Parkowanie na Popowicach. "Prezydent naraża się na odpowiedzialność karną" - ostrzega prawnik, a miasto przekonuje, że przepisy pozwalają

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Miejsca parkingowe na ul. Lutra wyznaczono tuż przy przejściu dla pieszych
Miejsca parkingowe na ul. Lutra wyznaczono tuż przy przejściu dla pieszych Paweł Relikowski / Polska Press
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
W odległości 10 metrów od przejścia dla pieszych nie wolno parkować - pozwala to zachować dobrą widoczność i wpływa na bezpieczeństwo pieszych. Tymczasem miasto wyznaczyło miejsca parkingowe na ul. Lutra tuż przy przejściu. Urząd przekonuje, że przepisy pozwalają na wyjątek, ale prawnik punktuje, że nie w tym przypadku. Sprawą zainteresował się także nadzór prawny wojewody.

Nowa organizacja ruchu wprowadzona na wrocławskim osiedlu Popowice zaskoczyła użytkowników dróg. Miasto wyznaczyło miejsca parkingowe (do 15 minut) dla niepełnosprawnych w pobliżu znajdującej się przy ul. Lutra szkoły, ograniczyło prędkość do 30 km/h i podniosło przejście dla pieszych. O zmianach poinformował pod koniec września prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Jednak nowe koperty zostały wymalowane zaledwie 2 metry od przejścia dla pieszych znajdującego się na tej dwukierunkowej ulicy. Tymczasem kodeks drogowy wskazuje jednoznacznie, że parkować nie wolno ani na samym przejściu dla pieszych, ani w odległości 10 metrów od niego.

- Chodzi o zachowanie bezpiecznych warunków korzystania z dróg publicznych dla wszystkich ich użytkowników. Ustawodawca przyjął generalnie, że warunek zachowania bezpieczeństwa w pobliżu przejść dla pieszych (skrzyżowań) będzie zachowany wówczas, gdy początek przejścia dla pieszych nie jest zasłonięty na odcinku co najmniej 10 metrów. Prawo o ruchu drogowym nie przewiduje od tego żadnych wyjątków - podkreśla Marcin Zatorski, radca prawny z kancelarii Zatorski & Wspólnicy.

Jednak Elżbieta Maciąg z Wydziału Inżynierii Miejskiej ratusza przekonuje, że kodeks drogowy dopuszcza takie oznakowanie. Artykuł 5 prawa o ruchu drogowym mówi, że uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.

Zdaniem Marcina Zatorskiego przepis, którym podpiera się urząd wprowadza hierarchię ważność oznakowania, w przypadku, gdy np. ustawione znaki wzajemnie się wykluczają.
- Jednak nie widzę podstawy prawnej do tego, by zarządca drogi mógł wybudować czy oznaczyć miejsca postojowe w odległości mniejszej niż 10 m od przejścia dla pieszych lub skrzyżowania. Nie zmienia to faktu, że takich przykładów jest na pęczki. Wystarczy zwrócić uwagę na wszystkie miejsca parkingowe w ścisłym centrum Wrocławia - mówi Zatorski.

Prawnik przyznaje, że zawsze, gdy kształtuje się nowy porządek administracyjny dochodzi do konfliktu różnych interesów. W opisywanym przypadku jest to interes kierowców polegający na tym, by móc zaparkować oraz interes pozostałych uczestników ruchu, by mogli bezpiecznie przejść przez ulice lub pokonać skrzyżowanie.

- Prezydent Wrocławia, który próbuje najwyraźniej wyważać te interesy, niewątpliwie naraża się na odpowiedzialność karną za przekroczenie uprawnień lub Gminę Wrocław za odpowiedzialność za szkodę czy krzywdę w wyniku jakiegoś nieszczęścia - ostrzega Marcin Zatorski. - Według mnie, doprowadzenie do zasłonięcia przejścia dla pieszych może być okolicznością, która doprowadziła do nieszczęścia - szkody, utraty zdrowia czy życia. Trudno przyjąć, że odpowiedzialność za tragiczne zdarzenie będzie ponosić osoba, która tylko zaparkowała na miejscu należycie oznaczonym, choć w odległości mniejszej niż 10 m od przejścia dla pieszych czy skrzyżowania. Mógłbym nawet wyobrazić sobie sytuację, iż nie dałoby się przypisać winy kierowcy, który na przykład potrącił na pasach pieszego, gdyż wskutek zasłonięcia przejścia przez zaparkowany tuż przed przejściem samochód nie zdołał wyhamować, ponieważ za późno zobaczył pieszego - tłumaczy prawnik.

Elżbieta Maciąg wyjaśnia, że o nową organizację ruchu zabiegały władze znajdującej się w pobliżu szkoły. Jednak w szkole najpierw słyszymy, że była to inicjatywa ZDiUM-u, ale osoba odbierającą telefon prosi o kontakt później. Niestety, później nikt ze szkoły już nie chciał rozmawiać o oznakowaniu przejścia i wyznaczonych nowych miejscach parkingowych.

Oznakowaniem okolic przejścia dla pieszych na ul. Lutra zainteresował się także nadzór prawny wojewody, którego o sprawie powiadomili przedstawiciele inicjatywy Pieszy Wrocław.

Miejsca parkingowe na ul. Lutra wyznaczono tuż przy przejściu dla pieszych

Parkowanie na Popowicach. "Prezydent naraża się na odpowiedz...

Mięsożerni mężczyźni bardziej szkodliwi

Wideo

Komentarze 48

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
29 października, 08:53, Gość:

Raczej na odwrót niż piszecie. Na miejscu dla niepełnosprawnych nie zaparkuje tak chętnie student (bo wstyd chyba co?), więc widoczność przy pasach będzie dobra. Gdyby tego miejsca nie było, to stałby samochód 2m od pasów tak jak po drugiej stronie ulicy na WASZYM zdjęciu do tego artykułu. Mimo wszystko zgadzam się co do zasady, że prawo powinno być przestrzegane, a to miejsce być oddalone dalej od pasów. Redakcja lepiej by jednak się skupiła na poprawie obiektywizmu tej gazety.

29 października, 12:55, Do nie-mieszkanców Popowic:

Dla jasności - to nie tylko szkoła wyższa te budynki, ta jest tu od stosunkowo niedawna. Znam Popowice (choć to akurat kiedyś nie była część Popowic)od 1976r. i tam "od zawsze" była szkoła (z internatem) dla niesłyszących, siedziba wielu stowarzyszeń pomagających osobom z niepełnosprawnościami, lokal wyborczy dla Popowic - więc NA PEWNO tam parkują osoby z niepełnosprawnością w ilości większej niż przeciętna.

Szczerze współczuję tym, którzy mieszkają w tej wielkiej płycie na Popowicach z własnego wyboru.

D
Do nie-mieszkanców Popowic
29 października, 08:53, Gość:

Raczej na odwrót niż piszecie. Na miejscu dla niepełnosprawnych nie zaparkuje tak chętnie student (bo wstyd chyba co?), więc widoczność przy pasach będzie dobra. Gdyby tego miejsca nie było, to stałby samochód 2m od pasów tak jak po drugiej stronie ulicy na WASZYM zdjęciu do tego artykułu. Mimo wszystko zgadzam się co do zasady, że prawo powinno być przestrzegane, a to miejsce być oddalone dalej od pasów. Redakcja lepiej by jednak się skupiła na poprawie obiektywizmu tej gazety.

Dla jasności - to nie tylko szkoła wyższa te budynki, ta jest tu od stosunkowo niedawna. Znam Popowice (choć to akurat kiedyś nie była część Popowic)od 1976r. i tam "od zawsze" była szkoła (z internatem) dla niesłyszących, siedziba wielu stowarzyszeń pomagających osobom z niepełnosprawnościami, lokal wyborczy dla Popowic - więc NA PEWNO tam parkują osoby z niepełnosprawnością w ilości większej niż przeciętna.

G
Gość
Raczej na odwrót niż piszecie. Na miejscu dla niepełnosprawnych nie zaparkuje tak chętnie student (bo wstyd chyba co?), więc widoczność przy pasach będzie dobra. Gdyby tego miejsca nie było, to stałby samochód 2m od pasów tak jak po drugiej stronie ulicy na WASZYM zdjęciu do tego artykułu. Mimo wszystko zgadzam się co do zasady, że prawo powinno być przestrzegane, a to miejsce być oddalone dalej od pasów. Redakcja lepiej by jednak się skupiła na poprawie obiektywizmu tej gazety.
G
Gość
28 października, 9:17, Piłsudczyk:

Jak profesorowie prawa punktują łamanie konstytucji przez prezydenta Andrzeja D. to rządowa gazeta jedynej słusznej komunistycznej partii siedzi cicho. Śmieszni jesteście jak tvp.

Tu się źle na pisiorkow nie piszę. Jeszcze się nie nauczyłeś?

G
Gosc
Cieply jacek jest nietylkalny i bedzie robil co se bedzie chcial a stado jego barankow tez pewnie cieplych bedzie go bronic, dewiant za dewiantem stoji tak jak wroclawski wacek osmieszajacy caly wroclaw mowa o skytower drogim chu....zaraz po cieplym jacku
G
Gość
Panie Prezydencie! Jak publiczności się nie podoba oznakowanie, to proponuję likwidację przejść dla pieszych. Niech , malkontenci przebiegają przed samochodami, jak szczury przed kotami. Proste?
G
Gość
28 października, 16:55, Gość:

Oczywiście należy wskazać winnego. Jak nie to grzywna.

