Po 20 latach pociągi wróciły na podwrocławską trasę. Dziś pierwsze kursy!

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Ruszyły pociągi obsługujące trasę z Wrocławia do Jelcza-Laskowic w ramach Dolnośląskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Ruszyły pociągi obsługujące trasę z Wrocławia do Jelcza-Laskowic w ramach Dolnośląskiej Kolei Aglomeracyjnej. Magda Pasiewicz/Gazeta Wrocławska
Udostępnij:
Dziś (12 grudnia) na zmodernizowaną linię 292 z Wrocławia do Jelcza-Laskowic wyjechały pierwsze - rozkładowe pociągi Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych. Pasażerowie ruszyli w trasę nowym pociągiem hybrydowym Kolei Dolnośląskich. To pierwsze połączenie aglomeracyjne w regionie, które zostało powołane z inicjatywy Urzędu Marszałkowskiego.

Pierwsze połączenie aglomeracyjne to w sumie 17 stacji i przystanków, z czego połowa zlokalizowana jest na terenie Wrocławia. Koszt remontu linii kolejowej 292 wyniósł w sumie 126 milionów złotych, a 70 milionów pochodziło unijnego dofinansowania. Długość wyremontowanej linii wynosi 35 km, a jej trasa przebiega przez tereny trzech gmin:

  • Wrocław,
  • Czernica
  • Jelcz Laskowice.

Dzięki temu na mapie Wrocławia pojawiły się nowe przystanki: Wrocław Szczepin, Wojnów Wschodni, Iwiny, Popiele, czy Strachocin.

Teraz na tej linii funkcjonuje 7 połączeń, a we wrześniu 2022 roku liczba kursów zostanie podwojona do 15 par każdego dnia, co w efekcie umożliwi stworzenie gęstszej siatki połączeń, zwłaszcza w godzinach szczytu. Rozkład jazdy pociągów Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych można znaleźć na stronie Kolei Dolnośląskich.

Jeżeli chodzi o finansowanie nowej linii, to od stycznia 2022 roku połowę kosztów pokryje województwo, a druga połowa zostanie podzielona pomiędzy samorządy, przez które przechodzi trasa - proporcjonalnie do długości linii w poszczególnych gminach. Oznacza to, że w ramach swoich 50 proc. samorząd wojewódzki przeznaczy na ten cel ponad 1,5 mln zł, Wrocław przekaże 28 proc. potrzebnej kwoty (878 tys. zł), Czernica 15 proc. (454 tys. zł), a Jelcz-Łaskowice 7 proc. (225 tys. zł).

Władze województwa zamierzają dalej rozwijać dolnośląską kolej w oparciu o standardowe kursy, ekspresy regionalne i połączenia aglomeracyjne, docelowo tworząc spójną sieć.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
13 grudnia, 12:33, Gość:

I w ten sposób rozwiązano problem porannych korków na Starochińskiej. Do tego dodadzą tramwaj wodny, Wojnów-Rynek, przez Strachocin i Sępolno.

Ile było spóźnienia?

Ile pociągów jedzie tą rasą?

No [wulgaryzm] the bille XD

G
Gość
Wożą świeże powietrze. To połączenie jest potrzebne jak k..wie majtki. Brawo Pizdzielce
G
Gość
13 grudnia, 08:47, Gość:

Czy to ta linia, gdzie przy każdym przejeździe stoi znak stop z tabliczką sygnalizacja uszkodzona?

13 grudnia, 9:58, stary kierowca:

A to jakiś problem? Nie rób z siebie pokraki, zatrzymujesz się przed przejazdem patrzysz w lewo w prawo i w lewo i jedziesz dalej.

Skoro urządzenie bezpieczeństwa jest uszkodzone to ekipa w podskokach przyjeżdża naprawiać, bo od tego może zależeć czyjeś życie. A nie oszukuje kogoś przez kilka lat.

G
Gość
13 grudnia, 08:47, Gość:

Czy to ta linia, gdzie przy każdym przejeździe stoi znak stop z tabliczką sygnalizacja uszkodzona?

Na Strachocińskiej udało mi się uruchomić automatykę.

G
Gość
I w ten sposób rozwiązano problem porannych korków na Starochińskiej. Do tego dodadzą tramwaj wodny, Wojnów-Rynek, przez Strachocin i Sępolno.

