Spis treści
Na terenie dzisiejszego portu znajduje się wiele magazynów, warsztatów samochodowych, a także składowisko węgla. Jednak wszystkie przemysłowe usługi portu mają niedługo zniknąć. Został opracowany masterplan, czyli wstępny zamysł jak ma zostać wykorzystany teren.
To będzie długofalowa inwestycja
- Prace projektowe i budowlane na terenie portu trwają od dłuższego czasu. Dwa historyczne budynki są już rewaloryzowane, mają pozwolenie na budowę. Cały masterplan obejmuje długofalową inwestycję. Myślę, że powstanie całości to kwestia najbliższych 15 lat, ponieważ zabudowanie tak wielu hektarów terenu wymaga dużo wysiłków czasowych, finansowych. Same procedury administracyjne również trwają odpowiednio długo - mówi Zuzanna Bińczyk architekt i prezes zarządu BCM Architekci, współautorka masterplanu City Port.
ZOBACZ WSZYSTKIE WIZUALIZACJE
Inwestycja będzie etapowana, gdzie na nowo zagospodarowane zostanie blisko 35 hektarów terenu, z czego około 50 proc. to teren zielony.
- Zważając na to, że osiedle City Port jest zlokalizowane w centrum miasta, posiada bardzo wysoki współczynnik zieleni. Proszę zwrócić uwagę, że osiedla które istnieją wokół są bardzo zwartą tkanką miejską, zabudową kamieniczną, gdzie tej zieleni jest niewiele. Mimo, że jest to ścisłe centrum, zdecydowaliśmy wraz z inwestorem Fermy Drobiu Woźniak Sp. z o.o. na zagospodarowanie około 50 proc. na terenie inwestycji pod zieleń aby stworzyć nową, bardziej przyjazną przestrzeń dla mieszkańców tego osiedla oraz wszystkim mieszkańców Wrocławia, którzy będą je odwiedzać, w różnej formule. Dodatkowo projektujemy liczne ścieżki rowerowe i promenady w koło basenu portowego – wyjaśnia Zuzanna Bińczyk.
Powstanie park o powierzchni ponad 3 hektarów
Na końcu cyplu portu będzie znajdował się park miejski wielkości ponad 3 hektarów z zachowanymi alejami dębowymi. W ramach osiedla projektowane jest również wiele skwerów, mniejszych parków i placów zabaw. Wzdłuż kanału portowego po obu stronach firma projektowa zaproponowała promenady ze ścieżkami nie tylko pieszymi, ale także rowerowymi. Ciągi pieszo-rowerowe znajdą się także na kładce, umożliwiającej połączenie między nabrzeżami kanału portowego.
Na osiedlu pojawi się kilkadziesiąt ławek, latarni, śmietników, stojaków rowerowych i kilka par schodów prowadzących prosto do wody. Mieszkańcy będą mogli na nich usiąść i odpocząć, podobne schody we Wrocławiu są przykładowo przy Politechnice Wrocławskiej lub bulwarze Dunikowskiego. Cały teren ma być otwarty i ogólnodostępny dla mieszkańców Wrocławia.
Mariny, oczywisty element osiedla nad rzeką
- Pozostawiamy obiekty zabytkowe, które mogą stanowić dodatkową atrakcję i są świadectwem historii portu – jak suwnica bramowa oraz żuraw kogut. Nowa zabudowa będzie stanowić oprawę dla tych obiektów, budynków. Projektujemy także mariny z pomostami jako oczywisty element osiedla nadrzecznego, które także będą stanowić miejsce rekreacji mieszkańców spędzających czas nad wodą – mówi prezes BCM Architekci.
Przy marinach mieszkańcy będą mogli wodować prywatne motorówki, łodzie lub statki. W budynkach znajdujących się nad samą wodą planowane są różne usługi oraz kawiarnie czy restauracje. Większość budynków będą stanowiły jednak te mieszkalne, głównie 6-8 kondygnacyjne. Powstanie ich około 20. Oprócz mieszkań przewidziany jest zespół szkolno-przedszkolny z zespołem boisk sportowych.
Tramwaj wodny?
- Liczba budynków robi wrażenie, ale jak się ją przełoży na obszar na którym są zaplanowane, to nie jest ich wcale tak dużo. Na wrocławskiej WUWIE 2 i Olimpii Port czy Porcie Popowice ich zagęszczenie jest zdecydowanie większe. Dodatkowym elementem uzupełniającym osiedle jest przystanek tramwaju wodnego, który został opublikowany na stronie urzędu miasta jako planowany. Jest to dodatkowy element komunikacyjny dla mieszkańców tego rejonu Wrocławia, którzy niekoniecznie będą przemieszczać się nim szybko, ale chcą skorzystać w przyszłości z alternatywy dla komunikacji tramwajowej i rowerowej w tym rejonie. Dodatkowo będzie to atrakcja turystyczna umożliwiająca skomunikowanie z innymi rejonami miasta. Jednak idea przystanku tramwaju wodnego w tym miejscu, bez realizacji inwestycji City Port i dostosowania nabrzeża przemysłowego do turystyki, nie będzie możliwa do realizacji - podkreśla Zuzanna Bińczyk.
Inwestorem osiedla City Port jest spółka Fermy Drobiu Woźniak oraz ATC Development.
- Przebudowa autostrady A4 wzbudza olbrzymie emocje. Co jeszcze planuje GDDKiA?
- Duże utrudnienia przy budowie TAT. Mieszkańcy Nowego Dworu stoją w ogromnych korkach
- We Wrocławiu wręczono Krzyże Wolności i Solidarności. Mocne przemówienie odznaczonego
- Odwołano prezesa wrocławskiego lotniska Dariusza Kusia. To wojna z Jackiem Sutrykiem?
- Te dolnośląskie miasta powoli wymierają. Dlaczego coraz mniej osób chce tam mieszkać
- Serca do przeszczepu dotarły do Wrocławia policyjnymi śmigłowcami
- Szczepienia przeciwko grypie na Dolnym Śląsku. Czeka niemal 400 punktów!
- Wypadek autokaru na A4. Dzieci z Wrocławia jechały na wycieczkę!
- TS-26, czyli tunel-gigant na budowie drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?