Oszukują seniorów na potęgę. Fałszywi monterzy czy telemarketerzy prześladują starszych ludzi

Marcin Rybak
Szajki nieuczciwych sprzedawców usług telefonicznych i energetycznych grasują po mieście. Dzwonią albo przychodzą do domów.  Ich ofiary to najczęściej starsi ludzie/zdjęcie ilustracyjne
Szajki nieuczciwych sprzedawców usług telefonicznych i energetycznych grasują po mieście. Dzwonią albo przychodzą do domów. Ich ofiary to najczęściej starsi ludzie/zdjęcie ilustracyjne pixabay.com
Szajki nieuczciwych sprzedawców usług telefonicznych i energetycznych grasują po mieście. Dzwonią albo przychodzą do domów. Czują się bezkarni. Ich ofiary to najczęściej starsi ludzie.

Pani Ewa z Wrocławia ma 71 lat. Kilka miesięcy temu oszuści wyłudzili od niej umowę na telefon stacjonarny. Miała umowę z Netią. Pewnego dnia zadzwonili i powiedzieli, że są z Netii, że trzeba przedłużyć umowę, bo się kończy. Przyszedł „kurier” i podpisała dokumenty. Okazało się, że padła ofiarą oszustów. Nie przedłużyła umowy z Netią, lecz zerwała ją. A podpisała z zupełnie inną firmą.

Kilka dni temu policjanci ze Strzelina zatrzymali dwóch mężczyzn, którzy podawali się za monterów Tauronu. Wyłudzali umowy na dostawę prądu przez inną firmę niż Tauron pod pretekstem wymiany liczników.

Szajki nieuczciwych sprzedawców usług telefonicznych i energetycznych grasują po mieście. Dzwonią albo przychodzą do domów. Czują się bezkarni. Ich ofiary to najczęściej starsi ludzie.

Poza wspomnianą dwójką ze Strzelina wiemy jeszcze tylko o jednym śledztwie w podobnej sprawie. Toczy się od lat. Podejrzanych jest 12 osób, a pokrzywdzonych... 1961. To ludzie, którzy myśleli , że zawierają umowę ze swoim operatorem telefonicznym.

W biurze Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu naliczyli podobnie działających firm aż siedemnaście. Osiem energetycznych i dziewięć telekomunikacyjnych. W każdym miesiącu po kilkadziesiąt osób zgłasza skargi. Wszystkie firmy od telefonów i prądu są podobne, powstały niedawno. Do szukania klientów mają podwykonawców. Jakie są ich metody?

Na telemarketera. Dzwoni taki do klienta. Tak prowadzi rozmowę, by klient był przekonany, że telefonuje jego dotychczasowy operator z ofertą promocji. Jeśli klient da się nabrać, trzeba do niego wysłać kuriera, żeby uzyskać podpis. Prawo daje klientowi możliwość zerwania umowy bez podania przyczyn, jeśli była podpisana poza siedzibą firmy-usługodawcy. Oszuści znaleźli na to sposób. Nie zostawiają egzemplarza umowy. Dopiero po otrzymaniu pierwszej faktury klient dowiaduje się, że padł ofiarą oszustów i ma nową umowę z nową firmą. Wtedy jest już za późno.

Na montera. Najnowsza i najbardziej bezczelna. Taką metodę stosowali oszuści złapani w Strzelinie. Firma Tauron prowadzi akcję wymiany liczników. Oszuści o tym wiedzą. Przychodzą więc i mówią, że będzie wymieniany licznik, trzeba podpisać umowę. Prawdziwi monterzy Tauronu nie żądają żadnych podpisów na żadnej umowie. A fałszywi - jak ci ze Strzelina - podsuwają coś do podpisania licząc, że nikt nie będzie czytał.

Inny wariant tej samej metody, jeszcze bardziej bezczelny - niczego nie każą podpisywać. W każdym razie żadnej umowy. Po prostu mówią, ze trzeba spisać stan licznika przed wymianą. Potrzebne są dane: imię, nazwisko i numer pesel.

Niedawno opisywaliśmy taką historię. Mieszkaniec Wrocławia podał dane. Po kilku tygodniach okazało się, że ma „podpisane” dwie umowy. Z firmą telekomunikacyjną i firmą dostarczającą energię.

- Dostajemy bardzo dużo skarg na zmianę sprzedawcy prądu i operatora telekomunikacyjnego - mówi Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Dotyczą nie zawsze uczciwego sposobu pozyskiwania klientów. To poważny problem. Na jedną z firm dostaliśmy aż 400 skarg. Każdy sygnał analizujemy, jeżeli są podstawy to prowadzimy postępowanie. Wiemy, że zdarzają się nawet takie sytuacje, w których klientowi nie zostawia się kopii umowy i z pierwszej faktury dowiaduje się, że ma nowego operatora telekomunikacyjnego.

Co ma zrobić osoba, która padła ofiarą tego typu praktyk? Powinna natychmiast zgłosić się do rzecznika konsumentów. Warto złożyć reklamację u przedsiębiorcy. Jeżeli zostaliśmy wprowadzeni w błąd, to prawo nakazuje, by to on w razie sporu sądowego udowodnił, że udzielił konsumentowi jasnych informacji przy podpisywaniu umowy.

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Spider
Oferuja tanie piecyki gazowe warte 1200 zl za oszalamiajaco niska cene, uwaga tylko ok. 5000 zl. Naciagaja zwłaszcza starszych i samotnych ludzi. Dzialaja teraz Wroclaw - Biskupin.
Ich telefony: 661 708 709 lub 601 708 709
b
bodzio
takie firmy które zeruja na nainwosci osób starszych sa najwieksza zmora takich społek energetycznych jak tauron, niesamowite ze nadal tak wiele skarg wpływa
t
tucker
a to taka umowe podpisuje sie przed czy po wymianie licznika? w przypadku uczciwego montera np z tauronu i tak nic sie nie podsuwa ale zastanawia mnie jak działaja oszusci
l
lopez
dlatego trzeba zawsze gonic tych cwaniaczków co oferuja tanszy prad, najczesciej to jakieś udawane ludki co z tauronem nic wspólnego nie maja
w
władzio
ludzie nie dawajcie sie oszukiwac zawsze legitymowac i pamietajcie ze zaden monter tauronu nie kaze nic podpisywac
k
kawka
dlatego tauron wypuscił cała kampanię wideo w ktorej tłumaczy jak powinna wygladac wymiana licznika
p
psik
takie firmy które zeruja na nainwosci osób starszych sa najwieksza zmora takich społek energetycznych jak tauron, niesamowite ze nadal tak wiele skarg wpływa
R
RudeBoy
Nie kompromituj się i lepiej się dokształć w temacie na który chcesz zabierać głos Też czasem lubię sobie popieprzyć o czymś o czym nie mam pojęcia ale wszystko ma swoje granice Widziałes kiedyś fv za energię? Jeśli nie to poproś rodziców niech ci pokażą i pokażą z czego się składa... np ze zużytej energii oraz kosztów dystrybucji To własnie dzięki dystrybucji zazwyczaj firma X może zaoferować tańczy prąd od Y
d
dudette
jakoś palaczy mi ani trochę nie żal
w
wrocco
gdzie są patridioci wyklęci? czepiacie się spokojnych ludzi bo mają ciemniejszą skórę... zróbcie porządek z polskim skur.....nstwem
w
wrocławiak
Ludzie,ogarnijcie się...Jak może być tańszy prąd oferowany przez innego oferenta/dostawcę/operatora???Zastanówcie się tylko przez chwilę,to nie boli.Jeżeli ktoś do tej pory placił Tauronowi za prąd i nagle pojawia się firma,która ten prąd sprzeda nam taniej to trzeba włączyć szare komórki.Jak ten prąd ma być tańszy,skoro produkują go te same elektrownie???Płynie ten prąd tymi samymi przewodami do Waszych mieszkań,tymi samymi co przed ewentualnym podpisaniem nowej umowy.Czy któraś z tych firm robi nowe przyłącza do Waszych domów???Czy ma własne elektrownie??Na pewno nie i dlatego ten prąd tańsz NIE BĘDZIE.Bo jeśli nawet na początku będziecie mniej płacić,to póżniej taka pseudfirma podniesie ceny,żeby powetować sobie straty.Myśleć ludzie,myśleć!!!
m
m90
W szczególności wszystkich tych którzy byli za aborcją nienarodzonych dzieci.
K
Kasia
Kiedy do mnie dzwoni akwizytor, bardzo dokładnie wypytuję go o wszystko (imię, nazwisko, stanowisko, o dane firmy którą reprezentuje - nazwa, siedziba, NIP, KRS, Zarząd, zakres działalności. itp.. Nigdy jeszcze nie doszło do etapu przedstawienia jego oferty bo już na którymś z tych pytań akwizytor się poddaje - albo rzuca słuchawką (naprawdę!) albo mówi że tego nie wie i rozmowa się kończy bez przedstawienia oferty.
g
gość
Sejm POprzedniej kadencji czyli PeŁO !
I nie plujcie teraz na PIS.
.
bez potwierdzenia na piśmie.
A wcześniej zawierałeś umowę na podstawie rozmowy, a za tydzień-dwa dostawałeś pocztą dokumenty (w tym umowę z pieczątką "zawarta na wniosek klienta).
Dodaj ogłoszenie