Pendolino pomknął 140 km/h po szynach pod Żmigrodem (ZOBACZ FILM, ZDJĘCIA)

Bartosz Józefiak
140 kilometrów na godzinę – z taką prędkością pomknął pendolino po eksperymentalnym torze pod Żmigrodem podczas prezentacji pociągu.

Pociąg pendolino w akcji został dziś pokazany dziennikarzom. Pojazd pomknął 140 kilometrów na godzinę. Niemal w zupełnej ciszy.

- Cisza, bezpieczeństwo i wysoki komfort - to jego duże zalety – zachwala instruktor maszynistów Jacek Rutkowski. Podczas testów pod Żmigrodem na eksperymentalnym torze Instytutu Kolejnictwa właśnie z prędkością 140 km/h pojechał pojazd.

Testowany pociąg ma siedem wagonów. Znajdziemy w nich rozkładane stoliki i lampki dla pasażerów, a między przedziałami toalety i stojaki dla rowerów. Na torze podczas testów wsiąść można tylko do dwóch wagonów – w pozostałych znajdziemy specjalistyczny sprzęt, który dokonuje szczegółowego pomiaru parametrów pociągu. Jest w nich też wielki baniak na mydło - bo tory w trakcie testów są namydlane, żeby sprawdzić, jak pociąg zachowa się, jeśli wpadnie w poślizg.

Testy w Żmigrodzie potrwają do 6 października. Eksperci sprawdzają m.in. hamulce pociągu, działanie pantografu, drgania pociągu, ale także np. komfort maszynisty. Później pociąg będzie testowany na Centralnej Magistrali Kolejowej - tam będzie osiągał prędkość nawet powyżej 200 kilometrów na godzinę.

PENDOLINO NA TESTACH POD ŻMIGRODEM (ZDJĘCIA, MAPA)

- Musimy sprawdzić, jak maszyna współpracuje z polską infrastrukturą kolejową – tłumaczy dr Zbigniew Cichocki z Instytutu Kolejnictwa. Instytut wyda opinię, która będzie podstawą do wydania zgody na poruszanie się pendolino po polskich torach. Oprócz tego obsługę pociągu ćwiczą też maszyniści spółki PKP IC. Przeszkolonych ma być 100 maszynistów.

Docelowo po centralnej Magistrali kolejowej pociąg będzie mógł jeździć 200 km na godz. Ale na trasie z Wrocławia do Warszawy pociąg osiągnie 160 kilometrów na godzinę - i to po zakończeniu remontu na linii kolejowej. To i tak skróci czas podróży do trzech i pół godziny.

Po co nam takie szybkie pojazdy, skoro nasze tory długo jeszcze nie będą do nich dostosowane?
- Takie pociągi są sprawne przez 35 lat. A dobrze użytkowane – nawet 50. W przyszłości infrastruktura na pewno się zmieni, więc wcześniej czy później pociąg może pomknąć w Polsce ze swoją maksymalną prędkością, czyli 250 kilometrów na godzinę. Z taką prędkością po polskich torach pendolino jednak długo nie pojedzie. PKP InterCity traktuje go jako przyszłościową inwestycję.

- Komfort dla maszynisty jest podobny, jak w innych nowoczesnych pociągach. Jego największym atutem jest to, że rozwija prędkość, jakiej nie osiągnie żaden inny pociąg w Polsce. Dysponuje także najnowocześniejszymi na świecie systemami bezpieczeństwa, które właściwie nie pozwalają maszyniście popełnić błędu - tłumaczy Jacek Rutkowski.

Szkolenie z obsługi pociągu zajęło grupie maszynistów 10 dni intensywnych treningów. 700 – stronicowa instrukcja nie wyczerpała wszystkich wątków szkolenia. Ale tak naprawdę ćwiczenia praktyczne będą trwały jeszcze długo. - Teraz ważne jest, by każdy z nas jak najczęściej miał okazję poprowadzić Pendolino, byśmy mieli okazję przyzwyczaić się i poznać pociąg – tłumaczy Jacek Rutkowski.

Produkowany na Polskę model nie ma tak zwanego „wychylnego pudła” – czyli możliwości odchylania pojazdu tak, by szybciej pokonywał łuki. - Zrobiliśmy badania z których wynikało, że dzięki tej opcji pociąg jechałby najwyżej kilka minut krócej na każdej trasie. A koszty jego zakupu i eksploatacji byłyby o 10 procent większe – tłumaczy prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

Między Wrocławiem a Warszawą w ciągu doby kursować będą trzy kursy Pendolino. Pociągi wyjadą na trasy w 2015 r.

Wideo

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jarek

No jak rayner otworzy przeloty do Warszawy to żegnaj....

A
Antol

Ostatnio jechałem z Poznania do Warszawy 160 km/h zwykłym ekspresem beż żadnych problemów. Nie trzeba Pendolino.

H
Hayabusa

Chyba,ze zlapal Gume w Walbrzychu,lub tez,motorniczy za duzo komarow na zebach.To naprawde jest zawrotna predkosc,za ta cene,jak za darmo w XXI wieku?

p
podpis

Bo tylko pod Żmigrodem na prostej tyle pomknie, a na żadnym innym odcinku już tyle nie pojedzie, bo nie opłaca się rozwijać takiej prędkości, skoro za chwilę i tak trzeba hamować...

d
dr Kaftan

A gdzie straż miejska z fotoradarem? gdzie rodzice??
co mnie to obchodzi, jak muszę pare biletów na rożnych przewożnków kupować a podróż trwa 10h ? i tylko troche taniej wychodzi 2klasa niż jazda samemu autem?

D
DeValuator

"Pomknął" buahahahahaha.. Przedwojenne lokomotywy parowe osiągały takie prędkości.

J
Jaro

więc sukces jest raczej umiarkowany.

Z
Zachwycony

Ta wiadomosc zrobi szczegolne wrazenie w Europie Zachodniej, na przyklad we Francji, gdzie od jakichs 30 lat jezdzi sie TGV ponad 300 km/h, a siec polaczen obejmuje caly kraj. Swoja droga, propagandowa papka aplikowana w kraju jest ponizej norm, frajerzy niedlugo beda sie cieszyc, ze maja elektrycznosc i internet.

s
sas

Jasne

p
podpis

dokalnie, pomknąć to mozna 340 a nie 140, co to za wiadomosc, ze pkp kupila za drogi pociag ktory i tak nie pojedzie 250km/h. takie info to w Korei połnocnej

k
klijent

Przecież wiadomo, że sprzedający przy dużym kontrakcie daje "na boku" kupującemu "podziękowanie" za wybranie towaru właśnie tego sprzedającego.

W
Wojt

prawie średniowieczna technologia! jakby powiedzieli ze mknęli ponad 500 km/h to by znaczyło ze doganiamy kraje rozwinięte! a takto kupili bubel i jak tu dogonić cywilizacje

M
Marian Kocierbo

5 lat temu na linii Warszawa-Łódź jechałem 120km/h bez żadnego pendolino. Więc co to za rewelacja 20kmh więcej.

K
Kokos

Więcej się bali, bo na tym "torze testowym" pierdziolino mogłoby się rozlecieć , ha, ha

S
Szynobus do Legnicy

Pomyka 110km/h i cudów nie ma. Zmieniłem gazetepeel na tą, ale widzę, że tu też pismaki są na poziomie gimnazjum - "mamo, patrz jaki maluch stunningowany", żenada.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3