Pociąg hybrydowy dla Kolei Dolnośląskich. Byliśmy na testach: zobacz czym wkrótce będziemy jeździć

Nadia Szagdaj
Nadia Szagdaj
Nowy pociąg hybrydowy Kolei Dolnośląskich
Nowy pociąg hybrydowy Kolei Dolnośląskich Nadia Szagdaj
Jedzie naprawdę szybko, jest komfortowy i może wozić pasażerów na liniach zelektryfikowanych i pozbawionych sieci trakcyjnej. Pierwszy pociąg hybrydowy na Dolnym Śląsku wjechał dziś na tor testowy w Żmigrodzie. - To jeden z najnowocześniejszych składów w Polsce. Dolny Śląsk będzie również jednym z pierwszych regionów w kraju, w którym po torach będą kursować hybrydy – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich.

Na torze testowym pod Żmigrodem we wtorek, 6 lipca, testowano nowy nabytek Kolei Dolnośląskich – pociąg hybrydowy Impuls II. Konstrukcja nowosądeckiej firmy Newag może być napędzana zarówno silnikiem spalinowym, jak i elektrycznym.

- To pozwoli na ograniczenie emisji spalin do atmosfery. To szczególnie ważne w mieście, które od lat walczy ze smogiem – podkreśla rzecznik Kolei Dolnośląskich Bartłomiej Rodak. - Ogółem planujemy zakup sześciu takich maszyn, choć może uda się powiększyć zakup do ośmiu sztuk - dodaje Rodak.

Impuls II może pomieścić ponad 300 osób, z czego 146 na miejscach siedzących. Przy każdym fotelu jest w gniazdo 250V oraz wejście USB do ładowania telefonu. Poza tym w pociągu dostępne będzie bezpłatne Wi-Fi.

- Dla bezpieczeństwa pasażerów pociąg wyposażony jest również w defibrylator – mówi Aldona Mastalerz z Newagu. Pod trakcją Impuls II rozwija prędkość do 170 km/h, a podczas pracy silnika spalinowego – 120km/h. - Pociąg, zaraz po wjechaniu do Wrocławia, przejdzie w tryb elektryczny. Będzie to niezauważalne dla pasażerów i korzystne dla środowiska – dodaje Bartłomiej Rodak.

Koszt zakupu jednego pociągu wynosi około 29 mln złotych. Cały tabor kosztować będzie więc około 170 mln zł. Aktualnie prowadzone są testy uzupełniające, które mają zapewnić pasażerom KD komfort i bezpieczeństwo. Zgodnie z deklaracjami zarządu Newagu pierwsze Impulsy wyruszą w trasę po dolnośląskich torach przed końcem sierpnia tego roku. Zapowiedziano, że pozostałe cztery hybrydy pojadą prawdopodobnie jeszcze w pierwszym półroczu 2022 roku.

Koleje Dolnośląskie planują przeznaczyć nowe składy do obsługiwania trasy Trzebnica – Świdnica. Póki jednak ta linia kolejowa jest rewitalizowana, składy kursować będą na trasie Trzebnica – Wrocław Główny. Nie wiadomo na razie czy i jeśli tak, to kiedy pociągi te pojadą innymi trasami.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Dodaj ogłoszenie