PARALIŻ NA LEGNICKIEJ. Czy można było tego uniknąć?

Marcin Torz, NZaktualizowano 
fot. Paweł Relikowski/GazetaWroclawska.pl
W poniedziałek kierowcy stanęli w potężnych korkach na ul. Legnickiej i pl. Jana Pawła II. Podobnie było we wtorek i środę. Tramwaje linii 24, 31 Plus, 32 Plus, 70, 14 i autobusy 122, 127, 132 i 142 jadące w obie strony, były spóźnione nawet do 15 minut. Miasto początkowo winiło za to sygnalizację świetlną, potem - pogodę, jeszcze później - awarię sygnalizatorów na ul. Tęczowej.

ZOBACZ: Wrocław: Wielkie korki na pl. Społecznym, Podwalu i Legnickiej

Urzędnicy twierdzą, że prędzej czy później sytuacja wróci tu do normy. Naukowcy mają wątpliwości. I podpowiadają, jak wybrnąć z kłopotów.

Czytaj więcej o korkach na Legnickiej, zobacz komentarze internautów

Rozmowa z dr. Maciejem Kruszyną, ekspertem z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej

Jaki jest powód problemów komunikacyjnych na placu Jana Pawła II?
- Korki tworzą się przez to, że po wydzieleniu pasa ruchu dla tramwajów na Podwalu, na odcinku od placu Jana Pawła II do placu Orląt Lwowskich, samochody jadące z północy nie mieszczą się na tym odcinku i zatrzymują na środku placu. Kierowcy ci blokują teraz także przejazd przez plac Jana Pawła II w ciągu wschód - zachód.

Może w takim razie decyzja o wydzieleniu torowiska była błędem?
- Nie. Taka decyzja jest dobra. Byłem i jestem zwolennikiem wydzielania torowisk. To dobrze, że tramwaj nie grzęźnie w korkach. Natomiast błędem było to, że urzędnicy nie przewidzieli tego, co się stanie. Teraz w tym rejonie miasta, kierowcy nie mają za bardzo jak "uciec" na trasy otaczające centrum. Wcześniej powinno powstać połączenie ulicy Szpitalnej
z placem Strzegomskim. Niekoniecznie musi to być planowana przez Biuro Rozwoju Wrocławia "Śródmiejska Trasa Południowa" z drogimi estakadami i tunelami. Można budować połączenia taniej i efektywniej. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta
przymierzał się do takiej inwestycji, ale ostatecznie nie doszło do realizacji. Gdyby taka trasa istniała teraz, to nie mielibyśmy aż takich problemów.

Co mogą urzędnicy zrobić teraz, jeśli wyklucza Pan wycofanie się z podjętej decyzji o zmianie organizacji ruchu?
- Przede wszystkim powinni wyregulować światła. Zwłaszcza na odcinku od mostu Sikorskiego do placu Orląt. Po to, aby na odcinek Podwala wjeżdżało tyle samochodów, ile może się tam zmieścić. Moim zdaniem błędem jest przeprowadzenie dwóch pasów do ruchu na wprost w kierunku południowym po to by zaraz za skrzyżowaniem z nich rezygnować. Na wlocie północnym placu JPII powinien być tylko jeden pas do ruchu na wprost.

Pomoże?
- Miejmy nadzieję, że tak. Niebawem zapewne wielu kierowców będzie już unikało tego rejonu miasta, ruch stanie się mniejszy, stąd też można przewidywać, że sytuacja się poprawi. Niestety, ale takie działania miasta, które teraz są prowadzone nie najlepiej świadczą o planowaniu "strategicznym". To wręcz bolesny brak koordynacji działań. Słyszymy o tym, że w dalszej kolejności zamknięta zostanie ulica Krupnicza (czytaj więcej na ten temat), że nie będzie już ruchu na trasie W-Z. Czy urzędnicy wzięli pod uwagę, co zrobić
z tunelami pod placem Dominikańskim? Będą prowadziły donikąd? To, co się dzieje na pl. Jana Pawła II, to efekt pomysłów urzędników, które nie są odpowiednio "umocowane" w harmonogramie kolejnych działań. Brakuje strategii prowadzenia zmian w układzie transportowym. Otrzymane efekty na pewno nie są dobrą reklamą Wrocławia.

Rozmowa z Elwirą Nowak, zastępcą dyrektora wydziału inżynierii miejskiej w magistracie

Na placu Jana Pawła II panuje ogromny chaos. Czy wprowadzona zmiana organizacji ruchu była przemyślana?
- Oczywiście, że tak. Tych zmian nie wymyśliliśmy sobie przecież tydzień temu. Spodziewaliśmy się utrudnień, ale przyznam, że nie aż takich. Niestety na Orląt Lwowskich wysiadła sygnalizacja świetlna i padał deszcz. Do tego zawsze jest tak, ze gdy zmienia się organizacja ruchu, pojawiają się problemy. To sprawiło, że panowały wielkie korki. We wtorek jednak było już o wiele lepiej.

Rozumiem, że miasto chce traktować priorytetowo komunikację zbiorową. Ale przez wydzielenie torowiska na Podwalu kierowcy mieli ogromne problemy.
- Kierowcy zawsze potrzebują kilku dni, aby się przyzwyczaić. Mało kto teraz jedzie z Legnickiej ulicą Nabycińską, która znacznie ułatwia przejazd. Gdyby pan w domu zmienił miejsce dla drzwi, to też przez kilka dni musiałby pan się przyzwyczajać.

Planujecie wyregulować światła na placu Jana Pawła II?
- Tego jeszcze nie wiemy. Codziennie sprawdzamy, co dzieje się na placu. Wnioski wyciągniemy za kilka dni i wtedy możliwe, że poprawimy cykle. Jestem pewna, że kierowcy się przyzwyczają i na placu Jana Pawła II ruch będzie odbywał się normalnie.

Gdyby istniało połączenie ulicy Szpitalnej z Góralską i dalej z placem Strzegomskim, to takich kłopotów na pewno by nie było. Dlaczego od lat słyszymy tylko, że urzędnicy taką trasę projektują? Kiedy w końcu ją wybudujecie?
- Projektowanie już dobiega końca. To krótki odcinek, ale trudny. Droga musiałaby przejść przez tory kolejowe z dworca Świebodzkiego, który ma zostać uruchomiony. Przez to taka inwestycja będzie droga - trzeba zastosować specjalne techniki w miejscach, gdzie jezdnia przecinana jest torowiskiem. Budowa tej drogi może kosztować nawet kilkanaście milionów
złotych. Dlatego też starannie projektujemy trasę, aby była jak najtańsza.

Ostatnio wściekłość u kierowców wywołaliście tym, ze zlikwidowany został lewoskret z ulicy Widok w Świdnicką. Czy podobne zmiany w ścisłym centrum są planowane?
- Nie, w centrum już nie. Natomiast w przypadku ulicy Widok uznaliśmy, że ważniejszy jest komfort pieszych, niż kierowców. Teraz ci pierwsi mają możliwość przejść przez jednię szybciej i bezpieczniej, niż wtedy, gdy funkcjonował lewoskręt. A kierowcy? Przecież maja raptem do przejechania 300 metrów więcej.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 187

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
MariaN z Klodzka

Jeszcze niedawno, kto nie miał Wrocławskiego meldunku nie mógł mieć pracy we Wrocławiu. Trzeba wrócić do tej starej dobrej praktyki, a Wrocław odetchnie od niemal wszystkich wymienionych tu z nazwiska i stanowiska nieudaczników.

M
MariaN z Klodzka

Jaki doktor taki magister.

k
kiler

nie stać bo jesteś prostak, i mysślisz tak jak w śrdeniowieczu, a do aktywnego trybu życie nie jest niezbędne auto

k
kiler

jeżdżą środkiem

k
kiler

są po to by usprawnić zbiorkom, Komunkcja zbiorowa ma miec pierwszeństwo, komunikacja indywidualna się nie sprawdza, na zchodzie juz to dawno zrozumieli.

k
kiler

niue powstaja umyslnie, tylko tworzą je kierowcy." 1. zbiorowy pozew o zasądzenie odszkodowania na rzecz pokrzywdzonych (kierowców) od urzędu miasta (prezydenta i urzędników), na podstawie umyślnego działania tych drugich" biedny kierowcy, bo im się jeden pas zabiera. a czetry szanowne litery sie sie do czterech kół przykleił tak, zamiast oprzesiąć ć sie na tram czy rower.

M
Magister automatyki

... bo załapię doła ;)

o
o

no i co? tramwaje nadal stoja od maja do orląt... wielki c*uj z tego miasta nie potrafi nic dobrze zrobic

p
pepe

od maja podwyżka MPK...bedziesz doginał na nózkach..

B
Biskupia

Dudi robi co chce, gdyż wie i ja to wiem, że ze społeczeństwem Polskim można robić co się chce. Nawet zamurować im okna, bez stosownej dokumentacji. Polak zniesie wszystko jest obojętny, leniwy i słabo wykształcony. Inteligencja ( łącznie z sędziami zamoczenia są wszyscy w rozszarpywaniu byłego majątku) nikt się nigdzie nie odezwie. Więc mamy co mamy, gwarantuje Państwu te dialogi nic nie dają.

m
małgośka

... robią wszystko, żeby wykurzyć samochody osobowe z centrum, czy też żeby zmobilizować ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej- nie ze względu na finanse, tylko na właśnie korki , zanieczyszczenie itd.
Czy taki był cel, trudno powiedzieć:) Ale jeśli jest osobne torowisko tramwajowe, to moze warto- jeśli komuś po drodze- skorzystać. Większość moich znajomych z Wawy, Berlina, Londynu samochodem jeździ tylko poza miasto...a do pracy miejskimi...

b
breslauer55

Każdy kto chce wydzielenia torowisk zmniejsza przepustowość ulic o połowę. Na błędach się nie uczą. Do tego zatwierdzają i realizują knoty projektowe. Dlatego na Legnickiej korki będą zawsze dopóki rządzić będzie ekipa dutkiewicza

v
vvv

banda partaczy nie może przełknąć że AOW to nie ich dzieło a jedynym osiągnięciem Dudusia przez 9 lat jest Wodotrysk Ludowy więc usiłują coś motać przy istniejących ulicach. A że rozumki u nich nietęgie to działają jak pijane dzieci we mgle

m
m

Z przyjemnoscia sie pod nim podpsze, jesli ktos cos takiego stworzy. To jest jedna wielka pomylka.

M
Monia

Ponieważ stanie w korku kosztuje (czas, paliwo, nie załatwione sprawy, nie podpisane umowy, nerwy), a korki są powodowane umyślnie, na zasadzie "wyrzucania" kierowców z centrum miasta, proponuję:
1. zbiorowy pozew o zasądzenie odszkodowania na rzecz pokrzywdzonych (kierowców) od urzędu miasta (prezydenta i urzędników), na podstawie umyślnego działania tych drugich
2. zniesienia "karteczek", nie umocowanych prawnie, zezwalających urzędnikom parkującym w Rynku i centrum na nie stosowanie się do znaków B1
3. zmuszenie urzędników i jaśnie wielebnego p. Dudkiewicza do korzystania z rowerów i komunikacji miejskiej.

Irytujący jest fakt, że urzędnicy i Dudkiewicz nie są wytwórcami realnych produktów czy usług - żyją na nasz koszt, z naszych pieniędzy. Oni nic nie wnoszą do gospodarki, oni na niej żerują.
Dodatkowo, irytujący jest fakt, że w prowadzonych działaniach jest wszędzie "kasa, misiu, kasa". Jedne zmiany się robi i się za nie płaci horrendalne pieniądze, mimo że wprowadzają one chaos, rozpisując następnie kolejne przetargi na "poprawienie" sytuacji, która staje się coraz gorsza. Ważne jest, że kasa

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3