Nowym właścicielem terenu i budynków zakładu Hutmen przy ul. Grabiszyńskiej najprawdopodobniej będzie spóła MS Inwestment, która w różnych miastach Polski, głównie w Warszawie, buduje biurowce, parki handlowe i budynki mieszkalne. O podpisaniu umowy przedwstępnej na kwotę 95 mln zł pisaliśmy tutaj:
Co nowy właściciel stworzy na tak dużym obszarze?
To pytanie pozostaje jeszcze bez odpowiedzi, ale można zakładać, że przy Grabiszyńskiej powstaną obiekty, z których zacznie korzystać dużo ludzi (teren ma 19,2 hektara powierzchni). Część z nich będzie dojeżdżała do domów i pracy samochodami, a co za tym idzie - będzie jeszcze większy ruch na jednej z głównych ulic Wrocławia. Kierowcy powinni spodziewać się większych korków.
Tę hipotezę zweryfikuje przyszłość, ale nie jest ona bezpodstawna, biorąc pod uwagę inne rejony miasta, które w ostatnich latach zostały mocno zabudowane. Pierwszy z brzegu przykład to Jagodno, gdzie mieszkańcy od lat narzekają na korki na Buforowej i nie przestali mimo jej remontu. Na Jagodnie bloki stawia lub postawiło przynajmniej kilku deweloperów, w tym Grupa Robyg, Atal, Archicom czy Vantage Development. Samochodów przybywa, a tramwaj pozostaje w sferze niespełnionych obietnic. Korki jak były, tak są.
Innym przykładem są osiedla położone wzdłuż ulicy Zwycięskiej, szczególnie Ołtaszyn. Tam nowe biurowce i bloki także przełożyły się na nasilenie ruchu.
"Rano stoją kierowcy, którzy wydostają się na Karkonoska, a po południu ci, którzy wracają z miasta" - mówi Mariusz, mieszkaniec Wojszyc, który pracuje w Award Business Park przy ul. Zwycięskiej. - "Sytuacja wygląda źle i, niestety, stabilnie. Od kilku lat nic się nie poprawiło. Korki do 9 rano i między 15 a 18 po południu. To się jeszcze może pogorszyć, gdy uruchomią pociąg ze Świdnicy".
Wrocławianie z osiedli, przez które przechodzi Grabiszyńska, są w nieco lepszej sytuacji, ponieważ mają pakiet możliwości: tramwaje, pas dla autobusów oraz nową drogę rowerową.
Co po Hutmenie? Musi być plan
Kluczowy dla przyszłości terenu zakładów Hutmen jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w tym przypadku jego brak. Jeżeli mają być tam mieszkania, muszą być odpowiednie zapisy prawne. Standardowa procedura trwa mniej więcej dwa lata. Zapisy w planie muszą być adekwatne do treści studium, które obecnie mówi, że Hutmen to obszar działalności gospodarczej, a nie mieszkalny czy usługowy. Można to jednak zmienić. Oto fragment ogłoszenia o sprzedaży z 2021 roku: "Teren idealny do działalności przemysłowej i komercyjnej – możliwa przyszła zmiana na funkcje mieszkalne. Oczekiwanie na zmianę planu zagospodarowania."
Przyszły właściciel Hutmenu w projekcie nowej inwestycji, niezależnie czy biurowej, czy mieszkalnej, czy jakiejkolwiek innej, będzie musiał uwzględnić dwa zabytki: dawną wieżę ciśnień i halę o charakterystycznej zębatej, rytmicznej sylwetce. W pierwszym przypadku ochrona działa, hala czeka natomiast na uprawomocnienie decyzji wojewódzkiego konserwatora.
Hutmen, czyli polskie przedsiębiorstwo hutnicze, zajmujące się przetwórstwem miedzi i jej stopów powstało we Wrocławiu w 1918 roku. Obecnym właścicielem firmy jest Grupa Boryszew. Zawarcie umowy przyrzeczonej sprzedaży nieruchomości nastąpi do 31 lipca.
- Opuszczony szpital przy Traugutta. Zobaczcie, jak dziś wygląda w środku [ZDJĘCIA]
- Ogród Botaniczny w czasach Breslau wyglądał zjawiskowo [ZOBACZ ARCHIWALNE ZDJĘCIA]
- Tu we Wrocławiu nie będzie wody lub prądu - pełna lista wyłączeń na najbliższe dni!
- 15 niezwykłych miejsc i obiektów we Wrocławiu po których dziś nie ma śladu [ZDJĘCIA]
- Betard Sparta - Apator. Tłumy na Olimpijskim [ZDJĘCIA KIBICÓW]
- Oto statki, które pływały po Odrze we Wrocławiu przed II wojną światową [ZDJĘCIA]
Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?