28 października, 16:56, Gość:

Na cwaniaków już zrobili paragraf .... za niewskazanie sprawcy .. to 5 tys. PLN

..... ależ można wskazywać !!! w nie skończoność ///

MÓJ PRZYJACIEL ZE STAMBUŁU MIAŁ DOSTĘP DO MOJEGO AUTA

OBECNIE NIE WIEM WIEM GDZIE SIĘ ZNAJDUJE, NIE ZNAM JEGO ADRESU ...ITP....

niniejszym spełniłem wymóg prawny

G
Gość
28 października, 15:17, Gość:

panu Pezydentowi nikt nie podskoczy. Sądy we Wrocławiu , są niezawisłe, postępowe i na wskroś europejskie.

28 października, 16:33, 💩💩💩💩💩💩💩:

I dlatego panicz sutryk ma na wszystko wywalone.

No bo wie że stoją za nim jego wolne sądy 😝

28 października, 17:17, Gość:

Wolne sądy od czego ?

Czy jest dowód że sądy te nie są i nie były wolne ??? Za czasów PRL nawet. A kto ma to dowieść ... inne rządy .. inni politycy .. inni sędziowie :) Toż to abstrakcyjne pojęcie ...

Znacie jakiegoś sędziego w Europie "zniewolonego" i skazanego za to że na szafot kogoś posłał ?

W Polsce jest ten problem że Post Komuna się za nami ciągnie jak g. .. no niestety wytykali naszej rewolucji że nie zrobiła resetu systemu jak to było w NRD.

A czemu ??? Kto zjadł akta SB ??? Czemu do tych akt nie zrobili dostępu jak w RFN z NDR zrobiło ?

G
Gość
28 października, 15:17, Gość:

panu Pezydentowi nikt nie podskoczy. Sądy we Wrocławiu , są niezawisłe, postępowe i na wskroś europejskie.

28 października, 16:33, 💩💩💩💩💩💩💩:

I dlatego panicz sutryk ma na wszystko wywalone.

No bo wie że stoją za nim jego wolne sądy 😝

Wolne sądy od czego ?

Czy jest dowód że sądy te nie są i nie były wolne ??? Za czasów PRL nawet. A kto ma to dowieść ... inne rządy .. inni politycy .. inni sędziowie :) Toż to abstrakcyjne pojęcie ...

Znacie jakiegoś sędziego w Europie "zniewolonego" i skazanego za to że na szafot kogoś posłał ?

G
Gość
28 października, 16:55, Gość:

Oczywiście należy wskazać winnego. Jak nie to grzywna.

28 października, 16:56, Gość:

Na cwaniaków już zrobili paragraf .... za niewskazanie sprawcy .. to 5 tys. PLN

ee chyba do 5 tys. .. mandat za prędkość z 350 PLN zrobiło się około 1 tys. PLN. Ale nie masz pewności czy jakiegoś dowodu na to że to byleś ty nie mają.

To szansa na uchronienie się od punktów karnych .. jak ktoś już na granicy balansuje ... ma to tylko sens.

G
Gość
28 października, 16:55, Gość:

Oczywiście należy wskazać winnego. Jak nie to grzywna.

Na cwaniaków już zrobili paragraf .... za niewskazanie sprawcy .. to 5 tys. PLN

G
Gość
Oczywiście należy wskazać winnego. Jak nie to grzywna.
💩💩💩💩💩💩💩
28 października, 15:17, Gość:

panu Pezydentowi nikt nie podskoczy. Sądy we Wrocławiu , są niezawisłe, postępowe i na wskroś europejskie.

I dlatego panicz sutryk ma na wszystko wywalone.

No bo wie że stoją za nim jego wolne sądy 😝

G
Gość
panu Pezydentowi nikt nie podskoczy. Sądy we Wrocławiu , są niezawisłe, postępowe i na wskroś europejskie.
G
Gość
28 października, 9:20, Gość:

Tym bardziej że we Wrocławiu te reguły jest powszechnie lekceważony

Mieszkam dokładnie na Popowicach i tu samochody zaparkowany w centymetrach od przejść a co jeszcze gorzej - od wyjazdu z podwórek, tak, że jak nie masz SUVa a jeszcze lepiej z kamerami 360 stopni to absolutnie nie masz widoczności i wyjeżdżając nie wiesz czy coś jedzie, czy ktoś idzie i t.d.

Biorąc to pod uwagę ten problem z parkingiem to pikuś nie warty uwagi

Jak by sytuacja z ekzykowywaniem parkowania poprawiła się to można pogadać

28 października, 09:52, Gość:

Pan król Sutryk postawił sobie znak którego nie ma w PRD i nie ma prawa stać przy drodze !!!

I dlaczego policja nie ukarze zarządcę za takie bezprawie i nakaże demontaż tego.

...POWTARZA SIĘ TEMAT TZ. ""ZIELONYCH KOPERT"" i co mi zrobisz jak mnie złapiesz :)

Dodaj ogłoszenie