MKTG SR - pasek na kartach artykułów

PKP chce budowy wiaduktów w krytycznych miejscach we Wrocławiu. Gdzie powinny powstać?

Michał Perzanowski
Realizacja projektu pozwoli na zmniejszenie zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego, a także systemu komunikacji drogowej.
Realizacja projektu pozwoli na zmniejszenie zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego, a także systemu komunikacji drogowej. Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
W poniedziałek (5 sierpnia) PKP PLK rozpoczęły przyjmowanie zgłoszeń do projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe". W praktyce oznacza to, że można wnioskować o wyniesienie linii kolejowych w miejscach najbardziej do tego potrzebnych.

PKP chce się pozbyć "wąskich gardeł". We Wrocławiu jest kilka takich miejsc

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych należą do tych najczęściej występujących. Corocznie stanowią około 33 proc. wszystkich zdarzeń i odpowiadają za 1/3 śmiertelnych ofiar wypadków na kolei. Czas to zmienić. Dlatego projekt "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach..." ujęty w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do 2032) jest skierowany do samorządów terytorialnych czy zarządców dróg zainteresowanych współfinansowaniem takich przedsięwzięć.

- Przejazdy kolejowo-drogowe, czyli skrzyżowania linii kolejowych z drogami w jednym poziomie, należą do najbardziej newralgicznych i najniebezpieczniejszych miejsc w systemie kolejowym. Najskuteczniejszym sposobem zapobiegania zdarzeniom na przejazdach kolejowo-drogowych jest zastępowanie ich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Jestem przekonany, że konkurs ogłoszony przez PKP PLK będzie kolejnym krokiem zwiększającym bezpieczeństwo kierowców i pasażerów - mówi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Projekt dotyczy m.in. likwidacji tzw. "wąskich gardeł" do których należą przejazdy kolejowo-drogowe, które w godzinach szczytu, przy dużym natężeniu ruchu, generują ogromne utrudnienia. Łączna kwota dofinansowania wyniesie 861 mln złotych.

Które skrzyżowania kolejowo-drogowe są problematyczne we Wrocławiu?

W rozmowie z "Gazetą Wrocławską" dr inż. Igor Gisterek wskazał, że powodem wyboru dla budowy dwupoziomowych skrzyżowań (wiaduktów kolejowych lub tuneli drogowych) jest najczęściej tzw. "iloczyn ruchu".

- Mnożymy liczbę pociągów przez liczbę samochodów. Im więcej, tym gorzej dla powstawania korków w mieście, więc pilniej powinien powstać wiadukt tworzący skrzyżowanie bezkolizyjne. Wysoki iloczyn to również rosnące ryzyko kolizji czy wypadku - mówi "Gazecie Wrocławskiej" pracownik Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.

Okazuje się, że od dłuższego czasu niektóre miejsca we Wrocławiu wymagają konkretnego i szybkiego uregulowania.

- Jak choćby kwestia dojazdu na południowo-wschodnie osiedla miasta, w tym Ołtaszyn i Jagodno. Odtworzenie linii nr 285 od Świdnicy przez Sobótkę doprowadziło do tego, że na ul. Zwycięskiej, Buforowej czy Grota-Roweckiego mamy przerywany ruch kołowy. Do istniejących już wcześniej solidnych korków dołożył się ruch kolejowy, a więc kolejny czynnik. W godzinach szczytu powstają duże korki, ale kolej jest bardzo potrzebna, bo przecież powstała po to, aby wozić pasażerów - podkreśla nasz rozmówca.

Kolejne trudne miejsce to okolice stacji Sołtysowice i aleja Poprzeczna.

- Tam ten problem ma się rozwiązać przez ukończenie śródmiejskiej obwodnicy. Znacząco spadnie wówczas natężenie ruchu, ponieważ tam spory udział w ruchu ma tranzyt przechodzący na północ miasta. Jeśli powstałaby nowa trasa, to bezkolizyjnie z torami kolejowymi, a więc nie będzie potrzeby wynoszenia linii - dodaje naukowiec.

Inny problematyczny przejazd jest w ciągu [b]ul. Średzkiej, niedaleko stacji Wrocław Leśnica.[/b] Choć tam ruch kołowy zmniejszył się, ponieważ część pojazdów korzysta z obwodnicy Leśnicy.

Problematyczna ulica Buforowa - rozwiązania są dwa

Kolejnym "wąskim gardłem", po ul. Zwycięskiej, jest we Wrocławiu ul. Buforowa. Wiaduktem jeżdżą pociągi towarowe, ale na poziomie samochodów i pieszych biegnie linia kolejowa nr 285.

- Jedna z utworzonych koncepcji zakładała kiedyś, żeby linię kolejową nr 285 podnieść na poziom +1 na znacznej długości: od ul. Buforowej aż do Zwycięskiej. To na pewno byłaby kosztowna inwestycja, ale przypominam, że już w latach 1899 - 1904 wyniesiono Dworzec Główny we Wrocławiu z przyległościami na poziom +1, co załatwiło sprawę na długie lata. I tutaj również mogłoby to być skuteczne - wskazuje Gisterek.

Pracownik politechniki mówi nam, że najlepszym narzędziem do zmniejszenia korków w mieście w takich przypadkach, jak ul. Buforowa, jest jednak atrakcyjny transport zbiorowy. Ten będzie możliwy tylko wtedy, gdy na Jagodno dojedzie tramwaj.

- Ministerstwo Infrastruktury pracuje obecnie nad rozporządzeniem, które przywróci możliwość krzyżowania linii kolejowych i tras tramwajowych - przypomina nasz rozmówca. Nie wiadomo, jednak kiedy to nastąpi.

Jakie szanse na realizację wiaduktów? Są kryteria wyboru

Wśród kryteriów PKP PLK przyznaje punkty w takich kategoriach jak: wypadkowość, ograniczenia prędkości pociągu, jego prędkość na szlaku i liczbę torów w miejscu przejazdu. Jedną z nich jest ww. "iloczyn ruchu", ale dużo zależy też od deklarowanego udziału samorządu w finansowaniu zadania. Im więcej punktów otrzyma dany projekt, tym będzie większa szansa na doprowadzenie inwestycji do skutku.

Zgłoszenia zadań do pierwszego etapu projektu można składać do 5 lutego 2025 roku. Po tym terminie nastąpi ocena, klasyfikacja i akceptacja listy rankingowej. Ogłoszenie wyników pierwszego etapu i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi wnioskodawcami planowane jest na koniec 2025 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska