Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Penderecki według Greenwooda

Marta Wróbel
FOT. COLIN GREEMWOOD/materiały ekk
Z gitarzystą Radiohead Jonnym Greenwoodem, który jw piątek w Hali Ludowej wykona kompozycje inspirowane utworami Krzysztofa Pendereckiego, rozmawia Marta Wróbel.

Komponujesz dla słynnej londyńskiej BBC Concert Orchestra. W 2004 r. stworzyłeś utwór "Popcorn Superhet Receiver" na podstawie "Trenu pamięci ofiarom Hiroszimy" Pendereckiego, za który dostałeś prestiżową nagrodę BBC Radio 3 Awards. To był początek Twojej przygody z muzyką polskiego kompozytora. Skąd wziął się pomysł na utwór "Popcorn Superhet Receiver"?
Kiedy wziąłem na warsztat kompozycję Pendereckiego, pomyślałem, że na początek ciszę, która jest w utworze, zastąpię hałasem. Potem odjąłem kilka nut zamiast dodać kolejne. Ostatni akord "Trenu pamięci ofiarom Hiroszimy" generuje solidną porcję "białego szumu". I to był mój punkt wyjścia. To będzie polskie prawykonanie utworu w Hali Ludowej.

We Wrocławiu usłyszymy też polskie prawykonanie "Future Markets" ze ścieżki dźwiękowej do filmu "Aż poleje się krew" Paula Thomasa Andersona i światowe prawykonanie Twojego dzieła "48 Responses to Polymorphia", odpowiedzi na słynną "Polymorphię" Pendereckiego. To przypadek, że Aphex Twin, jeden z najbardziej znanych twórców muzyki elektronicznej, zagra w sobotę w Hali swoją reinterpretację tego samego dzieła Polaka?

To zasługa kuratora koncertu - Filipa Berkowicza. Nieprzypadkowa. Właśnie minęło pięćdziesiąt lat od chwili pierwszego wykonania "Polymorphii". Sam mistrz jutro na scenie Hali Ludowej poprowadzi orkiestrę Kameralną Miasta Tychy AUKS, która wykona między innymi ten utwór. Nie wiem, co planuje Aphex Twin. Ja użyłem tych samych czterdziestu ośmiu instrumentów smyczkowych, których użył Penderecki.

Jesteś jedynym muzykiem Radiohead, który odebrał klasyczne wykształcenie. Ma to znaczenie dla Ciebie podczas pracy nad płytami zespołu?W dzieciństwie uczyłem się gry na altówce i umiejętność gry na tym instrumencie wykorzystuję w kompozycjach Radiohead. Lubię zresztą też i fale Martenota, ksylofon czy perkusję. Cieszę się, że orientuję się w harmonii i czytam nuty, ale nie uważam się za szczególnie klasycznie wykształconego, skoro ta część mojej edukacji skończyła się, kiedy miałem 18 lat.

Piszesz też muzykę filmową. Jakiego kolejnego solowego projektu Jonny'ego Greenwooda możemy spodziewać się w przyszłości?Napisałem muzykę do filmu "We Need to Talk about Kevin" Lynne Ramsay z Tildą Swinton, który na razie został pokazany tylko na tegorocznym festiwalu filmowym w Cannes.

Kiedy Radiohead będzie promować koncertami w Polsce swoją ostatnią płytę "The King of Limbs"?
Na razie jesteśmy w trakcie prób. I robimy koncertowe plany na kolejny rok.
Mam nadzieję, że w grę wejdą też występy w waszym kraju, ale na razie to nic pewnego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska