Pasażerowie przenieśli się w czasie. Po Wrocławiu jeździł pociąg retro [ZDJĘCIA]

Marcin Kaźmierczak
Pociąg retro prowadził parowóz Tkt48-18 z Jaworzyny Śląskiej
Pociąg retro prowadził parowóz Tkt48-18 z Jaworzyny Śląskiej Marcin Kaźmierczak
Nie lada atrakcja czekała dziś na miłośników kolei. Na Dworcu Głównym po raz kolejny w tym roku zawitała zabytkowa "tekatka" - parowóz TKt48-18 z wagonami w stylu retro. Pociąg przez całe popołudnie wykona cztery kursy na trasie Wrocław Główny - Wrocław Pracze.

Podczas pierwszego kursu, co prawda, nie było tłumów, ale każdy kto pojawił się na peronie piątym Dworca Głównego i wsiadł do zabytkowego wagonu miał na twarzy promienny uśmiech.
- Dla mnie to powrót do lat młodości. Jeszcze w latach 70. dojeżdżałem do pracy z Kątów Wrocławskich. Pociąg prowadziła właśnie taka lokomotywa parowa, a może to nawet była ta sama - zastanawia się pan Zygmunt, który na przejażdżkę zabytkową "tekatką" wybrał się z wnukiem Antosiem. - Tamta kolej i tamte pociągi miały duszę, a przy okazji do Wrocławia można było dojechać niemal tak samo szybko jak obecnie. Wsiadając w Kątach nie było mowy o miejscu siedzącym, tak zatłoczone były te pociągi - wspomina.

Ci, którzy na dworzec przyszli wcześniej, mogli przekonać się jak ciężką pracę mieli ówcześni maszyniści i palacze.
- W kabinie jest niesamowicie gorąco. Ciężko było wytrzymać dwie minuty, by zrobić kilka zdjęć, a co dopiero stać tam i wrzucać węgiel do pieca przez całą trasę. Dobrze, że są jeszcze ludzie, którzy chcą to robić, bo dzięki nim możemy przenieść się do minionej epoki - zauważa pan Radosław, który na co dzień też jest maszynistą, ale prowadzi pociągi elektryczne. - Maszynistą był też mój taka i prowadził takie parowozy. To po nim mam zamiłowanie do kolei - dodaje.

Pociągi pomiędzy Dworcem Głównym a stacją Wrocław Pracze prowadziła zabytkowa polska lokomotywa parowa TKt48-18 z 1951 r. stacjonująca na co dzień w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej. Pasażerowie mieli okazję przejechać się w wyremontowanych historycznych wagonach z lat 1928-1930, wyprodukowanych we wrocławskiej fabryce Linke Hofmann Werke.

Przez całe wakacje pociąg retro będzie kursował w weekendy pomiędzy Jaworzyną Śląską a Dzierżoniowem.

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

i
i głupoty pisze
zabytkowy parowóz, zabytkowa lokomotywa parowa itd - o pleonazmach nie uczyli w szkole? Czy parowóz może nie być zabytkowy? Szczególne, że TKT48 to jedne z najmłodszych parowozów.
Z
Znawca
Pociągi organizują Koleje Dolnośląskie i Urząd Marszałkowski, a nie PKP PLK.
A
Ada
Dzięki za fajną przejażdżkę! Kartonowe bilety zachowam na pamiątkę! A radość dziecka? Bezcenna! Dowiedziałam się o tym, ze strony gazety wrocławskiej, więc pretensje można mieć tylko do siebie, że się nie czyta.
E
Ekspert ;)
Jak już to pretensje do PKP PLK
w
wrocławianin
Też jestem mieszkańcem Wrocławia i bardzo chciałbym się przejechać zabytkowym pociągiem do Lwówka i po wielu innych sudeckich liniach. A ty widać że nie jesteś rodowitym wrocławianinem, tylko wsiokiem przybyłym z zakarpackiej wsi, który tylko wstyd robi Wrocławiowi i słoma wyłazi ci z butów przy każdej okazji.

Panie Michalak i Rachwalski! Jak mogliście zniszczyć takie piękne linie???
W
Wrocławianin
Wystarczy jeden samolot który przeleci nad Wrockiem to jest jakieś 200 takich lokomotyw.
Troszeczkę kolego PRZESADZACIE z tym kopceniem.
a
as
Mieszkańców Wrocławia gówno obchodzi jakaś nierentowna linia w zadupiowym Lwówku Śląskim. Tyle samo Lwówiaków powinny obchodzić linie kolejowe we Wrocławiu. :))))
p
pieniędzy
...Żydom nie jest legalna - zastanówcie się zanim wypłacacie ...
j
jajo
... jakby co i chciał by Pan o tym napisać artykuł to dzisiaj we Wrocławiu jeździły też tramwaje, autobusy i taksówki a do tego było gorąco.
O
Opóźnieni jak tramwaj.
Kolejny raz piszecie o czym o czym mało kto wiedział! Brawo za refleks! Chwalicie się tym czy tylko liczycie na podkurw.... czytelników?
t
turysta
Taki pociąg powinien jeździć po atrakcyjnych trasach w Sudetach, np. do Lwówka Śląskiego (linia uważana za najpiękniejszą w Polsce), którą władze wojewódzkie zamiast o nią zadbać zaorały. Szkoda, że władze nie mają pieniędzy na zabytkowe pociągi po takich właśnie atrakcyjnych liniach, a wydają kasę na pociągi po Wrocławiu, którymi nikt nie jeździ.
t
turysta
Taki pociąg powinien jeździć po atrakcyjnych trasach w Sudetach, np. do Lwówka Śląskiego (linia uważana za najpiękniejszą w Polsce), którą władze wojewódzkie zamiast o nią zadbać zaorały. Szkoda, że władze nie mają pieniędzy na zabytkowe pociągi po takich właśnie atrakcyjnych liniach, a wydają kasę na pociągi po Wrocławiu, którymi nikt nie jeździ.
R
R.
Muszę się na to załapać,
K
Krz
Polscy konstruktorzy opracowywali całkowicie inny sposób spalania węgla w parowozie, co pozwalałoby na bardziej wydajne spalanie i większą oszczędność paliwa i wody, ale odgórna decyzja władz, zainteresowanych wymianą trakcji parowej na spalinową, wstrzymała wszystkie prace, prototypowe lokomotywy z powrotem przebudowano na tradycyjne paleniska.
Zapewne dzisiejsza technologia pozwalałaby na zbudowanie nowoczesnej lokomotywy parowej, której obsługa dzięki automatyzacji i komputerom pokładowym niewiele różniłaby się od lokomotyw elektrycznych (maszynista nawet nie wiedziałby co to węgiel), a pod względem parametrów trakcyjnych byłaby nawet lepsza od lokomotyw spalinowych.
p
pab
Chciałbym częściej widywać takie atrakcje we Wrocławiu...
Pozdrawiam
Dodaj ogłoszenie