Pesa oficjalnie zaprezentowana. Pojedzie, jak wyszlifujemy krawężniki (FILM, NOWOŚCI, CIEKAWOSTKI)

Weronika Skupin, Janusz WójtowiczZaktualizowano 
Firma Pesa w zajezdni Borek zaprezentowała dziś oficjalnie nowy tramwaj dla Wrocławia. Pesa twist jest pierwszym w naszym mieście w stu procentach niskopodłogowym tramwajem, pachnącym – bo wyposażonym w system zapachowy, a także system odzyskiwania energii z hamowania. Na tory na razie nie wyjedzie, bo trzeba wyszlifować krawężniki na przystankach: jest nieco za szeroka na Wrocław, choć MPK powtarza, że to błahy problem.

Tramwajów do końca roku ma być osiem, na razie mamy jeden. Jak pisaliśmy wczoraj, pierwsza pesa na stałą trasę nie wyjedzie, dopóki nie będą wykonane poprawki na przystankach. Tramwaje są bowiem za szerokie, ledwo się mieściły na testowej trasie: po Powstańców Śląskich, Piłsudskiego, Kołłątaja i Świdnickiej. Są miejsca, gdzie tramwaj może się w ogóle nie zmieścić. Gdzie? Tego MPK nie zdradza, oficjalnie czeka na swoje testy, bo pierwszy przejazd spontanicznie wykonała firma Pesa. Nam udało się dowiedzieć, że twist może nie dojechać m.in. ul. Teatralną.

CZYTAJ WIĘCEJ Wielka wpadka MPK. Nowy tramwaj za miliony złotych nie mieści się na przystankach (ZDJĘCIA)

Pesa pojedzie, jak wyszlifują przystanki
Prawdopodobnie obejdzie się bez większych przeróbek na trasie, ale na pewno trzeba wyszlifować przystanki. Na razie tramwaj musi testowo objechać wszystkie trasy, na które teoretycznie może trafić. Zarówno prezes Pesy Tomasz Zaboklicki, jak i prezes MPK Jolanta Szczepańska przekonują, że poprawki to rzecz normalna. – W każdym mieście, gdzie dostarczaliśmy tramwaje, spotkaliśmy się z takimi przygodami – mówi Zaboklicki. Szczepańska dodaje, że rzeczywiście poprawki będą konieczne, ale nie potrafi powiedzieć, ile mogą kosztować. Trzeba sprawdzić listę miejsc, gdzie krawężniki są za blisko torowiska.

Patryk Wild, dyrektor inwestycji i rozwoju w MPK twierdzi, że nic mu nie wiadomo, by pesy były za szerokie, bo są węższe niż skody. Wyjaśniamy. Skoda zwęża się na dole i nie zahacza o krawężnik, choć w najszerszym miejscu (nad poziomem przystanku) rzeczywiście jest szersza niż pesa. Z kolei pesy są najszersze właśnie na poziomie krawężnika, dlatego się o nie ocierają.

Kiedy pierwsza pesa wyjedzie na trasę?
Pierwsza pesa wyjedzie na stałe trasy najwcześniej w lipcu, ale MPK unika konkretów. Daty nie padły, gdyż najpierw trzeba poprawić przystanki, przeszkolić pracowników, wykonać odbiory, czy uzyskać homologację. Pesa przejdzie różne testy, była już m.in. podnoszona przez dźwig MPK, przebiegło to bez problemów.

CZYTAJ DALEJ: NOWOŚCI W PESACH - CO TEN TRAMWAJ MA W SOBIE TAKIEGO, CZEGO NIE MAJĄ INNE i NA JAKIE LINIE WYJEDZIE
NOWOŚCI W PESACH
Tramwaj ma wiele rozwiązań, których nie spotkamy nigdzie indziej. To m.in. system odzyskiwania energii z hamowania, znany kibicom Formuły 1 jako KERS. Polega to na magazynowaniu energii podczas hamowania w specjalnych akumulatorach (superkondensatorach), skąd energia elektryczna jest niemal natychmiast uwalniana. Pozwala to na mniejsze zużycie energii z trakcji podczas ruszania, a co za tym idzie większe oszczędności.

Inny rodzaj akumulatorów zapewnia pesom możliwość jazdy w przypadku braku prądu albo zerwania trakcji. Wewnętrzne "baterie" pozwalają na pokonanie około 200-300 merów w kryzysowej sytuacji.

Pesy są niskopodłogowe dzięki temu, że większość przyrządów mają umieszczone pod dachem, a nie w podwoziu. Samo podwozie jest jednak bardzo ciekawe nie tylko dla miłośników komunikacji miejskiej. Tramwaj ma tzw. skrętne wózki, czyli podwozie, które nie jest sztywno przymocowane do nadwozia (w przeciwieństwie do skód). Obserwując jadący tramwaj będziemy widzieć, jak ruchome elementy nad kołami się obracają i jaki tramwaj jest elastyczny.

Pesa zaprojektowała dla MPK także specjalny nos tramwaju. Pozwala on na podrzucenie pieszego i odrzucenie go od jadącego pojazdu. Zapobiega to wpadnięciu pieszego pod tramwaj, co jest bardzo groźne. Dodatkowo w pesach mamy podświetlane wejścia do tramwaju. Dzięki temu nie potkniemy się wysiadając na ciemnym przystanku.

W pesach będzie też zamontowany system ostrzegania o przeszkodach na drodze tramwaju. Gdy pieszy lub samochód znajdą się na torach, a tramwaj będzie jechał za szybko, by uniknąć zderzenia, system czujników zaalarmuje motorniczego. Pierwsza wrocławska pesa na razie jeszcze nie ma zamontowanego tego rozwiązania. Zostało ono zamówione niemal w ostatniej chwili.

W środku pojazd ma oficjalnie 222 miejsca, ale spokojnie zmieści się tam 300 osób. To więcej niż w skodach. Twist jest bardzo przestronny i ma dużo miejsca dla matek z wózkami i niepełnosprawnych. Sporo jest miejsca na bagaż – tam gdzie nie udało się wcisnąć siedzeń. A takich miejsc jest kilka, bo przy poczwórnych siedzeniach miejsce pasażerom zabierają piasecznice, podłużne białe pojemniki po bokach tramwaju, skąd piasek sypany jest pod koła.

Kolejną nowością będą aromaty roztaczane w pojeździe. Pasażerom często nie podoba się przykry zapach w komunikacji miejskiej, dlatego MPK postanowiło zamówić specjalny system zapachowy. Umożliwia on rozpylenie dowolnej nuty w przedziale pasażerskim, codziennie może być inna, np. leśna czy kwiatowa.

Są także ładowarki USB, znane pasażerom z wrocławskich autobusów: solarisów i MAN-ów. Estetycznie wyglądają też kasowniki ładnie wkomponowane przy wejściach. Ostatnią ciekawostką jest lakier: wrocławski tramwaj jest w specjalnie zamówionym kolorze Suzuki: to niebieski mettalic, jakim malowane są motocykle Suzuki.

NA JAKIE LINIE WYJEDZIE?

Dziś na wyświetlaczu pesy widniała linia 9, a w środku na monitorze można było prześledzić jej trasę. Wczoraj pesa wyświetlała linię 15. Czy to na te trasy wyjadą tramwaje? Zarówno prezes jak i inni pracownicy MPK mówią, że to czysty przypadek. Coraz pewniejsze staje się jednak to, że tramwaje trafią do zajezdni przy ul. Kamiennej. Tam zjeżdżają tramwaje linii: 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 15, 17, 20 i 23.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 157

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
wrocco

"Biali" i "czysci" Polacy (a w sczególności Narodowi Patridioci) nie smierdza. Myja sie regularnie... raz w tygodniu ;)

l
lwowiak

Podróżowanie takim tramwajem to będzie czysta przyjemność.

b
bennek

Git malina, tramwaj na światowym poziomie zawitał do naszego miasta. To jest klasa, nie to co te Skody.

