Pamiętacie jeszcze dziurkowane bilety? (GRAFIKI)

Redakcja
Kiedyś jazda na gapę była niemożliwa. Porządku pilnował konduktor: kto nie płacił, ten nie wsiadał MPK Wrocław
Teraz bilet możemy kupić w kiosku, automacie, zakodować Urbancard albo legitymację. Niedługo będziemy mogli przyłożyć zbliżeniową kartę płatniczą do specjalnego kasownika i zająć miejsce, jednorazowy bilet zakoduje się na naszej karcie. A pamiętacie jak to było kiedyś? W latach 60. wprowadzono kasowniki samoobsługowe, niektórzy wozili ze sobą klasery skasowanych przejazdówek, by zgromadzić jak najwięcej kompilacji dziurek. Oto historia wrocławskich biletów, opowiedziana przez MPK.

Już w pierwszych omnibusach od 1840 roku i pierwszych tramwajach jeżdżących po ulicach Breslau od 1877 roku obowiązywały bilety. W tramwajach konnych bilety sprzedawał konduktor. Kto nie zapłacił – ten nie wsiadł. Na początku XX w. tramwaje w Breslau należały do trzech różnych przedsiębiorstw, a każde z nich miało własne bilety. Nie było szans wsiąść do tramwaju na bilecie innej firmy. Od 1908 roku bilety były już jednolite, wydawane przez firmę ESB, z którą miasto podpisało umowę.

Porządku w tramwajach pilnowali konduktorzy: po jednym na każdy wagon. Gdy na trasę wyjeżdżał tramwaj mający trzy wagony (a były i takie), jechało w nim czterech członków załogi: motorniczy i trzech konduktorów. Konduktorzy sprzedawali i kasowali bilety, wydawali resztę, sprawdzali rozkład jazdy i to, czy wszyscy już wsiedli do pojazdu na przystanku. Obie wojny światowe i spadek wolnych rąk do pracy wśród mężczyzn spowodowały, że po wojnie panie stanowiły już większość wśród konduktorów.

Pierwsze bilety tramwajowe dziurkowano specjalnymi szczypcami. Oznaczało się przystanek, trasę, miesiąc, dzień i dokładną godzinę przejazdu. Taki bilet był nie do podrobienia. W latach 1919-23 pojawiły się pierwsze reklamy na biletach. Z kolei w latach 50. ograniczano liczbę kontrolerów w pojazdach, a wagon bez kontrolera oznaczano literą "S" jak samoobsługowy. W latach 60. pojawiły się pierwsze automaty biletowe.

Pamiętamy papierowe bilety, które kasowało się w kasowniku z dziurkaczem. Kombinacji było 511, a niektórzy wozili ze sobą całe klasery biletów licząc, że któryś podpasuje do kombinacji danego dnia. 511 to w końcu wcale nie tak dużo, trafić szóstkę w "Totka" jest znacznie trudniej.

MPK przypomina historię biletów na wystawie, którą możemy oglądać w Rynku do 8 września.

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew

Wspaniała wystawa. Organizatorom nalezą się wielkie brawa!!!

J
Januszz4

Wczoraj wynosiłem starą, kupioną w 1970 r. wersalkę na śmietnik. W jej zakamarkach znalazłem bilet tramwajowy opiewający na kwotę 15 zł i z informacją, że ważny jest na terenie całej Polski. Po prostu dawniej taki bilet kupowało się np. we Wrocławiu, jechało do Warszawy i można było korzystać z tamtejszych tramwajów. Nie było żadnych stref, jeździło się na jednym bilecie od pętli do pętli. A znaleziony bilet pochodził zapewne z końca lat 80.

J
Januszz4

Wczoraj wynosiłem starą, kupioną w 1970 r. wersalkę na śmietnik. W jej zakamarkach znalazłem bilet tramwajowy opiewający na kwotę 15 zł i z informacją, że ważny jest na terenie całej Polski. Po prostu dawniej taki bilet kupowało się np. we Wrocławiu, jechało do Warszawy i można było korzystać z tamtejszych tramwajów. Nie było żadnych stref, jeździło się na jednym bilecie od pętli do pętli. A znaleziony bilet pochodził zapewne z końca lat 80.

b
bono

Z przyjemnością i z uśmiechem się to ogląda. Dobrze zrobione, dla miłośników historii miasta niezła gratka.

!!!

jeszcze jeździli w latach 70

B
Baltazar

Świetne te grafiki MPK przygotowało. Brawo za przypomnienie tej części historii miasta.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3