Ile było spóźnienia?

Ile pociągów jedzie tą rasą?
s
stary kierowca
13 grudnia, 08:47, Gość:

Czy to ta linia, gdzie przy każdym przejeździe stoi znak stop z tabliczką sygnalizacja uszkodzona?

A to jakiś problem? Nie rób z siebie pokraki, zatrzymujesz się przed przejazdem patrzysz w lewo w prawo i w lewo i jedziesz dalej.

G
Gość
Czy to ta linia, gdzie przy każdym przejeździe stoi znak stop z tabliczką sygnalizacja uszkodzona?
G
Gość
"Władze województwa zamierzają ... "

Co za propagandowy rządowy bełkot
G
Gość
12 grudnia, 14:34, Gość:

Według najnowszych danych przedstawionych przez Eurostat, w Republice Czeskiej z transportu kolejowego korzysta około 180 milionów pasażerów rocznie. Sieć kolejowa w Republice Czeskiej należy do najgęstszych na świecie. W ciągu kilku ostatnich latach zainteresowanie takim sposobem podróżowania wciąż rośnie. Z pewnością ma to związek z atrakcyjnymi ofertami, jakie proponują przewoźnicy dla studentów oraz seniorów, ale nie bez znaczenia jest również polepszający się komfort podróżowania, w tym nowe składy, czy przebudowa torowisk.

Kolejowe ciekawostki:

9 492 km liczy cała sieć kolejowa w Republice Czeskiej

7 641 km to linie jednotorowe

1 812 km to linie dwutorowe

39 km to linie wielotorowe

na kolejowych trasach jest 6 691 mostów o łącznej długości 147 km

na kolejowych trasach jest 154 tuneli o łącznej długości 38 km

48% całkowitej długości torów to zakręty

86% całkowitej długości torów znajduje się na pochyleniach

130 m npm – na tej wysokości leży najniżej położona stacja Dolní Žleb

995 m npm – na tej wysokości leży najwyżej położona stacja: Kubova Huť

57‰ to największe nachylenie torów, znajduje się na trasie Tanvald – Harrachov

http://naszesudety.pl/koleje-czeskie-wciaz-w-czolowce.html?mAdded=#info

G
Gość
Według najnowszych danych przedstawionych przez Eurostat, w Republice Czeskiej z transportu kolejowego korzysta około 180 milionów pasażerów rocznie. Sieć kolejowa w Republice Czeskiej należy do najgęstszych na świecie. W ciągu kilku ostatnich latach zainteresowanie takim sposobem podróżowania wciąż rośnie. Z pewnością ma to związek z atrakcyjnymi ofertami, jakie proponują przewoźnicy dla studentów oraz seniorów, ale nie bez znaczenia jest również polepszający się komfort podróżowania, w tym nowe składy, czy przebudowa torowisk.

Kolejowe ciekawostki:

9 492 km liczy cała sieć kolejowa w Republice Czeskiej

7 641 km to linie jednotorowe

1 812 km to linie dwutorowe

39 km to linie wielotorowe

na kolejowych trasach jest 6 691 mostów o łącznej długości 147 km

na kolejowych trasach jest 154 tuneli o łącznej długości 38 km

48% całkowitej długości torów to zakręty

86% całkowitej długości torów znajduje się na pochyleniach

130 m npm – na tej wysokości leży najniżej położona stacja Dolní Žleb

995 m npm – na tej wysokości leży najwyżej położona stacja: Kubova Huť

57‰ to największe nachylenie torów, znajduje się na trasie Tanvald – Harrachov
G
Gość
Za rządów PO zlikwidowano 3000 km sieci kolejowej

https://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/674000,kolejowi-doradcy-przesadzili-z-zamykaniem-torow-czesc-tras-zostanie.html
G
Gość
Może podajcie nazwiska ludzi odpowiedzialnych za to, że przez 20 lat te pociągi nie kursowały.
m
marcinek
Wielkie brawa dla KD! A wkrótce jeszcze pociągi do Bogatyni, Chocianowa, Sobótki, Polkowic, oraz reaktywacja Legnica - Marciszów i przedłużenie Bielawa Zachodnia - Radków przez Srebrną Górę. Będzie gdzie jeździć. Pozdrowienia z Lwówka
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie