Odszkodowanie po wypadku autokaru. Sprawdź, o czym musisz pamiętać

MAJA PIOTROWSKA AIP
Marzena Bugala-Azarko
Autokar jest zatem środkiem lokomocji, z którego korzysta większość wyjeżdżających. Warto znać swoje prawa i wiedzieć jakie świadczenia przysługują w przypadku odniesienia urazu w wyniku wypadku.

Raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki wskazuje, że w lipcu Polacy wyjeżdżali na wycieczki organizowane przez biura podróży aż o 19,1 procent częściej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Podróżujemy własnymi samochodami, autokarami i samolotami, nie zawsze zdając sobie sprawę z praw, które nam przysługują, np. w przypadku wypadku komunikacyjnego.

Do autokarów wsiadają nie tylko osoby preferujące tańsze wakacje czy bliskie kierunki. Turyści podróżujący samolotami są rozwożeni do hoteli autokarami w ramach usługi wykupionej w biurze podróży. Bardzo często korzystają również z dostępnych w miejscu pobytu autokarowych wycieczek fakultatywnych. – Biura podróży starają się zapewnić turystom maksymalny poziom bezpieczeństwa, a co za tym idzie stłuczki czy poważniejsze wypadki zdarzają się stosunkowo rzadko. Tym niemniej warto znać swoje prawa i wiedzieć, jakie świadczenia nam przysługują w przypadku odniesienia urazu w wyniku takiego wydarzenia – tłumaczy Marzena Walkowska, Kierownik Działu Likwidacji Szkód Centrum Odszkodowań DRB, firmy specjalizującej się w uzyskiwaniu odszkodowań. – Uzyskanie odszkodowania zawsze uzależnione jest od inicjatywy poszkodowanego. Nikt nie zgłosi się do nas z propozycją wypłacenia pieniędzy. O formalności należy zadbać samemu – dodaje Marzena Walkowska.

Swoich praw należy dochodzić na podstawie ważnej umowy przewozu

W zdecydowanej większości krajów, prawo przewozowe odpowiedzialność za szkody poniesione przez pasażerów przenosi na przewoźnika. Tym najczęściej nie jest samo biuro podróży a podwykonawca. I to właśnie on (a najczęściej firma, w której jest ubezpieczony) powinien wypłacić odszkodowanie. Szczegółowe procedury uzależnione są od prawodawstwa kraju, w którym doszło do wypadku, lub kraju przewoźnika. Podróżni mogą dochodzić swoich praw na podstawie ważnej umowy przewozu. Umowę przewozu zawieramy zawsze przy zakupie biletu. W przypadku wycieczek objazdowych umowę przewozu zawieramy w momencie podpisania umowy na świadczenie usług turystycznych z biurem podróży. W treści takiego kontraktu znajdują się także ustalenia związane z naszym transportem podczas wycieczki, a koszt podróży obejmuje oczywiście także koszt transportu. Czasem zdarzy się także, że w autokarze wycieczkowym znajdzie się pasażer nieposiadający takiej umowy – warto wiedzieć, że zawarcie umowy przewozu następuje przez samo wejście do pojazdu. Pasażer nieposiadający, więc biletu, czy też taki, który nie wykupił wycieczki a jakimś zrządzeniem losu znalazł się w autokarze, który uległ wypadkowi, może również dochodzić praw do odszkodowania.

U nas także to przewoźnik odpowiada za szkody, ale tylko w pewnym stopniu. Reguluje to artykuł 62 ustawy Prawo Przewozowe. Dlatego też przed podróżą powinniśmy dowiedzieć się, z jaką firmą przewozową współpracuje nasze biuro podróży. Należy jednak zapamiętać, że według wspomnianej ustawy, odpowiedzialność przewoźnika polega jedynie na nienależytym wywiązaniu się z umowy przewozu. Ustawa w ten sposób chroni pasażerów przed skutkami m.in. opóźnienia przyjazdu czy przedwczesnego odjazdu autokaru. Za wszelkie uszkodzenia przewożonego przez nas mienia przewoźnik poniesie odpowiedzialność jedynie wtedy, gdy uszkodzenie nastąpiło z jego winy. Chodzi o to, że odpowiedzialność za szkody osobowe, których doznali pasażerowie podczas wypadku autokaru przewoźnik ponosi na zasadzie ryzyka. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy szkoda osobowa pasażerów nastąpiła w wyniku działania siły wyższej, winy osoby trzeciej lub poszkodowanego.

System Zielonej Karty – dzięki niemu łatwiej ubiegać się o odszkodowanie

Kiedy zdarzenie ma miejsce za granicą, poszkodowanym również należy się odszkodowanie. W celu ochrony interesów poszkodowanych w wyniku tego typu wypadków komunikacyjnych powstał tzw. System Zielonej Karty, który ma na celu uproszczenie postępowania likwidacji szkody w przypadku zdarzeń zagranicznych. Do systemu obecnie należą prawie wszystkie europejskie rynki ubezpieczeniowe oraz rynki ubezpieczeniowe Azerbejdżanu, Iranu, Izraela, Maroka, Tunezji. System działa od 1953 roku, a jego podstawowym celem jest zapewnienie poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych prawa do odszkodowania z tytułu szkód spowodowanych przez kierowcę pojazdu zarejestrowanego za granicą.

– System Zielonej Karty zrzesza blisko 50 Biur Narodowych. W przypadku wypadku na terenie jednego z tych państw, procedura ubiegania się o odszkodowanie jest o wiele prostsza. Postępowanie likwidacyjne może być prowadzone w Polsce, co usprawnia i skraca cały proces nie narażając nas na konieczność wykonywania tłumaczeń oraz prowadzenie sprawy w obcym systemie prawnym. Trzeba jednak pamiętać, iż sama likwidacja szkody zależy od wielu czynników między innymi od kraju ·i miejsca zdarzenia – tłumaczy Marzena Walkowska.

Chociaż dzięki Systemowi Zielonej Karty, ubiegać się o odszkodowanie jest zdecydowanie łatwiej, należy liczyć się z licznymi formalnościami. Przewoźnik będzie prawdopodobnie próbował przytaczać argumenty mające świadczyć o tym, że nie ponosi odpowiedzialności lub podważające udział turysty w danym przejeździe. Uzyskanie odszkodowanie samodzielnie jest możliwe, ale wymaga cierpliwości i wiedzy.

Pomoc prawna

Alternatywą są firmy specjalizujące się w prowadzeniu postępowań odszkodowawczych. W przypadku tak trudnego zdarzenia, jakim jest wypadek autobusowy dobrze jest rozważyć wsparcie prawne. Dzięki doświadczeniu i znajomości rynku, pracownicy kancelarii odszkodowawczych potrafią szybko ocenić, na jakie odszkodowanie może liczyć poszkodowany. W toku likwidacji szkody oceniają oni jej rozmiar, zgłaszają roszczenia w imieniu klienta, a także prowadzą działania mające na celu udokumentowanie wszelkich negatywnych następstw zdarzenia już od dnia wypadku. Prowadzą także negocjacje z towarzystwami ubezpieczeniowymi, które mają na celu korzystne i ugodowe zakończenie postępowania a także, jeśli zajdzie potrzeba reprezentują klienta przed sądem w procesie cywilnym przeciwko zakładom ubezpieczeń, w celu uzyskania odszkodowania w pełnej wysokości.

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Materiał oryginalny: Odszkodowanie po wypadku autokaru. Sprawdź, o czym musisz pamiętać - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

b
bartas

Jak jest problem z odzyskaniem odszkodowania komunikacyjnego, to należy zgłosić się do EuCO. Ich propozycja jest ciekawa i działają w całej Polsce.

B
BUSOMAT PL

Bezpieczeństwo zawsze powinno być na pierwszym miejscu

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3