Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opłaty autostradowe A2 i A4: Nowy system e-TOLL działa od 1 czerwca. Ale viaTOLL pozostanie

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Szlabany przy bramkach na autostradzie A4 w Gliwicach Sośnicy znikną 1 grudnia. Od 1 czerwca będą tu równolegle obowiązywały dwa systemy poboru opłat viaTOLL i e-TOLL.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Szlabany przy bramkach na autostradzie A4 w Gliwicach Sośnicy znikną 1 grudnia. Od 1 czerwca będą tu równolegle obowiązywały dwa systemy poboru opłat viaTOLL i e-TOLL.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Arkadiusz Gola
Krajowa Administracja Skarbowa uruchamia możliwość rejestrowania się kierowców w nowym systemie poboru opłat e-TOLL na państwowych autostradach A2 i A4. System ruszył 1 czerwca, ale przez następne trzy miesiące będą funkcjonowały równolegle stary system ViaTOLL i nowy. Na razie do grudnia e-TOLL obowiązuje jedynie pojazdy ciężarowe. Na drogi wyjedzie także pierwsza partia specjalnych, naszpikowanych elektroniką radiowozów, które będą mogły kontrolować kierowców pod kątem płatności.

Rewolucyjne zmiany na państwowych autostradach

Wdrożenie nowego systemu poboru opłat na autostradzie A4 (Gliwice Sośnica – Bielany Wrocławskie) i A2 (Stryków – Konin) szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska nazwała rewolucyjnymi zmianami.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

- Ten projekt był wyzwaniem. Z jednej strony, ze względu na skalę. Bo w obecnym systemie viaTOLL mamy zarejestrowanych aż półtora miliona pojazdów. Z drugiej strony, ze względu na czas, w którym te nowe rozwiązania dostarczamy – mówiła. – To projekt rewolucyjny. To bardzo duży krok w kierunku cyfrowej transformacji w obszarze transportu drogowego – twierdzi Magdalena Rzeczkowska.

Rusza internetowa rejestracja w e-TOLL

W nocy z 25 na 26 maja zostanie uruchomiona możliwość rejestrowania się kierowców do nowego systemu e-TOLL. Zacznie też funkcjonować i infolinia dla wszystkich, którzy będą mieli problemy z zarejestrowaniem się do systemu lub będą potrzebowali innych informacji o e-TOLL. Rejestracja będzie możliwa na przykład przez profil zaufany, czy też bankowość elektroniczną. Dla kierowców z zagranicy będzie możliwość rejestrowania się na hasło i login.

Te drogi powstały w ciągu minionej dekady. Dziś nie wyobrażamy sobie bez nich sprawnej komunikacji w Śląskiem. Opis kolejnych dróg znajdziecie pod kolejnymi zdjęciami.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Bez tych dróg trudno wyobrazić sobie dziś życie, a powstały ...

- W pierwszej połowie czerwca planujemy już uruchomienie poboru opłat w nowym systemie – mówi Rzeczkowska.

Przypomnijmy, że będzie obowiązywał na razie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. Auta osobowe zostaną nim objęte od 1 grudnia. Wtedy też z państwowych odcinków autostrad znikną szlabany.

Dwa systemy poboru opłat będą działały równocześnie

22 maja Sejm przyjął ustawę zmieniającą ustawę o autostradach płatnych. Nowa ustawa daje możliwość odejścia od manualnego poboru opłat i możliwość zlikwidowania bramek na państwowych autostradach. Dala też możliwość przedłużenia tzw. okresu przejściowego wdrażania nowego systemu e-TOLL. Co to oznacza dla kierowców?

Prawdopodobnie do 30 września 2021 roku będą funkcjonowały na wspomnianych odcinkach autostrad dwa systemy poboru opłat. Stary viaTOLL i nowy e-TOLL.

Zapytaliśmy, jak będzie wyglądał przejazd przez te odcinki autostrad kierowców zarejestrowanych w dwóch równorzędnych systemach? Jak będą kontrolowani? Tomasz Prarat, dyrektor Departamentu Poboru Opłat Drogowych Krajowej Administracji Skarbowej, zapewnia, że nie będzie z tym problemów.

- Przewidujemy dualizm, czyli działanie dwóch systemów równolegle. Użytkownicy viaTOLL będą mogli przejeżdżać przez autostradę tak, jak dotąd. Podjadą pod plac poboru opłat i za pomocą starego urządzenia (na podstawie komunikacji radiowej) zostanie im otwarty szlaban. A użytkownicy nowego systemu e-TOLL, którzy poprawnie się zarejestrują, również będą podjeżdżać pod szlaban, który zostanie im automatycznie podniesiony i auto zostanie wpuszczone na autostradę. Będzie to możliwe, dzięki uruchomionemu tam systemowi kamer, weryfikujących pojazdy wjeżdżające i wyjeżdżające z zarządzanych przez Skarb Państwa autostrad – powiedział nam Tomasz Prarat.

Czujne oko kamer i innych urządzeń w radiowozach

Warto też podkreślić, że kamery na wjeździe i wyjeździe ze wspominanych autostrad, nie będą jedynym narzędziem weryfikującym, korzystających z nowego systemu opłat, kierowców.

- W momencie uruchomienia systemu, na autostradzie będzie już działała pierwsza partia nowych radiowozów, służących między innymi do weryfikacji uiszczenia opłat kierowców w trakcie jazdy i w razie potrzeby do zatrzymywania pojazdów – dodaje Prarat.

Przypomnijmy, że mandat za jazdę bez opłaconego przejazdu po państwowych odcinkach autostrad, dla aut osobowych wynosi 500 złotych, a dla ciężarowych 1500 zł.

Na terenie Polski są trzy odcinki koncesyjne: A1 Rusocin – Nowa Wieś (ok. 152 km), A2 Konin - Świecko (ok. 255 km, z czego odcinek obwodnicy Poznania o długości ok. 17 km jest bezpłatny) oraz A4 Katowice - Kraków (ok. 60 km). Na dwóch odcinkach autostrad: A2 Konin - Stryków (ok. 99 km) oraz A4 Wrocław - Sośnica (ok. 162 km) za pobór opłat  odpowiada KAS. Na kolejnych planszach przedstawiamy stawki za przejazd tymi odcinkami.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Najdroższa autostrada w Polsce. Zwycięzca jest bezkonkurency...

Kiedy jeden system na wszystkich autostradach?

Na razie nie ma się co łudzić, że nowy system e-TOLL szybko zastąpi pozostałe systemy poboru opłat, obowiązujące na przykład na autostradach zarządzanych przez prywatnych koncesjonariuszy, takich jak Stalexport Autostrada Małopolska czy Autostrada Wielkopolska.

- Przyjęta przez Sejm ustawa o autostradach, umożliwia nam podjęcie dialogu z prywatnymi koncesjonariuszami w tej sprawie, ale to jest tylko możliwość, furtka, z której wszyscy mogą skorzystać. Czy tak się stanie, trudno powiedzieć. Będziemy próbować – zapewnia Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji.

Finansowe ulgi na dostosowanie się do nowego systemu

Ministerstwo Finansów zapowiedziało także finansowe ułatwienia dla przedsiębiorców, którzy muszą dostosować swoje pojazdy do funkcjonowania w nowym systemie. Będzie to kwota 500 złotych i ulga podatkowa.

- Jest to rozwiązanie nadzwyczajne, jednorazowe. Nie wpływa na ogólne zasady rozliczenia podatków dochodowych. Ten koszt 500 złotych, jest kosztem uzyskania przychodu. Oprócz tego jest dodatkowa ulga, która umożliwia odliczenie tego kosztu od dochodu, czyli to jest dodatkowe obniżenie kwoty podatku – tłumaczy Maciej Górski, zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji Ministerstwa Finansów.

Pod koniec maja mają zostać uruchomione pierwsze Miejsca Obsługi Klienta w nowej sieci dystrybucji systemu e-TOLL. To miejsca, w których będzie można uzyskać pomoc w rejestracji, czy też po prostu kupić bilet. Może to być stacja benzynowa lub punkt przygraniczny.

Podsumujmy. Nowy sposób poboru opłat na państwowych autostradach (e-Toll) wchodzi w życie w dwóch etapach. W czerwcu zacznie obowiązywać samochody o masie powyżej 3,5 ton, a w grudniu będą musieli się do niego dostosować także kierowcy samochodów osobowych. Na bramkach autostrady A4 w Gliwicach Sośnicy, Wrocławiu czy na A2 między Łodzią i Koninem nie będzie już szlabanów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska