Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odrzutowiec z Jeleniej Góry przejdzie próby w locie

Janusz Michalczyk
archiwum
Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał zgodę na rozpoczęcie prób w locie dla polskiego odrzutowca Flaris Lar 1. To kolejny krok na drodze do certyfikacji oryginalnej konstrukcji.

"Bardzo dziękujemy Prezesowi ULC oraz całemu Zespołowi Specjalistów Departamentu Techniki Lotniczej ULC za wsparcie w rozwoju polskich innowacyjnych konstrukcji Flaris” –napisał w komunikacie dla mediów Rafał Ładziński, pomysłodawca i producent odrzutowca.

Flaris Lar 1 jest uznawany za specjalistów za potencjalnie wielki hit. To najmniejszy na świecie dyspozycyjny odrzutowiec startujący z trawy. Nie potrzebuje zatem korzystać z płyty lotniska.
Jego koncepcja, parametry techniczne oraz opracowane technologie przewyższają wszystkie wyprodukowane dotychczas niewielkie samoloty z napędem odrzutowym.

Żaden koncern lotniczy nie produkuje podobnych maszyn.Jeleniogórski biznesmen, absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, na pomysł budowy samolotu wpadł podczas jednej z biznesowych podróży. A jeździ dużo, bo jego firma Metal-Master specjalizuje się w budowie automatycznych linii dla fabryk samochodów. Jej klientami są światowe marki.

Gdy Rafał Ładziński utknął z żoną w korku na niemieckiej autostradzie, zaczęli zastanawiać się, jak unikać drogowych zatorów i jednocześnie nie być skazanym na zatłoczone lotniska. Tak zaczęła kiełkować idea budowy ekonomicznego, szybkiego samolotu, który mógłby startować i lądować także z trawiastych lotnisk.

Głównym konstruktorem został Andrzej Frydrychewicz. Jeden z najbardziej doświadczonych inżynierów w polskim przemyśle lotniczym – twórca m.in. popularnej Wilgi oraz wojskowego Orlika.

Konstrukcję wyposażono w silnik Williams FJ33-5A. Jest on dwukrotnie mocniejszy od pierwotnie zastosowanego w tym samolocie napędu. Dodajmy, że początkowo Flarisa miał napędzać odrzutowy silnik amerykańskiej firmy Pratt&Whitney, ale producent ostatecznie odmówił ich sprzedaży firmie z Polski.

Jeleniogórski przedsiębiorca nad konstrukcją ultralekkiego cywilnego odrzutowca zaczął pracować dziewięć lat temu. Do tej pory prototypy samolotu przeszły z powodzeniem próby naziemne i zyskały entuzjastyczne oceny ekspertów lotnictwa cywilnego.
Flaris Lar 1 był kilkakrotnie prezentowany na najważniejszym salonie lotniczym w Le Bourget pod Paryżem. Mały odrzutowiec wzbudził zainteresowanie m.in. frontmana heavymetalowej grupy Iron Maiden – Bruce Dickinsona, który jest zapalonym pilotem. Muzyk zadaklarował, że chce kupić kilka sztuk Flarisa.

Ile będzie kosztowała ta wyjątkowa maszyna? Wstępne szacunki sugerowały, że cena osiągnie pułap 1,5 mln euro (ponad 6 mln zł).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska