Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po sprzedaży Hutmenu ulica Grabiszyńska we Wrocławiu stanie w korkach?

Błażej Organisty
Błażej Organisty
Paweł Relikowski / Polska Press
Hutmen czeka na nowego właściciela. Zostanie nim spółka specjalizująca się w budowie biur i mieszkań. Do dyspozycji będzie miała ponad 19 hektarów terenu. Jeżeli zbuduje na nim bloki, przybędzie mieszkańców i aut. Skutkiem mogą być większe korki. Wrocławianie dobrze to znają.

Nowym właścicielem terenu i budynków zakładu Hutmen przy ul. Grabiszyńskiej najprawdopodobniej będzie spóła MS Inwestment, która w różnych miastach Polski, głównie w Warszawie, buduje biurowce, parki handlowe i budynki mieszkalne. O podpisaniu umowy przedwstępnej na kwotę 95 mln zł pisaliśmy tutaj:

Co nowy właściciel stworzy na tak dużym obszarze?

To pytanie pozostaje jeszcze bez odpowiedzi, ale można zakładać, że przy Grabiszyńskiej powstaną obiekty, z których zacznie korzystać dużo ludzi (teren ma 19,2 hektara powierzchni). Część z nich będzie dojeżdżała do domów i pracy samochodami, a co za tym idzie - będzie jeszcze większy ruch na jednej z głównych ulic Wrocławia. Kierowcy powinni spodziewać się większych korków.

Tę hipotezę zweryfikuje przyszłość, ale nie jest ona bezpodstawna, biorąc pod uwagę inne rejony miasta, które w ostatnich latach zostały mocno zabudowane. Pierwszy z brzegu przykład to Jagodno, gdzie mieszkańcy od lat narzekają na korki na Buforowej i nie przestali mimo jej remontu. Na Jagodnie bloki stawia lub postawiło przynajmniej kilku deweloperów, w tym Grupa Robyg, Atal, Archicom czy Vantage Development. Samochodów przybywa, a tramwaj pozostaje w sferze niespełnionych obietnic. Korki jak były, tak są.

Innym przykładem są osiedla położone wzdłuż ulicy Zwycięskiej, szczególnie Ołtaszyn. Tam nowe biurowce i bloki także przełożyły się na nasilenie ruchu.

"Rano stoją kierowcy, którzy wydostają się na Karkonoska, a po południu ci, którzy wracają z miasta" - mówi Mariusz, mieszkaniec Wojszyc, który pracuje w Award Business Park przy ul. Zwycięskiej. - "Sytuacja wygląda źle i, niestety, stabilnie. Od kilku lat nic się nie poprawiło. Korki do 9 rano i między 15 a 18 po południu. To się jeszcze może pogorszyć, gdy uruchomią pociąg ze Świdnicy".

Wrocławianie z osiedli, przez które przechodzi Grabiszyńska, są w nieco lepszej sytuacji, ponieważ mają pakiet możliwości: tramwaje, pas dla autobusów oraz nową drogę rowerową.

Co po Hutmenie? Musi być plan

Kluczowy dla przyszłości terenu zakładów Hutmen jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w tym przypadku jego brak. Jeżeli mają być tam mieszkania, muszą być odpowiednie zapisy prawne. Standardowa procedura trwa mniej więcej dwa lata. Zapisy w planie muszą być adekwatne do treści studium, które obecnie mówi, że Hutmen to obszar działalności gospodarczej, a nie mieszkalny czy usługowy. Można to jednak zmienić. Oto fragment ogłoszenia o sprzedaży z 2021 roku: "Teren idealny do działalności przemysłowej i komercyjnej – możliwa przyszła zmiana na funkcje mieszkalne. Oczekiwanie na zmianę planu zagospodarowania."

Przyszły właściciel Hutmenu w projekcie nowej inwestycji, niezależnie czy biurowej, czy mieszkalnej, czy jakiejkolwiek innej, będzie musiał uwzględnić dwa zabytki: dawną wieżę ciśnień i halę o charakterystycznej zębatej, rytmicznej sylwetce. W pierwszym przypadku ochrona działa, hala czeka natomiast na uprawomocnienie decyzji wojewódzkiego konserwatora.

Hutmen, czyli polskie przedsiębiorstwo hutnicze, zajmujące się przetwórstwem miedzi i jej stopów powstało we Wrocławiu w 1918 roku. Obecnym właścicielem firmy jest Grupa Boryszew. Zawarcie umowy przyrzeczonej sprzedaży nieruchomości nastąpi do 31 lipca.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska