Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odszkodowanie za opóźniony pociąg. Kiedy je dostaniemy i jak się o nie starać?

oprac. (vp)
Odszkodowanie należy się pokrzywdzonemu pasażerowi w przypadku spełnienia podstawowej przesłanki, jaką jest minimalny czas opóźnienia pociągu w dojeździe do stacji przeznaczenia (60 minut) oraz pisemnego wystąpienia do przewoźnika w drodze reklamacji.
Odszkodowanie należy się pokrzywdzonemu pasażerowi w przypadku spełnienia podstawowej przesłanki, jaką jest minimalny czas opóźnienia pociągu w dojeździe do stacji przeznaczenia (60 minut) oraz pisemnego wystąpienia do przewoźnika w drodze reklamacji. Łukasz Gdak
Kto jeździ pociągami, ten wie, że te czasami potrafią się spóźnić. Pal licho, gdy jest ono niewielkie. Jednak czasami, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, ten środek transportu potrafi mocno utrudnić życie pasażerom. Co w takiej sytuacji może zrobić osoba, której zależało na dotarciu do punktu docelowego w określonym czasie?

Poszkodowany pasażer ma do wyboru trzy możliwości

Z pomocą przychodzi Rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r., dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Wynika z niego, że poszkodowany ma do wyboru trzy możliwości:

  1. zwrot kosztu biletu,
  2. kontynuację bądź zmianę trasy podróży w najbliższym możliwym terminie (w porównywalnych warunkach przewozowych)
  3. kontynuację bądź zmianę trasy podróży, ale w terminie późniejszym, także dogodnym dla pasażera.

Pasażer może domagać się zwrotu pełnego kosztu biletu na warunkach, na jakich został opłacony, za część lub części niezrealizowanej podróży oraz za część lub części już zrealizowane, jeśli taka podróż jest już bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży. Ponadto, w odpowiednich przypadkach, pasażer może domagać się połączenia powrotnego do miejsca wyjazdu w najbliższym dostępnym terminie.

Jeśli pasażerowi zależy na dalszej podróży zaplanowaną trasą do miejsca przeznaczenia, wówczas – nie tracąc prawa do przewozu – może zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego odszkodowania za opóźnienie.

Trwa głosowanie...

Jak oceniasz punktualność pociągów w Polsce?

Na jakie odszkodowanie może liczyć pasażer?

Odszkodowanie należy się pokrzywdzonemu pasażerowi w przypadku spełnienia podstawowej przesłanki, jaką jest minimalny czas opóźnienia pociągu w dojeździe do stacji przeznaczenia (60 minut) oraz pisemnego wystąpienia do przewoźnika w drodze reklamacji. Reklamację dotyczącą niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu należy złożyć nie później, niż przed upływem 1. roku od daty podroży.

Odszkodowanie minimalne może wynieść 25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia pociągu wynoszącego od 60 do 119 minut oraz 50 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut i więcej. Zgodnie z rozporządzeniem, wypłata odszkodowania możliwa jest wyłącznie w sytuacji, gdy wielkość danej rekompensaty przekracza minimalny próg. W Polsce wynosi on 4 euro – informuje mecenas Daniel Reck z kancelarii Duraj Reck i Partnerzy.

Ponadto, jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, odszkodowanie przysługuje wyłącznie w odniesieniu do opóźnień krajowych pociągów dalekobieżnych kategorii Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR) oraz wszystkich międzynarodowych w przejazdach pomiędzy krajami UE.

Zobacz też: Tak mieszkańcy Żagania z orkiestrą dętą witali pierwszy po 19 latach pociąg z Warszawy

Zasady wypłaty odszkodowania dla pasażera

Wypłata odszkodowania następuje w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o odszkodowanie, które może zostać wypłacone w postaci kuponów lub innych usług, jeśli ich warunki są elastyczne (szczególnie w odniesieniu do okresu ważności oraz miejsca docelowego). Jeśli jednak pasażer chce otrzymać odszkodowanie w formie pieniężnej, wówczas koniecznie musi zaznaczyć we wniosku żądanie zwrotu pieniędzy za przejazd.

– Pasażerowie mają prawo do częściowego zwrotu ceny biletu niezależnie od przyczyny opóźnienia pociągu, a zatem nawet w przypadku, gdy opóźnienie spowodowane jest działaniem siły wyższej. Po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej u przewoźnika, skargę na przewoźnika można wnieść do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – informuje Daniel Reck.

Kiedy pomimo opóźnienia pasażer nie otrzyma odszkodowania?

Istnieją jednak pewne sytuacje, kiedy pomimo opóźnienia pasażer nie otrzyma odszkodowania. Będzie to miało miejsce wówczas, gdy pasażer został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeśli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy, jest krótsze niż 60 minut.

Należy pamiętać, że przedstawionych powyżej regulacji prawnych nie stosuje się do miejskich, podmiejskich i regionalnych kolejowych przewozów osób.

Zgodnie z informacją zawartą na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego wyłączenie to dotyczy zatem pociągów osobowych wszystkich przewoźników samorządowych, z wyjątkiem:

  • pociągów dalekobieżnych spółki Koleje Mazowieckie - "Słoneczny" (Warszawa – Gdynia – Warszawa) i "Dragon" (Warszawa – Kraków – Warszawa),
  • pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej kursujących na trasie Łódź – Warszawa
  • pociągów dalekobieżnych Arrivy RP.

TO WARTO WIEDZIEĆ

Zobacz też: "Pracownicy starali się zorganizować transport zastępczy". Minister zabrał głos ws. opóźnionego pociągu z Katowic, w którym zmarł pasażer

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Odszkodowanie za opóźniony pociąg. Kiedy je dostaniemy i jak się o nie starać? - Gazeta Lubuska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska