Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociąg z Wrocławia do Gór Sowich. Sprawdź, od kiedy

Artur Szałkowski
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
W 2021 r. zostanie przywrócone połączenie kolejowe ze Świdnicy do gminy Walim i Jedliny-Zdroju. Ruch pociągów pasażerskich na tej trasie został zawieszony w 1989 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały ofertę w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych związanych z przebudową linii kolejowej nr 285. Chodzi o odcinek pomiędzy zamkniętą w 2004 r. stacją kolejową Świdnica Kraszowice i Jedliną-Zdrój.

- Wybrana została oferta Dolnośląskiego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM z Wrocławia - mówi Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP PLK S.A. - Po uprawomocnieniu się decyzji i zakończeniu procedur w sprawie dofinansowanie projektu, we wrześniu planujemy podpisanie umowy wykonawczej.

Wartość oferty, to netto: 109 995 457,11 zł (brutto: 135 294 412,25 zł).

W ramach inwestycji odnowiona zostanie jednotorowa linia na długości 21,5 km. Odcinek ma charakter kolei górskiej, z licznymi ostrymi zakrętami i spadkami. Przewyższenie pomiędzy stacjami Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój sięga 200 metrów. W ramach zadania odnowiony zostanie nie tylko tor, ale również liczne obiekty inżynieryjne. Na tym odcinku jest ich aż 113. To mosty, przepusty, mury oporowe i wiadukty, z których pięć jest o długości od 50 do 150 metrów. Ich remont będzie najbardziej skomplikowaną częścią inwestycji.

Ponadto na trasie zostaną zamontowane urządzenia zabezpieczające ruch pociągów i odtworzony system odwodnienia. Po przebudowanej trasie szynobusy będą kursowały z prędkością 50-80 km/h.

Inwestycja obejmuje także odtworzenie infrastruktury pasażerskiej. Zmodernizowanych zostanie pięć przystanków kolejowych i zbudowane dwa kolejne: Burkatów i Jedlina Centrum.

Atrakcyjność i funkcjonalność trasy zwiększy przeprowadzenie do końca 2020 r. rewitalizacji odcinka Wrocław - Świdnica przez Sobótkę Zachodnią. Zapewni to bezpośrednie połączenia kolejowe z Wrocławia do miejscowości w sąsiedztwie masywu Ślęży i Gór Sowich.

Zadanie na odcinku Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój jest realizowane w formule: zaprojektuj i wybuduj. Wykonawca przed przystąpieniem do robót opracuje projekt wykonawczy i uzyska potrzebne pozwolenia oraz decyzje umożliwiające rozpoczęcie prac. Zadanie jest realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa dolnośląskiego w latach 2014-20, w ramach zadania „Zintegrowane Inwestycje Aglomeracji Wałbrzyskiej”. Z funduszy unijnych pochodzi 85 proc. wartości zadania. Pozostała część to wkład własny PKP PLK S.A.

Pierwszy szynobus z Wrocławia do Jedliny-Zdroju ma ruszyć w 2021 r. Ruch pociągów pasażerskich pomiędzy Świdnicą i Jedliną-Zdrój został zawieszony w 1989 r., a w 1997 r. całkowicie wstrzymano ruch pociągów na tej trasie. Determinacja władz Jedliny-Zdroju, Walimia i Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego, które walczyły o uratowanie jednej z najpiękniej położonych linii kolejowych w Europie sprawiła, że za trzy lata znów będą po niej kursowały pociągi.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska