Ogromne zmiany w porcie miejskim we Wrocławiu. Tak wygląda wstępny projekt [WIZUALIZACJE]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Tak może wyglądać port miejski we Wrocławiu po przebudowie
Tak może wyglądać port miejski we Wrocławiu po przebudowie Autor koncepcji zabudowy BCM Architekci, autor wizualizacji 3dCube
Zaniedbany miejski port we Wrocławiu w następnych kilkunastu latach ma przejść totalną rewolucję. Przemysłowy teren zamieni się w osiedle mieszkalne z marinami, parkami i deptaktami.

Spis treści

Na terenie dzisiejszego portu znajduje się wiele magazynów, warsztatów samochodowych, a także składowisko węgla. Jednak wszystkie przemysłowe usługi portu mają niedługo zniknąć. Został opracowany masterplan, czyli wstępny zamysł jak ma zostać wykorzystany teren.

To będzie długofalowa inwestycja

- Prace projektowe i budowlane na terenie portu trwają od dłuższego czasu. Dwa historyczne budynki są już rewaloryzowane, mają pozwolenie na budowę. Cały masterplan obejmuje długofalową inwestycję. Myślę, że powstanie całości to kwestia najbliższych 15 lat, ponieważ zabudowanie tak wielu hektarów terenu wymaga dużo wysiłków czasowych, finansowych. Same procedury administracyjne również trwają odpowiednio długo - mówi Zuzanna Bińczyk architekt i prezes zarządu BCM Architekci, współautorka masterplanu City Port.

ZOBACZ WSZYSTKIE WIZUALIZACJE

Tak może wyglądać port miejski we Wrocławiu po przebudowie

Ogromne zmiany w porcie miejskim we Wrocławiu. Tak wygląda w...

Inwestycja będzie etapowana, gdzie na nowo zagospodarowane zostanie blisko 35 hektarów terenu, z czego około 50 proc. to teren zielony.

- Zważając na to, że osiedle City Port jest zlokalizowane w centrum miasta, posiada bardzo wysoki współczynnik zieleni. Proszę zwrócić uwagę, że osiedla które istnieją wokół są bardzo zwartą tkanką miejską, zabudową kamieniczną, gdzie tej zieleni jest niewiele. Mimo, że jest to ścisłe centrum, zdecydowaliśmy wraz z inwestorem Fermy Drobiu Woźniak Sp. z o.o. na zagospodarowanie około 50 proc. na terenie inwestycji pod zieleń aby stworzyć nową, bardziej przyjazną przestrzeń dla mieszkańców tego osiedla oraz wszystkim mieszkańców Wrocławia, którzy będą je odwiedzać, w różnej formule. Dodatkowo projektujemy liczne ścieżki rowerowe i promenady w koło basenu portowego – wyjaśnia Zuzanna Bińczyk.

Powstanie park o powierzchni ponad 3 hektarów

Na końcu cyplu portu będzie znajdował się park miejski wielkości ponad 3 hektarów z zachowanymi alejami dębowymi. W ramach osiedla projektowane jest również wiele skwerów, mniejszych parków i placów zabaw. Wzdłuż kanału portowego po obu stronach firma projektowa zaproponowała promenady ze ścieżkami nie tylko pieszymi, ale także rowerowymi. Ciągi pieszo-rowerowe znajdą się także na kładce, umożliwiającej połączenie między nabrzeżami kanału portowego.

Na osiedlu pojawi się kilkadziesiąt ławek, latarni, śmietników, stojaków rowerowych i kilka par schodów prowadzących prosto do wody. Mieszkańcy będą mogli na nich usiąść i odpocząć, podobne schody we Wrocławiu są przykładowo przy Politechnice Wrocławskiej lub bulwarze Dunikowskiego. Cały teren ma być otwarty i ogólnodostępny dla mieszkańców Wrocławia.

Mariny, oczywisty element osiedla nad rzeką

- Pozostawiamy obiekty zabytkowe, które mogą stanowić dodatkową atrakcję i są świadectwem historii portu – jak suwnica bramowa oraz żuraw kogut. Nowa zabudowa będzie stanowić oprawę dla tych obiektów, budynków. Projektujemy także mariny z pomostami jako oczywisty element osiedla nadrzecznego, które także będą stanowić miejsce rekreacji mieszkańców spędzających czas nad wodą – mówi prezes BCM Architekci.

Przy marinach mieszkańcy będą mogli wodować prywatne motorówki, łodzie lub statki. W budynkach znajdujących się nad samą wodą planowane są różne usługi oraz kawiarnie czy restauracje. Większość budynków będą stanowiły jednak te mieszkalne, głównie 6-8 kondygnacyjne. Powstanie ich około 20. Oprócz mieszkań przewidziany jest zespół szkolno-przedszkolny z zespołem boisk sportowych.

Tramwaj wodny?

- Liczba budynków robi wrażenie, ale jak się ją przełoży na obszar na którym są zaplanowane, to nie jest ich wcale tak dużo. Na wrocławskiej WUWIE 2 i Olimpii Port czy Porcie Popowice ich zagęszczenie jest zdecydowanie większe. Dodatkowym elementem uzupełniającym osiedle jest przystanek tramwaju wodnego, który został opublikowany na stronie urzędu miasta jako planowany. Jest to dodatkowy element komunikacyjny dla mieszkańców tego rejonu Wrocławia, którzy niekoniecznie będą przemieszczać się nim szybko, ale chcą skorzystać w przyszłości z alternatywy dla komunikacji tramwajowej i rowerowej w tym rejonie. Dodatkowo będzie to atrakcja turystyczna umożliwiająca skomunikowanie z innymi rejonami miasta. Jednak idea przystanku tramwaju wodnego w tym miejscu, bez realizacji inwestycji City Port i dostosowania nabrzeża przemysłowego do turystyki, nie będzie możliwa do realizacji - podkreśla Zuzanna Bińczyk.

Inwestorem osiedla City Port jest spółka Fermy Drobiu Woźniak oraz ATC Development.

Tak może wyglądać port miejski we Wrocławiu po przebudowie

Ogromne zmiany w porcie miejskim we Wrocławiu. Tak wygląda w...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ireneusz Zyska - skrót

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
30 września, 14:50, Gość:

A co programem ODRA 2000, użeglowieniem Odry - od Gliwic do Szczecina ?

30 września, 19:00, Andrzej:

A jaki to ma związek?

Ano taki, że węgiel zamiast wozić po 3 tony dostawczakiem z kopalni można wozić barką, która weźmie 1000 ton. Węgiel będzie tańszy o 90% kosztów transportu. Nie mówiąc o innych towarach wożonych tirami przez wrocławskie śródmieście. Do transportu potrzebny będzie port, który ta przenikliwa władza oddaje za bezcen deweloperom. Pytanie ile kasy popłynęło do prywatnych kieszeni, to już odrębny temat.

W
Wizytówka
To osiedle ma szanse być nowym miesjcem na mapie Wrocławia by sie nim zachwycać i jako miejsce które warto odwiedzić byle by zostało w formie takiej jak na projekcie.
M
Mega wizja.
Żadkość wsród deweloperów aby tak stylowo i gustownie zaprojektowac budynki i ich otoczenie. Oby doczekał sie realizacji. Wszystko jest naprawdę przemyślane i gustowne
E
Eleacko
Nic do poprawy pieknny projekt!!!
G
Gość
Już i tam wpuścili developerów. Do tej pory terenów portu nie wolno było nawet pokazywać z lotu ptaka.
G
Gość
A jak spuszczą ścieki z Czajki - będzie super eliksir w powietrzu dla mieszkańców
G
Gość
Wrocław mógłby byc ponownie bazą logistyczną dla towarów https://fotopolska.eu/Wroclaw/b9520,Port_Miejski,24,48.html
G
Gość
30 września, 14:50, Gość:

A co programem ODRA 2000, użeglowieniem Odry - od Gliwic do Szczecina ?

30 września, 16:44, Gość:

My som fajnopolacy... Bedzie marina na prąd z paneli i tramwaj wodny na wodór. Po co jakieś użeglowienie, skoro burzą kopalnie?

Sejm RP przyjął ustawę o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Polska jako członek porozumienia zobowiązuje się do zapewnienia na objętych nim drogach wodnych warunków nawigacyjnych spełniających kryteria zapewniające im znaczenie międzynarodowe, tzw. klasę "E" odpowiadającej co najmniej IV klasie żeglowności. Na liście tej znajdują się ważne dla Lubuskiego drogi wodne E70 i E30.

https://wiadomosci.onet.pl/lubuskie/drogi-wodne-e30-i-e70-beda-modernizowane/jzyvdvv

G
Gość
30 września, 14:50, Gość:

A co programem ODRA 2000, użeglowieniem Odry - od Gliwic do Szczecina ?

30 września, 19:00, Andrzej:

A jaki to ma związek?

Przez Polskę przebiegają trzy międzynarodowe drogi wodne: E30 (łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie), E40 (łącząca Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym) i E70 (łącząca Atlantyk z Morzem Bałtyckim). Przez Wrocław przebiega E30, więc obok Portu https://pl.wikipedia.org/wiki/E70_(międzynarodowa_droga_wodna)#/media/Plik:Miedzynarodowe_drogi_wodne_Polski.PNG

G
Gość
30 września, 14:50, Gość:

A co programem ODRA 2000, użeglowieniem Odry - od Gliwic do Szczecina ?

30 września, 19:00, Andrzej:

A jaki to ma związek?

Nie małżeński

G
Gość
30 września, 14:50, Gość:

A co programem ODRA 2000, użeglowieniem Odry - od Gliwic do Szczecina ?

30 września, 19:00, Andrzej:

A jaki to ma związek?

BIAŁA KSIĘGA TRANSPORTU

28.03.2011 Komisja Europejska przyjęła dokument Białej Księgi - Transport do 2050 roku. Strategia ta zakłada przeniesienie transportu z samochodowego do przyjaznych środowisku gałęzi transportu, w tym transportu kolejowego, wodnego – rzecznego oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska.

http://www.ikolej.pl/wydarzenia/biala-ksiega-transport-w-roku-2050/

„Biała Księga Transportu”. Zgodnie z nią, do 2030 roku 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. transport wodny lub kolej, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50% tego typu transportu. Ponadto zgodnie z tą strategią porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i w Świnoujściu powinny mieć połączenie ze swoim zapleczem poprzez transport śródlądowy. Tak jak mają je inne główne porty europejskie.

A
Andrzej
30 września, 14:50, Gość:

A co programem ODRA 2000, użeglowieniem Odry - od Gliwic do Szczecina ?

A jaki to ma związek?

G
Gość
30 września, 14:50, Gość:

A co programem ODRA 2000, użeglowieniem Odry - od Gliwic do Szczecina ?

My som fajnopolacy... Bedzie marina na prąd z paneli i tramwaj wodny na wodór. Po co jakieś użeglowienie, skoro burzą kopalnie?

G
Gość
Płacili za mieszkania , bez życzeń w czym chcą mieszkać. Więc to jest problem obecnych i przyszłych mieszkańców, bo developer oszczędza na terenie.
G
Gość
30 września, 14:58, lala:

Zycze by sami mieszkali w takich blokowiskach, bez zieleni, bez alei bez powietrza, okno w okno sąsiada, a przy stromych brzegach i z parkiem z boku dla piwoszy i bezdomnych. Gratuluje pomysłu oryginalnego na wybetonowanie przestrzenni. Możecie być dumni ze swojej orginalnosći i kreatywności, ale mieszkajcie tam sami, bo innym ludziom nie powinno to odpowiadać chyba że jest to domy uciech, jeden lubi używać drugi oglądać - dla was bajka.

Czynnikiem, który najbardziej wpłynie na infrastrukturę osiedla w przyszłości będą sami mieszkańcy. Jeśli na osiedlu mieszkają ludzie młodzi, którzy są właścicielami mieszkań, infrastruktura z pewnością będzie się poprawiać. Po pierwsze dlatego, że będą o to zabiegać w urzędzie miasta czy gminy (które mogą wybudować siłownię zewnętrzną, drogę lub szkołę). Po drugie zaś dlatego, że sami ją zbudują (założą własne przedsiębiorstwa usługowe i handlowe).

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie