MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi jednak pojadą z Wrocławia do Sobótki przez Bielany. Znalazły się brakujące miliony

Marcin Kaźmierczak
Samorząd województwa dołoży 42 mln złotych do remontu linii kolejowej Wrocław - Sobótka - Świdnica. Brakujące pieniądze będą pochodziły z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego. Pociągi - m.in. do Sobótki i południowych osiedli Wrocławia dojadą na przełomie 2020 i 2021 r. Inwestycja będzie kosztowała 245 mln zł.

Dzięki dołożeniu brakujących pieniędzy, PKP PLK nie będą musiały rozpisywać nowego przetargu, co znacząco opóźniłoby rozpoczęcie prac i przywrócenie połączeń pomiędzy Wrocławiem, Kobierzycami, Bielanami, Sobótką i Świdnicą.
- Podjęliśmy decyzję o zwiększeniu dotacji dla PKP PLK, dzięki której możliwa będzie rewitalizacja linii kolejowej nr 285, relacji Wrocław - Świdnica, przez Sobótkę. W ten sposób rozwijamy projekt dostępnej kolei aglomeracyjnej - mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.
W zakończonym w grudniu przetargu okazało się, że oferty na remont linii przekraczają zakładany budżet, czyli 185 mln zł o nawet 300 mln zł.
– Całkowita dotacja samorządu województwa dla tej inwestycji to blisko 170 mln zł. Kolejne, blisko 100 mln zł przeznaczyliśmy na rewitalizację odcinka linii ze Świdnicy do Jedliny Zdroju – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. – W ten sposób chcemy rozwijać kolej aglomeracyjną – dodaje.

Według harmonogramu cała inwestycja ma zakończyć się jesienią 2020 r., tak aby pociągi wróciły na linię na przełomie 2020 i 2021 r. Po remoncie pociągi mają osiągać prędkość 100 km/h. Na południu Wrocławia pociągi zatrzymają się na stacjach: Wrocław Wojszyce przy ul. Grota-Roweckiego, Wrocław Partynice przy ul. Zwycięskiej - oba przystanki będą miały osobne perony w zależności od kierunku jazdy oraz Wrocław Tarnogaj w rejonie ul. Bardzkiej i Buforowej. Remontu nie doczeka się jednak stacja Wrocław Klecina. Pociągi na jednotorowej linii będą mijały się w dwóch miejscach - w Sobótce Zachodniej oraz Bielanach Wrocławskich.

Docelowo pociągi będą jeździły z Trzebnicy przez Wrocław, Bielany Wrocławskie, Kobierzyce, Sobótkę do Świdnicy. Połączenie będzie obsługiwane przez szynobusy, ponieważ w ramach remontu linia nie zostanie dodatkowo zelektryfikowana. Sześć nowych trzyczłonowych składów spalinowych, które do obsługi linii chcą kupić Koleje Dolnośląskie mają dotrzeć na Dolny Śląsk do 2022 r. Mają kosztować 90 mln zł.

PKP PLK wyremontują także odcinek pomiędzy Świdnicą Kraszowicami a Jedliną-Zdrój. Prace wykona Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej "Dolkom" za 135 mln zł. Zwycięska firma do marca 2019 roku ma wykonać projekt, a do 20 listopada 2020 roku zakończyć remont linii. W tym przypadku oferta zaakceptowana przez PKP PLK, była o 25 mln droższa, niż założony budżet.

ZOBACZ TAKŻE: TRWA ROZBUDOWA DWORCA WROCŁAW GŁÓWNY

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska