10 maja Akcja Miasto zwróciła się z apelem do rządu i samorządowców o zwiększenie finansów na inwestycje kolejowe we Wrocławiu. Projekty dotyczące rozbudowy sieci infrastruktury w stolicy Dolnego Śląska nie znalazły się bowiem na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego. Akcja Miasto zbiera podpisy pod petycją, żeby to zmienić.
Akcja Miasto chce większych inwestycji we Wrocławiu
- Przypomnijmy, w 2019 roku premier podpisał we Wrocławiu list intencyjny, który stanowił obietnicę szerokich inwestycji daną wrocławiankom i wrocławianom. Od lat wiadomo, że nasz węzeł kolejowy potrzebuje remontów i rozbudowy, aby móc sprawnie funkcjonować – mówił Jakub Janas z Akcji Miasto a konferencji prasowej 10 maja.
Akcja Miasto postulowała o:
- dobudowanie czwartego toru na nasypie kolejowym,
- dodatkowy tor i przystanki kolejowe na towarowej obwodnicy Wrocławia,
- dodatkowe przystanki na Tarnogaju, Wojszycach i Krzykach.
PKP PLK zajmuje stanowisko w sprawie postulatów Akcji Miasto
- Ze względu na skomplikowany charakter inwestycji, zabudowę miejską, nieprzewidziane kolizje, które mogą wystąpić w trakcie realizacji, przygotowanie dokumentacji zajmuje 3-5 lat. Po opracowaniu studium wykonalności przystąpimy do ogłoszenia przetargów na projekty, pozyskanie pozwoleń i decyzji środowiskowych dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Jest to proces na kilka następnych lat. Trudno planować środki finansowe na realizację robót, nie mając opracowanej niezbędnej dokumentacji – mówi Magdalena Janus z PKP PLK.
Jak przekazały PKP PLK, jeszcze w 2019 roku spółka ogłosiła przetarg na wykonanie opracowania studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Zakończenie prac dla odcinka Święta Katarzyna-Brochów-Kuźniki/Muchobór. zaplanowane jest na koniec 2023 roku. A opracowanie studium na cały Wrocławski Węzeł Kolejowy - do końca 2024 roku.
- Jednocześnie należy zaznaczyć, że PKP podejmuje szereg innych działań, których celem jest częściowa realizacja założeń, ujętych w podpisanym w 2019 roku liście intencyjnym w sprawie rozwoju Wrocławskiego Węzła Kolejowego. W programie Kolej + przyjęto do realizacji projekt „Budowa bazowej infrastruktury do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Zakłada on między innymi odbudowę stacji Wrocław Świebodzki i budowę drugiego toru w stronę stacji Wrocław Muchobór. Dzięki inwestycji możliwe będzie uruchomienie nowych połączeń między stolicą regionu, a Środą Śląską, Wołowem i Jaworzyną Śląską. Przewidywana wartość inwestycji opiewa na 216 milionów złotych. Dlatego też, wskazywanie, że nic w zakresie rozbudowy Wrocławskiego Węzła Kolejowego nie jest realizowane jest nieprawdą – dodaje Magdalena Janus.
***
Zobacz też, nową halę Kolei Dolnośląskich w Legnicy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?