Zobacz infografikę W POWIĘKSZENIU
Skrót ITS pochodzi od angielskiej nazwy: Intelligent Transport System. To program oparty na 1440 kamerach, które monitorują różne aspekty ruchu w mieście. Niemal wszystkie są już zamontowane. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu rozpoznają one rodzaj pojazdu i decydują na podstawie obserwacji kolumny pojazdów, która z nich jest ważniejsza. Na przykład szybki tramwaj nie powinien czekać na skrzyżowaniach.
System może mieć zaprogramowane cykle świateł na daną okazję, np. imprezę masową na stadionie. Kiedy raz nauczy się, jakie rozwiązania są optymalne, za każdym razem, gdy na stadionie będzie mecz, może szybko ustawić zielone światła na trasie przejazdu kibiców i tym samym zmienić organizację świateł w całym mieście.
Już działające tablice informacji przystankowej - poza czasem odjazdu pojazdu MPK - będą wyświetlać komunikaty, np. o awariach. Informacja o wypadku trafi od kierowcy MPK drogą radiową do Centrum Sterowania Ruchem ITS przy ul. Strzegomskiej (jeszcze nie działa). Pracownik Centrum wprowadzi komunikat o wypadku do komputera i wyśle go na tablice przystankowe.
Informacje na tablicach dla kierowców wyświetlą się po tym, jak system komputerowy zmierzy średnią prędkość przejazdu na danym odcinku na podstawie odczytów z kamer, a potem zsumuje czasy przejazdu na całej trasie.
ITS kosztuje miasto 109 mln zł, z czego 87 mln zł to dotacja z Unii Europejskiej.
Czytaj też o elektronicznych tablicach, które poinformują o korkach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?