S
SMYK

czy teraz takie cmentarne kolory będą jeżdzić po miescie ?
chyba że to z powodu zadłuzenia miasta

n
najdłuższa żmija mija :-)

W tym odcinku Pesy nie mieszczą się na przystankach.
W następnym odcinku zobaczymy czy Pesy są w stanie minąć się na trasie bez ocierania.
Niezły serial się zapowiada.

M
Marcin

Wszystkie miasta je kupują niezależnie czy maja lepsza czy gorszą infrastrukturę. Wymiana taboru to koniecznośc a starych remontować się nie opłaca.

r
realista

Żadne miasto które kupuje PESĘ-kilka modeli nie zna tramwajów bo to niedawno powstała firma.Od czego s musi się zacząc, a jestem pewny że spodobają się ludziom tramwaje i będzie chęć na następne.

d
do góry!! Warto :)

"Znowu kolesie durnia zaprofitują spory grosz na szlifowaniu.
Pewien dureń "staram się do cholery, ale mi nie wychodzi" oświadczył dumnie, że dokonano zakupu za trzy miliony czegoś, co warte jest sześć milionów...
Pewien dureń, spec od rozbijania służbowych samochodów i tramwajów, dumnie ogłosił, że zakupił za sześć milionów czegoś, co jest warte piętnaście...
Inny dureń zakupił Skody za sto milionów w celu ich garażowania w zajezdni...
Ten sam dureń zakupił Pesy niemieszczące się na peronach...
Co jeszcze musi sp... dureń mikstacki ze swoim dymanicznym dworem, byście powiedzieli: "DOŚĆ!!"?"

A
Arepo

Pojedzie, gdy wyszlifujemy!
Pojedzie, jeżeli wyszlifujemy!
Jak wyszlifujemy? Szlifierką.

Łapiecie, w czym rzecz? "Jak" odnosi się do sposobu, w jaki to uczynimy, jeżeli idzie o czas, to używamy "gdy", "kiedy", tutaj można użyć warunkowego "jeżeli".
Jesteście durniami, skoro piszecie w taki sposób. Uczcie się jezyka polskiego, lecz nie od Malwinki Gadawy, bo ona jest pustą w srodku blondyneczką.

k
krasnal tramwajarz

Poco mpk kupuje coś czego nie zna. Ta tak samo jak by człowiek kupował coś w sklepie bez czytania składu. I przez to czyli podwozie tramwaju w mpk wybuchł skandal. POCO TO???????

t
to ja

Masz ciekawy tok rozumowania - "Nie kupię nowoczesnych tramwajów i nie przystosuję mojej przestarzałej infrastruktury, bo to jest niegospodarność i skandal !" - gromkie brawa :) Co niektórzy tutaj argumentują jakby te krawężniki ze złota były albo że Dutkiewicz na przekręcie na krawężnikach by sobie jacht kupił :) Dajcie sobie spokój

t
to ja

A co to zmienia że byś wiedział wcześniej o dodatkowych kosztach ? Protestowałbyś przed zakupem ? Trzeba się dostosować starą infrastrukturę do nowoczesnych tramwajów. Naturalna sprawa. Nikt nie będzie z miarką po całym mieście biegał przed zakupem - to jest niepoważne. Takie rzeczy wychodzą przy jazdach próbnych i to normalne w każdych miastach.

G
Gość

od smrodu jeszcze nikt nie umarl a zapachy sztuczne wuwoluja ataki astmy.to nie zart.alergikow jest bardo duzo ,dla mnie to problem bo to jest dyskomfort jazdy ile wytrzymam bo od pachnacego inaczej po prostu ide na drugi koniec pojazdu.

s
srr

to rzeczywiście będzie pikuś

G
Gość

Tramwaje Śląskie sa Super
To jednym z największych nowych przedsięwzięć ma być ... Tramwaje Śląskie wygodne-na-miare-nowoczesnej-Europy,Śląsk, znalazła się we wspólnej rodzinie państw europejskich

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3