Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ogromne zmiany w porcie miejskim we Wrocławiu. Tak wygląda wstępny projekt [WIZUALIZACJE]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Tak może wyglądać port miejski we Wrocławiu po przebudowie
Tak może wyglądać port miejski we Wrocławiu po przebudowie Autor koncepcji zabudowy BCM Architekci, autor wizualizacji 3dCube
Zaniedbany miejski port we Wrocławiu w następnych kilkunastu latach ma przejść totalną rewolucję. Przemysłowy teren zamieni się w osiedle mieszkalne z marinami, parkami i deptaktami.

Spis treści

Na terenie dzisiejszego portu znajduje się wiele magazynów, warsztatów samochodowych, a także składowisko węgla. Jednak wszystkie przemysłowe usługi portu mają niedługo zniknąć. Został opracowany masterplan, czyli wstępny zamysł jak ma zostać wykorzystany teren.

To będzie długofalowa inwestycja

- Prace projektowe i budowlane na terenie portu trwają od dłuższego czasu. Dwa historyczne budynki są już rewaloryzowane, mają pozwolenie na budowę. Cały masterplan obejmuje długofalową inwestycję. Myślę, że powstanie całości to kwestia najbliższych 15 lat, ponieważ zabudowanie tak wielu hektarów terenu wymaga dużo wysiłków czasowych, finansowych. Same procedury administracyjne również trwają odpowiednio długo - mówi Zuzanna Bińczyk architekt i prezes zarządu BCM Architekci, współautorka masterplanu City Port.

ZOBACZ WSZYSTKIE WIZUALIZACJE

Tak może wyglądać port miejski we Wrocławiu po przebudowie

Ogromne zmiany w porcie miejskim we Wrocławiu. Tak wygląda w...

Inwestycja będzie etapowana, gdzie na nowo zagospodarowane zostanie blisko 35 hektarów terenu, z czego około 50 proc. to teren zielony.

- Zważając na to, że osiedle City Port jest zlokalizowane w centrum miasta, posiada bardzo wysoki współczynnik zieleni. Proszę zwrócić uwagę, że osiedla które istnieją wokół są bardzo zwartą tkanką miejską, zabudową kamieniczną, gdzie tej zieleni jest niewiele. Mimo, że jest to ścisłe centrum, zdecydowaliśmy wraz z inwestorem Fermy Drobiu Woźniak Sp. z o.o. na zagospodarowanie około 50 proc. na terenie inwestycji pod zieleń aby stworzyć nową, bardziej przyjazną przestrzeń dla mieszkańców tego osiedla oraz wszystkim mieszkańców Wrocławia, którzy będą je odwiedzać, w różnej formule. Dodatkowo projektujemy liczne ścieżki rowerowe i promenady w koło basenu portowego – wyjaśnia Zuzanna Bińczyk.

Powstanie park o powierzchni ponad 3 hektarów

Na końcu cyplu portu będzie znajdował się park miejski wielkości ponad 3 hektarów z zachowanymi alejami dębowymi. W ramach osiedla projektowane jest również wiele skwerów, mniejszych parków i placów zabaw. Wzdłuż kanału portowego po obu stronach firma projektowa zaproponowała promenady ze ścieżkami nie tylko pieszymi, ale także rowerowymi. Ciągi pieszo-rowerowe znajdą się także na kładce, umożliwiającej połączenie między nabrzeżami kanału portowego.

Na osiedlu pojawi się kilkadziesiąt ławek, latarni, śmietników, stojaków rowerowych i kilka par schodów prowadzących prosto do wody. Mieszkańcy będą mogli na nich usiąść i odpocząć, podobne schody we Wrocławiu są przykładowo przy Politechnice Wrocławskiej lub bulwarze Dunikowskiego. Cały teren ma być otwarty i ogólnodostępny dla mieszkańców Wrocławia.

Mariny, oczywisty element osiedla nad rzeką

- Pozostawiamy obiekty zabytkowe, które mogą stanowić dodatkową atrakcję i są świadectwem historii portu – jak suwnica bramowa oraz żuraw kogut. Nowa zabudowa będzie stanowić oprawę dla tych obiektów, budynków. Projektujemy także mariny z pomostami jako oczywisty element osiedla nadrzecznego, które także będą stanowić miejsce rekreacji mieszkańców spędzających czas nad wodą – mówi prezes BCM Architekci.

Przy marinach mieszkańcy będą mogli wodować prywatne motorówki, łodzie lub statki. W budynkach znajdujących się nad samą wodą planowane są różne usługi oraz kawiarnie czy restauracje. Większość budynków będą stanowiły jednak te mieszkalne, głównie 6-8 kondygnacyjne. Powstanie ich około 20. Oprócz mieszkań przewidziany jest zespół szkolno-przedszkolny z zespołem boisk sportowych.

Tramwaj wodny?

- Liczba budynków robi wrażenie, ale jak się ją przełoży na obszar na którym są zaplanowane, to nie jest ich wcale tak dużo. Na wrocławskiej WUWIE 2 i Olimpii Port czy Porcie Popowice ich zagęszczenie jest zdecydowanie większe. Dodatkowym elementem uzupełniającym osiedle jest przystanek tramwaju wodnego, który został opublikowany na stronie urzędu miasta jako planowany. Jest to dodatkowy element komunikacyjny dla mieszkańców tego rejonu Wrocławia, którzy niekoniecznie będą przemieszczać się nim szybko, ale chcą skorzystać w przyszłości z alternatywy dla komunikacji tramwajowej i rowerowej w tym rejonie. Dodatkowo będzie to atrakcja turystyczna umożliwiająca skomunikowanie z innymi rejonami miasta. Jednak idea przystanku tramwaju wodnego w tym miejscu, bez realizacji inwestycji City Port i dostosowania nabrzeża przemysłowego do turystyki, nie będzie możliwa do realizacji - podkreśla Zuzanna Bińczyk.

Inwestorem osiedla City Port jest spółka Fermy Drobiu Woźniak oraz ATC Development.

Tak może wyglądać port miejski we Wrocławiu po przebudowie

Ogromne zmiany w porcie miejskim we Wrocławiu. Tak wygląda w...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska