Po Wrocławiu będziemy jeździć elektrycznymi autobusami

Błażej OrganistyWeronika Skupin
Taki w pełni elektryczny autobus volvo electric  jeździł w ub. roku przez 10 dni we Wrocławiu na pokazowej linii. Czy za dwa lata pojawi się u nas kilkadziesiąt autobusów elektrycznych?
Taki w pełni elektryczny autobus volvo electric jeździł w ub. roku przez 10 dni we Wrocławiu na pokazowej linii. Czy za dwa lata pojawi się u nas kilkadziesiąt autobusów elektrycznych? Materiały prasowe
Cztery nasze gminy chcą zastąpić autobusy spalinowe modelami na prąd. Dlatego podpisały list intencyjny o współpracy dotyczącej rozwoju elektromobilności z Ministerstwem Rozwoju, prowadzącym ten rządowy projekt. Zgłosiło się 41 gmin z całej Polski, w tym Wrocław, Lubin, Polkowice i Jawor.

- Wrocław zamierza kupić 50 autobusów elektrycznych. Pierwsze pojazdy mają być dostarczone pod koniec 2019 roku - zapowiada Piotr Misiak, kierownik projektu z Urzędu Miejskiego Wrocławia. Dodaje, że miasto pokryje tylko jedną piątą kosztu zakupu ekologicznych modeli. Z kolei Lubin na początek planuje wymienić 10 autobusów, a w przyszłości cały tabor, czyli 51 pojazdów.

- W Polkowicach zakładamy zakup sześciu autobusów elektrycznych do 2020 roku - informuje Konrad Kaptur z urzędu gminy. Jawor w tym roku chce utworzyć własną komunikację i potrzebuje czterech małych pojazdów na prąd.

Dzisiaj we Wrocławiu jeździ tylko jeden autobus MPK zasilany prądem (i to hybrydowy). Zanim miasto kupi te całkowicie elektryczne, liczy na to, że nowe modele będą dalej jeździły bez doładowania i zabierały więcej pasażerów. No i powinny być tańsze.

Tymczasem po ulicach Warszawy, Krakowa, Inowrocławia, Jaworzna i Lublina jeździ 31 e-busów. Polskie samorządy przez pięć najbliższych lat planują kupić 780 autobusów na prąd. 50 z nich ma trafić do Wrocławia. Czy to realne? Tak, ale pod pewnymi warunkami.

- Kupimy je, jeżeli produkt spełni nasze oczekiwania - zaznacza Piotr Misiak, kierownik programu E-bus w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

Aby zweryfikować autobusy na prąd, urzędnicy z Biura Zarządzania Projektami wytypowali przykładowe trasy o trzech poziomach trudności: trudne, średnie i łatwe.

- Jeżeli w każdych warunkach pogodowych autobus elektryczny bez problemów przejedzie trasę trudną, wówczas będziemy mieli do czynienia z produktem dopracowanym, innowacyjnym i skrojonym na potrzeby Wrocławia - wyjaśnia Misiak.

Ile kosztują elektryczne autobusy i czym teraz jeździmy? CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Elektryczny jest droższy**
Jeżeli miasto da ekologicznym autobusom zielone światło, to ich zakup w 80 proc. sfinansuje państwo. Na zewnętrzne źródła liczą także pozostałe dolnośląskie gminy, które podpisując w Ministerstwie Rozwoju list intencyjny, zadeklarowały chęć wymiany autobusów na elektryczne.

- Liczymy na fundusze unijne. Jeden taki pojazd kosztuje ponad dwa miliony złotych - mówi Konrad Kaptur z polkowickiego urzędu. Zwykły autobus kosztuje kilkaset tysięcy zł. A trzeba jeszcze znaleźć pieniądze na infrastrukturę (np. stacje ładujące).

- Cele programu doprowadzą do upowszechnienia infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych na drogach czy rozwoju przemysłu elektromobilności - dodaje Misiak.

Wrocławski projekt będzie realizowany w trzech fazach. Ostatnia z nich skończy się w 2025 roku. Ale pierwsze autobusy elektryczne mają wyjechać na ulice miasta już za dwa lata, czyli w 2019 r.

Czym teraz jeździmy?

W tym roku we Wrocławiu pojawi się 60 nowych autobusów: 40 długich i 20 krótkich. Jeśli procedura się nie przedłuży, pierwsza dostawa powinna się pojawić we Wrocławiu w wakacje, a ostatnia do końca roku. Będą niskopodłogowe, klimatyzowane, spełniające najnowsze normy emisji spalin, wyposażone w ładowarki USB. Zostaną wydzierżawione.

- Gdybyśmy za te same pieniądze i na ten sam okres chcieli wziąć kredyt i w ratach spłacać zakup autobusów, moglibyśmy sobie pozwolić na 40 sztuk pojazdów, a nie 60 - wyjaśnia Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

Obecnie po wrocławskich ulicach nie jeździ żaden autobus całkowicie elektryczny i nowe też takie nie będą (będą spalinowe). Mamy za to jedno hybrydowe volvo hybdrid.

Poza tym po ulicach jeździ 151 spalinowych volvo, 103 mercedesy, 57 solarisów, a także 1 MAN wrocławskiego MPK.

Dodatkowo podwykonawca MPK, firma Michalczewski, dysponuje autobusami MAN, których jest 69. W sumie korzystamy z 382 takich pojazdów.

Wideo

Komentarze 115

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

...

Myślenie jak zmniejszyć globalne zużycie węgla i emisję CO2 na poziomie iższym niż podstawówki.

A
Ali

Zero wiedzy technicznej

z
zlapzaogon.

.

z
zlapzaogon

A ja żyję w mieście

z
zlapzaogon

Wyrzucony transport szynowy z centrum miasta! Super. Trzymam kciuki.

D
Donald Trump

Auto to wolność dosłownie i w przenośni a miejsca ci u nas dostatek. Ulice powinny mieć po 3 pasy a parkingi na osiedlach i w centrum powinny być wielopoziomowe. Po co wymieniać całe auto jak można wymienić silnik na elektryczny. Koszt silnika to max 20000 zł z dopłatą państwa było by to 10000. Przez okres przejściowy który wymieniłem każdy by na lajcie uzbierał tą kwotę. A plus byłby tego taki że mieli byśmy dużo czystsze powietrze i spadła by zachorowalność na raka. W wyjątkowych przypadkach interwencjonizm państwa jest wskazany. Pozatym gdyby wszystkie auta i autobusy były elektryczne uniezaliżnili byśmy się od Rosji i krajów Arabskich bo ropa była by już zbędna. A rower jest za wolny i nie wygodny ale jak ktoś lubi to niech jeździ ja nikomu nie bronię. Tylko trzeba skończyć z tym hejtem na kierowców. Auta za 1000 zł to wraki, dobre auto to min 10000 zł czyli 2500$/€

m
myślacy

niż elektryczny ładowany z elektrowni węglowej
a tak to wygląda w całej Polsce
wciskanie elektrycznych pojazdów w Polsce to kolejny kretynizm dla takich samorządowych debili jak Rafał D. wydającyhc nie swoje pieniądze
głownie na robienie ludziom podobnym tobie wody z mózgu

m
myślacy

pojazdy elektryczne jako ekologia, to kretynizm dla debili; myślacy człowiek wie, że jedynym celem jest wyciśnięcie z idiotów większego szajsu
a ekologii w tym NIC

m
myślacy

Wszystkie elektrownie, które dają prąd do ładowania tego drogiego szitu są tu węglowe. To jest g... i robienie ludziom wody z mózgu, a nie ekologia.

r
rx

@Wroclawianin
Powiedz to dwóm tysiacom pracowników, których zatrudnia Volvo we Wrocławiu (gdzie jest produkowany ten elektryczny autobus)

i
i

Później koszt i niebezpieczeństwo utylizacji zużytych akumulatorów

M
Marek

Nie No kilka solarisow mogą kupić ale nie 60 wolałbym mercedesy c2 niż solarisy albo od razu elektryczne volvo lub solarisy

a
aaa2

wszystko zrobię żeby zlikwidować rowery elektryczne, rowery spalinowe 100 razy fajniejsze

M
Maja

Byłoby świetnie, trzymam kciuki za powodzenie tego projektu.

j
ja

To jak żadna różnica to wyłącz żarówki i zapal lampę naftowa lub karbidowa.Może nawet komputer pójdzie na gaz.Skąd sie tacy biorą jak Ty? Jak ci dziecko umrze to dopiero dotrze jak jest centrum miasta zatrute.
W moim przedszkolu wisi komunikat że przestają wyprowadzać dzieci na podwórko, bo śledzą alarmy smogowe

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3