Pociągi na Świebodzkim? Eksperci przyjrzą się możliwościom rozbudowy

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Udostępnij:
Jak przebudować stację Wrocław Świebodzki, czy da się włączyć podwrocławskie szlaki kolejowe do transeuropejskiej sieci, jak ma wyglądać kolej aglomeracyjna? Na te i wiele innych pytań mają odpowiedzieć dwa dokumenty, na które PKP wyda 4 mln zł. Umowy na ich wykonanie zostały podpisane w piątek.

Uruchomienie stacji Wrocław Świebodzki, poprowadzenie trasy linii kolei dużych prędkości, budowa połączenia kolejowego z portem lotniczym czy wykorzystanie linii towarowych dla ruchu pasażerskiego. Opłacalność i możliwości realizacji m.in. takich zamierzeń zbada na zlecenie PKP PLK firma BBF z Poznania. Umowę na opracowanie wstępnego studium wykonalności podpisano w piątek, 4 października, w urzędzie wojewódzkim. Na opracowanie dokumentu spółka ma blisko trzy lata. Koszt przygotowania studium to prawie 1,5 mln zł.

Nieco krócej, bo 16 miesięcy, ma potrwać opracowanie drugiego studium, na którego wykonanie podpisano w piątek umowę. Warszawski WYG International sprawdzi, jakie prace trzeba wykonać, by dostosować linię kolejową na odcinku Święta Katarzyna - Wrocław Muchobór i Wrocław Świebodzki do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Opracowanie obejmie linie Święta Katarzyna - Wrocław Brochów - Wrocław Stadion - Wrocław Muchobór - Wrocław Kuźniki. Wartość umowy wynosi 2,5 mln zł.

Jak mówi zebrani, na pytanie jakie są największe potrzeby wrocławskiego węzła kolejowego odpowiedzą dopiero zlecone studia wykonalności.

Wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak przed podpisaniem umowy zwracał uwagę, że Wrocław jest coraz bardziej zakorkowany, a działania ujęte w podpisywanych umowach to pomocna dłoń administracji rządowej wyciągnięta w kierunku lokalnego samorządu.

Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK zapowiedział zaangażowanie także podwrocławskich samorządów w ustalenia, jak ma wyglądać komunikacja kolejowa w aglomeracji wrocławskiej.

Posłanka Mirosława Stachowiak-Różecka zwracała uwagę, że sprawnie działająca kolej będzie miała pozytywny wpływ na bolączki komunikacyjne w obrębie samego miasta.

Opracowywane dokumenty mają być narzędziem do planowania inwestycji po 2020 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rosja niszczy ukraiński przemysł

Wideo

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
warszawiak

Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie tu są zbyt biedni, zaś Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

w
warszawiak

Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie tu są zbyt biedni, zaś Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

c
czarna owca z Wągrowca

Lepiej wyremontować linię do Lwówka, która jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych linii w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest tu gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!

M
Maciej Musiał

O nienawistnym hejterze z Kolei Dolnosląskich:

Linia do Lwówka jest bardzo niewygodna dla Kolei Dolnośląskich i władz Dolnego Śląska, bo:

1. Obnaża brak zainteresowania u władz województwa lokalnymi liniami kolejowymi (wbrew propagandzie, jaką głoszą, że chciałyby już-teraz wyremontować wszystkie linie kolejowe w województwie, podczas gdy faktycznie obecna ekipa nie reaktywowała ANI JEDNEJ linii kolejowej na Dolnym Śląsku),

2. Nieudolność w dbaniu o lokalną infrastrukturę i transport publiczny (w tym brak umiejętności w zdobyciu funduszy unijnych, które właśnie służą takim celom),

3. Arogancję Kolei Dolnośląskich wobec mieszkańców dalszych części Dolnego Śląska, których zwyczajnie mają gdzieś rozsiewając tylko kłamliwą propagandę jak świetnie funkcjonuje kolej na Dolnym Śląsku na podstawie jedynie wrocławskiej kolejki aglomeracyjnej.

Dlatego trolle z Kolei Dolnośląskich i magistratu obszczekują, a nawet wulgarnie obrażają wszystkich, którzy krytycznie piszą o kolei na Dolnym Śląsku podając konkretne przykłady i robią szambo pod artykułami na tematy kolejowe, próbując sprowadzić niewygodną dla władz dyskusję do poziomu rynsztoka. Taki poziom kultury dyskusji jest w UMWD i KD. Zresztą gdy nie mają argumentów, a pijar dla władz jest bardzo ważny, to co innego mogą zrobić?

K
Kupa Madrjs

Rozebrać wszystkie tory we Wrocławiu, z których i tak nikt nie korzysta. Będzie taka sama atrakcja turystyczna jak w Jerzmanicach.Rozebrać wszystkie tory we Wrocławiu, z których i tak nikt nie korzysta. Będzie taka sama atrakcja turystyczna jak w Jerzmanicach. I wtedy nie będzie wypadków!

w
wieprz ze Świniar
4 października, 23:00, warszawiak:

Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie są tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

6 października, 00:21, Gość:

dokładnie odwrotnie - potrzebujemy szybkiej kolejki miejskiej i podmiejskiej, i pełnego wykorzystania właśnie kolei w połączeniu z "sypialniami" pod Wrocławiem, oraz dla dojazdów z ościennych powiatów

Wrocławianie oczekują bazaru, gdzie można kupić tanią marchewkę, używane portki i różne klamoty z szabru, a nie dworca. I tak nikogo tu nie stać na bilety na pociąg.

K
Kupa Madrjas

Dość już kolei dla much na Dolnym Śląsku (muchowozy do Drezna, teraz przystanek dla much w środku boru), czas na kolej dla mieszkańców, czyli np. reaktywację przepięknej linii kolejowej do Lwówka Śląskiego albo kolei do Karpacza o dużym znaczeniu dla turystów.

D
Dominika Styrna

A ci dalej swoje!!!... Dajcie, że już spokój z tym dworcem!!!!!!!!!!!!!!!!! Jest tyle ważniejszych spraw w tym województwie, np. remont przepięknej linii do Lwówka!!!!!!!!!!!...

G
Gienia z Wlenia

Mieszkańcy Lwówka, Karpacza, Kowar, Świeradowa i Kamiennej Góry czekają na pociągi!!!

G
Gość
4 października, 16:23, Gość:

no lepiej niech się dobrze przyjrzą jak dojechac ze świebodzkiego do głownego, do Mikołajowa Muchobór, Brochów, ale i Psie Pole.

Jak przbudować zewnętrzny układ komunikacyjny, bo ludzie stoją długie minuty na światłach aby przejść do Rynku - już teraz.

Tak samo nie mieszczą się na przystankach i wysepkach dla pieszych...

A ogólnie to najpierw należałoby zrealizować łącznik "góralska -tęczowa/Szpitalna" aby odciążyć ten rejon od ruchu tranzytowego

4 października, 17:21, kmiot zza Buga:

Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie są tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

4 października, 19:56, Gość:

o czym ty pierdzielisz, pociągami, do wrocławia do pracy czy na uczelnie dojeżdżają bogaci którzy wynieśli sie "do sypialnia pod miasto" oraz ci którzy się dorabiają na biznesie w mieście.

A trasy turystyczne to całkiem inna kwestia.

Wydaje ci się, że jesteś groźny pisząc te dziecinne wulgaryzmy? Naprawdę byłbyś skłonny przyjechać do Warszawy? Zginąłbyś na pierwszym skrzyżowaniu lub ze wstydu, że nie potrafisz skasować biletu w tramwaju. Pytałem o twoją wieś bo chciałem ci paczkę wysłać. Dostałbyś rzeczy których nie znasz- mydło do mycia, oranżadę do picia, gumę do żucia i młotek. Tym młotkiem mógłbyś piznąć się w swój zakuty łeb, na pewno ci nie zaszkodzi a kto wie może by pomogło. Do paczki dorzucę prezerwatywy dla ciebie i rodziny żebyście się już nie rozpleniali jak króliki. Chciałem też wysłać lusterko ale wstrząs na widok swojej mordy mógłby cię zabić a tego bym nie chciał. Wiesz czemu? Bo największą karą dla takiego upośledzonego patola jest życie w świecie którego nie ogarnia. Takie pomyje jak ty są potrzebne- jedni cię biją, inni gwałcą a jeszcze innym ty robisz dobrze. Dobrze, że się z tym pogodziłeś bo na bank nic nie zmienisz. I możesz tu dalej pisać swoje gorzkie żale ale pamiętaj- człowiek ze wsi wyjdzie, wieś z człowieka nigdy. Pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne. A dworzec zostawić na targowisko z szabru i z marchewką dla wrocławskiej biedoty zza Buga.

D
Dominika Sperma

A ci dalej swoje!!!... Dajcie, że już spokój z tym dworcem!!!!!!!!!!!!!!!!! Jest tyle ważniejszych spraw w tym województwie, np. remont przepięknej linii do Lwówka!!!!!!!!!!!...

K
Krzysztof Czarnecki

Pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne. A dworzec zostawić na targowisko z szabru i z marchewką dla wrocławskiej biedoty zza Buga.

k
kmiot zza Buga
4 października, 16:23, Gość:

no lepiej niech się dobrze przyjrzą jak dojechac ze świebodzkiego do głownego, do Mikołajowa Muchobór, Brochów, ale i Psie Pole.

Jak przbudować zewnętrzny układ komunikacyjny, bo ludzie stoją długie minuty na światłach aby przejść do Rynku - już teraz.

Tak samo nie mieszczą się na przystankach i wysepkach dla pieszych...

A ogólnie to najpierw należałoby zrealizować łącznik "góralska -tęczowa/Szpitalna" aby odciążyć ten rejon od ruchu tranzytowego

Wsiocław nie potrzebuje pociągów. Ludzie są tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, zaś mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

G
Gość

W takim Frankfurcie nad Menem, a jest to miasto nawet mniejsze od Wrocławia, już w 1960 r. (zaledwie 15 lat po wojnie, a w 1945 miasto było jedną wielką ruiną) podjęto decyzję o budowie podziemnej kolei miejskiej czyli U-Bahnu. Dziś jest tam 9 linii o łącznej długości 65 km, z czego ok. 60% pod ziemią. To tak tylko napisałem, żeby pokazać jak groteskowo zacofany jest Wrocław pod względem rozwiązań komunikacyjnych i nie tylko. Bez szybkiej kolei miejskiej to miasto po prostu będzie sparaliżowane.

G
Gość
4 października, 14:36, wasabi zo smrodem wabi:

Rozebrać wszystkie tory we Wrocławiu, z których i tak nikt nie korzysta. Będzie taka sama atrakcja turystyczna jak w Jerzmanicach.

4 października, 16:34, Gość:

dzięki terenom kolejowym w mieście,

mostom i wiaduktom,

mamy szansę na bezkolizyjną kolejkę miejska i kolejkę podmiejską

to jest jedyny rokujący przyzwoicie kierunek rozwoju transportu zbiorowego.

żadne tam metro.

to jest ścieżka rozwoju, dla taniego sprawnego i ekologicznego połączenia centrum i przedmieść oraz ościennych powiatów.

Tylko tę szansę trzeba wykorzystać teraz zanim ktoś coś spieprzy tak jak za PRL wybudowano blok "galeriowiec" w poprzek drogi.

Albo jak teraz banda oszołomów zablokowała most i Aleję Wielkiej Wyspy.

a tam wręcz przeciwnie - tam powinien powstać most drogowo-kolejowy.

Jedyne sensowne uzupełnienie pierścienia kolejowego, od psiego pola przez kowalską, do Krakowskiej/opolskiej i dalej do Głównego.

Nie będzie ani metra, ani kolei miejskiej. Cytując klasyka: nie będzie niczego.

Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie