Przypomnijmy, że przewidywane na tej trasie 11 par pociągów miało kursować pierwotnie 12 grudnia 2021 r. Zakres prac nad inwestycją jednak uległ zwiększeniu, głównie ze względu na przygotowanie połączenia linii Wrocław - Świdnica z planowaną do uruchomienia trasą do Piławy Górnej. Termin zakończenia remontu przesunięto więc na marzec. Tej daty także nie udało się dotrzymać. Teraz - jak zapewnia PKP PLK - pociągi planowo pojadą w połowie czerwca.
- Dokonano już odbiorów technicznych w zakresie torów i rozjazdów. Sprawdzane jest działanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wykonywane są odbiory peronów, dojść do nich oraz wyposażenia. Linia dostosowana jest m. in. do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi. Według przepisów niektóre przejazdy kolejowo-drogowe mają urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, zwiększające bezpieczeństwo użytkowników drogi. Wszystkie skrzyżowania będą właściwie zabezpieczone – mówi nam Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Między Wrocławiem a Świdnicą podróżni skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami. Mają być dobrze oświetlone i wyposażone w zadaszone wiaty oraz stojaki na rowery. W ramach remontu trasy odnowiona została m.in. przeprawa nad rzeką Ślęzą we Wrocławiu, a skrzyżowania torów z drogami zostały przebudowane. Na wielu z nich ustawiono dodatkowe zabezpieczenia, m.in. sygnalizację świetlną, rogatki i monitoring. Będą to:
- Wrocław Wojszyce,
- Wrocław Partynice,
- Bielany Wrocławskie,
- Domasław, Kobierzyce,
- Wierzbice Wrocławskie,
- Pustków Żurawski,
- Rogów Sobócki,
- Sobótka,
- Sobótka Zachodnia,
- Szczepanów,
- Marcinowice,
- Pszenno,
- Świdnica Przedmieście.
- Koleje Dolnośląskie są gotowe do obsługi połączeń na tej trasie. Z pewnością powrót pociągów na linię z Wrocławia do Świdnicy, to oczekiwana wiadomość dla mieszkańców zarówno stolicy Dolnego Śląska, w tym mieszkańców południowej części miasta, ale również Bielan Wrocławskich, Kobierzyc, Sobótki i Świdnicy, którzy zyskają bezpośrednie połączenia do stacji Wrocław Główny. Z połączenia skorzystają również turyści, wyjeżdżający w rejon Ślęży. Spodziewamy się na tej linii dużej frekwencji pasażerskiej - mówi Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego.
Na trasie nadal planowane jest uruchomienie 11 par pociągów - 8 par pociągów osobowych oraz 3 pary pociągów przyspieszonych.
- Planując ofertę przewozową na nowo uruchamianych liniach komunikacyjnych, kształtuje się ją na atrakcyjnym dla korzystających z pociągów pasażerów poziomie, tj. minimum 8 par połączeń w dobie. Dodatkowo, oprócz 8 par pociągów standardowych, uruchomione zostaną 3 pary pociągów przyspieszonych, które trasę z Wrocławia Głównego do Świdnicy będą pokonywać w około 50 minut - podkreśla Michał Nowakowski.
Przewidywany, orientacyjny czas przejazdu całej trasy Wrocław Główny - Sobótka - Świdnica wyniesie około godziny (od 50 minut do 1 godz. i 5 minut), w zależności od liczby zatrzymań. Do Sobótki kurs wynosić ma 30-40 minut, a do Kobierzyc – około 20 minut. Sam przewoźnik, Koleje Dolnośląskie, dokładnego rozkładu jazdy jeszcze nie ma.
- Obecnie nie rozpoczęliśmy nawet jazd zapoznawczych ze szlakiem, które mają ruszyć z początkiem czerwca. Rozkład jazdy wciąż jeszcze jest przedmiotem opracowywania. Szczegółowy rozkład zostanie podany na 7 dni przed uruchomieniem połączeń – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.
Ostateczna oferta przewozowa ma być kształtowana w oparciu o przepustowość infrastruktury kolejowej, co odgrywa kluczową rolę na tej przeszło, należącej do PKP PLK, 60 kilometrowej linii kolejowej z 3 mijankami/stacjami (Bielany Wrocławskie, Kobierzyce, Sobótka Zachodnia), gdzie mijać mogą się pociągi jadące przeciwnych kierunkach. Na linii 285 prowadzony jest także ruch pociągów towarowych, którego potrzeby związane z zajętością linii również muszą być uwzględnione.
Dodatkowo w okresie wakacyjnym planowane jest też uruchomienie w relacji Wrocław – Kobierzyce – Sobótka – Świdnica i z powrotem pociągu weekendowego, który dostosowany będzie do transportu rowerów – szynobusu zestawionego z wagonem rowerowym.
- Będzie miało to miejsce po zakończeniu przez Koleje Dolnośląskie prac nad organizacyjnym i technicznym przygotowaniem do świadczenia tego typu usług przewozowych - zaznacza rzecznik Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Michał Nowakowski.
Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, "Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny - Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto" jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. W przyszłości linia ma zostać rozbudowana o drugi tor do Kobierzyc. W planach jest też reaktywacja połączenia w kierunku Łagiewnik i Piławy Górnej.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?