Oto najlepsze posiłki na lato. Co warto jeść, by przetrwać upały? Te potrawy najlepiej nawodnią i uzupełnia braki składników mineralnych

Ewa Zwolak
Zamiast tradycyjnych posiłków, a zwłaszcza potraw wymagających gotowania, proponujmy lekkie dania z owoców i warzyw, które oprócz cennych związków zapewnią też lepsze nawodnienie organizmu i przyjemność z jedzenia. Zobacz je na kolejnych slajdach, przesuwając zdjęcia w prawo, ew. naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Zamiast tradycyjnych posiłków, a zwłaszcza potraw wymagających gotowania, proponujmy lekkie dania z owoców i warzyw, które oprócz cennych związków zapewnią też lepsze nawodnienie organizmu i przyjemność z jedzenia. Zobacz je na kolejnych slajdach, przesuwając zdjęcia w prawo, ew. naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Gulcin Ragiboglu/GettyImages
Udostępnij:
Spędzanie długich godzin w nagrzanej kuchni skutecznie zniechęca nas do gotowania w upały. W tym czasie lepiej postawić na dania w chłodniejszej lub pokojowej temperaturze. W lecie podstawę naszej diety powinny stanowić przede wszystkim warzywa i owoce. Uzupełniają bowiem braki wody i dostarczają do organizmu składniki mineralne, witaminy i antyoksydanty. Sprawdź, czego nie jeść, a po jakie produkty najlepiej sięgać w upalne dni. Zobacz, jakie dania można z nich przygotować.

Spis treści

Czego nie jeść w upały? Te potrawy mogę nie wyjść Ci na zdrowie

Kiedy doskwiera nam upał, staramy się za wszelką cenę schłodzić. Jednak źle dobrane posiłki mogą nam w tym skutecznie przeszkodzić. Powinniśmy unikać potraw rozgrzewających, a także ciężkostrawnych i tłustych. Za rozgrzewające działanie niektórych produktów odpowiadają substancje czynne, takiej jak kapsaicyna czy piperyna. Rozszerzają one naczynia krwionośne, zwiększając przepływ krwi i jednocześnie podnoszą temperaturę ciała.

Przyprawy, po które chętnie sięgamy zimą, latem mogą więc nadmiernie podnieść temperaturę ciała i wywołać nadmierne pocenie. Z tych przypraw lepiej zrezygnować latem:

  • ostre papryki i pieprz,
  • przyprawy korzenne: kurkuma, cynamon, goździki, gałka muszkatołowa i anyż,
  • imbir.

Ponadto warto zwrócić uwagę na produkty, które zawierają związki siarki, odpowiadające za przykry zapach potu. Mimo ich wielu zdrowotnych właściwości, chcąc uniknąć latem intensywnego zapachu ciała, powinniśmy ograniczyć jedzenie przede wszystkim:

  • czosnku,
  • cebuli,
  • pora.

W gorące dni powinniśmy uważać szczególnie na to co jemy, ponieważ w wysokich temperaturach część produktów szybciej się psuje, co może prowadzić do zatrucia pokarmowego. Wśród szczególnie niebezpiecznych potraw znajdują się przede wszystkim mięso i ryby oraz nabiał i lody. Czujność należy wykazać, kupując gotowe dania, np. sałatki z sosem majonezowym lub ciastka z kremem.

Należy unikać także produktów bogatych w kofeinę, która może zarówno rozgrzewać, jak prowadzić do nieprzyjemnych odczuć ze strony serca. Niewskazany jest także alkohol, które rozszerza naczynia krwionośne i podnosi temperaturę ciała.

Po te dania warto sięgać w upalne dni

W czasie upałów najważniejsze jest nawodnienie, dlatego wybierając poszczególne produkty, powinniśmy zwrócić uwagę na to, które zawierają duże ilości wody. W wielu warzywach i owocach woda stanowi ponad 90 proc. i jest świetnym uzupełnieniem tej wypijanej w ciągu dnia.

Wraz z wydalaniem potu dochodzi w organizmie do dużej utraty składników mineralnych – przede wszystkim potasu. To właśnie jego warto szukać w produktach, które jemy i pijemy latem. Sprawdź w naszej galerii, po które potrawy warto sięgać w czasie wakacji i dlaczego.

Zamiast tradycyjnych posiłków, a zwłaszcza potraw wymagających gotowania, proponujmy lekkie dania z owoców i warzyw, które oprócz cennych związków zapewnią też lepsze nawodnienie organizmu i przyjemność z jedzenia. Zobacz je na kolejnych slajdach, przesuwając zdjęcia w prawo, ew. naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Oto najlepsze posiłki na lato. Co warto jeść, by przetrwać u...

Dodaj firmę
Logo firmy Ministerstwo Zdrowia
Warszawa, ul. Miodowa 15
Reklama

Zadbaj o optymalne trawienie

miejsce #1

Bonimed

Bonimed Syrop Vernikabon complex 100 ml

36,29 zł22,29 zł-39%
miejsce #2

ZF Polpharma S.A.

Alugastrin 3 Forte 20 Sasz

52,58 zł37,99 zł-28%
miejsce #3

USP Zdrowie

Multilac 3 x 20 kaps.

66,89 zł48,30 zł-28%
miejsce #6

Biocodex

Symbiosys Alflorex 30 kapsułek

40,62 zł
miejsce #7

Aflofarm

HepaSlimin 30 tabl.

8,48 zł
Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Deszczówka zatruta na całej planecie

Materiał oryginalny: Oto najlepsze posiłki na lato. Co warto jeść, by przetrwać upały? Te potrawy najlepiej nawodnią i uzupełnia braki składników mineralnych - Strona Zdrowia

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

W upalne dni to ja jem tyle co kot napłakał, za to piję bardzo dużo mineralnej cisowianki. Jestem w stanie wypić dwie duże butelki. Jak jest ciepło to się żadnego obiadu nie chce gotować i jeść też nie.

Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie