PKP Intercity odebrało nowe wagony. „To nowe wagony kolejowe i to niebagatelna ilość". Na których trasach pojadą?

Maciej Badowski
Maciej Badowski
PKP Intercity odebrało 81 nowoczesnych wagonów wyprodukowanych przez poznańską Spółkę H. Cegielski FPS. Umowa warta jest blisko 700 mln zł. Wśród pojazdów znalazło się 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy zostały wyróżnione certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Na początku roku spółka poinformował o podwyżce cen biletów. Na których trasach pojawią się nowe składy?

Spis treści

– To nowe wagony kolejowe i to niebagatelna ilość – powiedział podczas środowej konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – W tej transzy to jest ponad 80 nowoczesnych wagonów, które spełniają wszystkie warunki, jakim powinien odpowiadać wagon kolejowy XXI wieku – chwalił.

81 nowoczesnych wagonów dla PKP Intercity

Z większości z 81 wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce. Ostatnie z nich pojawiły się na torach z początkiem stycznia 2023 r. Tym samym zrealizowana została cała, warta blisko 700 mln zł umowa. Jak podano na stronie resortu infrastruktury, zrealizowana inwestycja jest efektem podpisanej w lutym 2018 roku umowy pomiędzy przewoźnikiem a producentem.

Wśród 81 wagonów, które wzmocniły flotę PKP Intercity znalazło się:

  • 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
  • 27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
  • 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Wagony z certyfikatem „Transport bez barier”

Pojazdy zostały wyróżnione certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności potwierdza, że są one "przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi". Wcześniej, jako pierwsze w Polsce, taką certyfikację otrzymały wagony COMBO.

Pojazdy mogą pokonywać trasy kolejowe z prędkością do 200 km/h. Jednocześnie dodano, że wagony zostały wyposażone m.in. w fotele z dostępem do indywidualnego gniazdka elektrycznego i oświetlenia, zainstalowano wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Wagony posiadają klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz toalety z zamkniętym obiegiem.

Inwestycja jest w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne oraz efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej.

Na jakich trasach będą jeździły nowe składy?

Wagony planowane są do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących na trasach:

  • Warszawa – Kraków – Zakopane,
  • Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
  • Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa,
  • Warszawa – Wrocław – Warszawa,
  • Warszawa – Szczecin – Warszawa,
  • Warszawa – Berlin – Warszawa,
  • Gdynia – Berlin – Gdynia,
  • Kraków – Berlin – Kraków,
  • Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia,
  • Wrocław – Gdynia.

– Za nami 2022 rok, który przyniósł bardzo dużą popularność podróży koleją oraz rekordowo wysokie wyniki PKP Intercity. W przyszłość patrzymy z wielkim optymizmem, bo narodowy przewoźnik stale inwestuje w nowoczesne pojazdy – mówił z kolei wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Podwyżka cen biletów w PKP Intercity

Na początku roku spółka poinformowała o podwyżce cen biletów. Według nowego taryfikatora, za przejazdy niektórymi pociągami zapłacimy prawie 18 proc. więcej.

PKP Intercity podnosiła ceny bazowe biletów jednorazowych w poszczególnych kategoriach pociągów średnio w wysokości:

  • 17,8 proc. dla kategorii EIP;
  • 17,4 proc. dla kategorii EIC;
  • 11,8 proc. dla kategorii TLK/IC.

W związku z aktualizacją cenników biletów jednorazowych zaktualizowane zostają także ceny biletów odcinkowych. Te zmienia się średnio o 10 proc., pozostawiając je na poziomie konkurencyjnym wobec oferty innych przewoźników kolejowych.

Plany taborowe PKP Intercity

Jak czytamy na stronie przewoźnika, w ostatnim kwartale 2022 roku park taborowy PKP Intercity wzmocniły pierwsze 2 z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT z siedleckiej fabryki STADLER. W nadchodzących miesiącach odebrana zostanie pozostała część jednostek. Ponadto flotę narodowego przewoźnika mają wzmocnić kolejne elektryczne zespoły trakcyjne ED74, które przechodzą modernizację w zakładach PESY w Mińsku Mazowieckim.

W pierwszym kwartale zostaną również zakończone dostawy nowych lekkich lokomotyw manewrowych w ramach kontraktu z CZ Loko na dostawę 10 takich pojazdów. W tym roku park taborowy przewoźnika wzmocnią pierwsze z 10 lokomotyw wielosystemowych z nowosądeckiego Newagu. Ponadto rozpoczną się odbiory "jednostek unowocześnianych w ramach różnych kontraktów".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: PKP Intercity odebrało nowe wagony. „To nowe wagony kolejowe i to niebagatelna ilość". Na których trasach pojadą? - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie