się udowadniać, że panaceum na niedowład władzy jest "branie spraw we własne ręce". Tam nikt niczego nie kwestionuje: tomiska zaśmierdłego kurzem prawa zastępuje kilka prostych i bezlitośnie konsekwentnych reguł... Generujemy Państwo, gdzie władza szybko staje się kuriozalną enklawą dryfującą (bo trudno to inaczej nazwać) po mieliznach kompromisów partyjniackich przepychanek, zupełnie nie identyfikowalną z masą wyborczą która ją wygenerowała. Można i tak. Tylko te wyniki ekonomiczne z niebotycznie rosnącym zadłużeniem i coraz częściej podnoszone głosy ekonomistów, że czeka nas tąpnięcie o wiele gorsze niż w Grecji czy Irlandii. W warunkach Wrocławia daje obraz totalnej schizofrenii: zaczytując się o kolejnym "cudzie" rozwoju miasta łatwo złamać nogę w ulicznej dziurze świętującej kolejną rocznicę narodzin...

G
Grzegorz

Niech powiedzą w prost że to ma być dla tych co nie maja jak dojeżdżać do Wrocławia.
Moim zdaniem pomysł Urzędu miasta jest lepszy i mądry. Szynobus który ma jeździć 160km/h?
Przy takich nie zmodernizowanych torach, bzdura. Ważne jest co sie dzieje we Wrocku niż po za nim.
W tym dziwnym kraju nic sie nie da zrobić.

M
Miklus

Dużo gadania, zero działania. Dworzec Świebodzki powinien być przywrócony do ruchu natychmiast! Nawet przed ukończeniem remontu Głównego. Jego zamknięcie było szczytem idiotyzmu. A drugim szczytem jest rezygnacja z kolejowego połączenia lotniska, które byłoby dźwignią rozwoju tego zapyziałego nieco airportu i ogromnym udogodnieniem dla pasażerów. Stojąca obok bunkra na Strzegomskiej lokomotywa pokazuje właściwy kierunek.

v
vbn

Z tą koleją na lotnisko to kombinacje i demagogia, każdy kto jeździ drogą do Smolca wie , że polami od stacji Wrocław Zachodni jest tor do jednostki wojskowej przy lotnisku, więc należało jego wyremontować zrobić przystanek przy starym terminalu i wydłużyć do nowego portu i nawet jeśli byłby przejazd kolejowy przy starym terminalu to nie ma to żadnego znaczenia, bo po otworzeniu nowego straci on na znaczeniu.
Na połowę tej inwestycji nie trzeba żadnych specjalnych pozwoleń- bo jest to remont istniejącej linii. Ale widocznie lepiej snuć nowe wizje a to z Żernik, a to Leśnicy z góry skazane na to aby pozostały tylko wizjami.

t
tantus

W tym kontekście przypomina mi się pewne sformułowanie, chyba właśnie z "Gazety Wrocławskiej": czym się różni kolej miejska w Trójmieście i we Wrocławiu? Tym, że we Wrocławiu się o niej mówi, a w Trójmieście się nią jeździ...

g
gaga

mniej gadania a więcej działania drodzy urzędnicy!czas najwyższy wykorzystać to co mamy...

r
ref

Tak kolej powinna jeździć też do Ścinawy, Świdnicy, Jaworzyny czy Bierutowa.

w
wieszcz

Wrocławska Kolej Aglomeracyjna, czyli, jak śpiewał P. Szczepanik: - "Nie miejska, nie wiejska, zabawa podmiejska…” W wersji opisanej w artykule, jest to raczej kolej dojazdowa do Wrocławia dla mieszkańców podwrocławskich miejscowości , a nie kolej miejska. Dla mieszkańców Wrocławia niewiele poprawi ona sytuację komunikacyjną. Szkoda, że prezydent Wrocławia i jego doradcy nie chcą zauważyć, iż miasto opasane jest 25 dworcami i stacjami kolejowymi, z których 16 jest czynnych dla ruchu pasażerskiego, a niektóre inne mogłyby powrócić do czasów swej świetności. Szybkie pociągi (szynobusy?) krążące po swego rodzaju ringu wokół Wrocławia, w połączeniu z dobrze skomunikowaną, z przystankami w pobliżu stacji kolejowych, komunikacją autobusową i tramwajową, mogłyby dać pożądany efekt w zakresie rozkorkowywania miasta. Niestety, miasto proponuje układ gwiaździsty - niemal kalkę schematu połączeń tramwajowych - czyli żeby dojechać na sąsiednią dzielnicę, a czasem osiedle, trzeba przyjechać do centrum i dopiero tam tam przesiąść się na inną linię. Zastanawiam się, czy pan Dutkiewicz na pewno wie na jaki urząd został wybrany?

m
m.

oby przełożyły się na działania jak najszybciej. a lans okrutny, to fakt:)

w
wroclove

A południe Wrocławia? Tory są, kolei nie ma. A nowe osiedla wciąż się budują...

w
waldy

Od zawsze powtarzam, że uruchomienie dw. swiebockiego jest jak najbardziej oczywiste. Połączenie z lotniskiem jak najbardziej naturalne. Po przylocie do Wrocławia goście wsiadają w kolejkę i dojeżdżają do centrum miasta. W ciągu 15 minut spacerkiem są w scisłym centrum. Kubatura i układ dw. świebockiego pozwala na to aby były w nim: kafejki, mały hotel, restauracje, butiki itd. Jeżeli połączyć to z odtworzeniem połączeń kolejowych do np. Szklarskiej Poręby, Karpacza to mamy pkt. przesiadkowy dla turystów przylatujących do Wrocławia i chcących odwiedzić nasze Karkonosze. Całkiem realny jest scenariusz, że turysta wylatujący z Anglii ~16-17 w piatek byłby w Szklarskiej Porębie ~21:00. Po zakończenie doby hotelowej spokojnie wróciłby do siebie w niedzielę ~18:00. Dodatkowo rozbudowa i zagospodarowanie terenów wokół ul. Tęczowej/Robotniczej i Strzegomskiej w powierzchnie biurowe itp. spowoduje, że w sprawach interesów też dw. świebocki będzie dobrym miejscem "wejścia" w Wrocław.Co do kolejki miejskiej, to Wrocław marnuje gęstą sieć linii kolejowych w mieście. Niech urzędasy pojadą po nauki do Berlina gdzie funkcjonuje S-Bahn.
Pozdrawiam.
Waldy

m
mik

" Miejmy nadzieję, że w końcu po Wrocławiu będzie jeździć kolejka, bo pewne jest, że to skuteczna recepta na znienawidzone korki - pisze Marcin Torz"
Przecież to pan(?ile masz lat człowieku) jest autorem tego artykułu i jeszcze pisze coś takiego?
DZIENNIKARZ AMATOR

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3