Odrzutowiec z Jeleniej Góry przejdzie próby w locie

Janusz Michalczyk
archiwum
Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał zgodę na rozpoczęcie prób w locie dla polskiego odrzutowca Flaris Lar 1. To kolejny krok na drodze do certyfikacji oryginalnej konstrukcji.

"Bardzo dziękujemy Prezesowi ULC oraz całemu Zespołowi Specjalistów Departamentu Techniki Lotniczej ULC za wsparcie w rozwoju polskich innowacyjnych konstrukcji Flaris” –napisał w komunikacie dla mediów Rafał Ładziński, pomysłodawca i producent odrzutowca.

Flaris Lar 1 jest uznawany za specjalistów za potencjalnie wielki hit. To najmniejszy na świecie dyspozycyjny odrzutowiec startujący z trawy. Nie potrzebuje zatem korzystać z płyty lotniska.
Jego koncepcja, parametry techniczne oraz opracowane technologie przewyższają wszystkie wyprodukowane dotychczas niewielkie samoloty z napędem odrzutowym.

Żaden koncern lotniczy nie produkuje podobnych maszyn.Jeleniogórski biznesmen, absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, na pomysł budowy samolotu wpadł podczas jednej z biznesowych podróży. A jeździ dużo, bo jego firma Metal-Master specjalizuje się w budowie automatycznych linii dla fabryk samochodów. Jej klientami są światowe marki.

Gdy Rafał Ładziński utknął z żoną w korku na niemieckiej autostradzie, zaczęli zastanawiać się, jak unikać drogowych zatorów i jednocześnie nie być skazanym na zatłoczone lotniska. Tak zaczęła kiełkować idea budowy ekonomicznego, szybkiego samolotu, który mógłby startować i lądować także z trawiastych lotnisk.

Głównym konstruktorem został Andrzej Frydrychewicz. Jeden z najbardziej doświadczonych inżynierów w polskim przemyśle lotniczym – twórca m.in. popularnej Wilgi oraz wojskowego Orlika.

Konstrukcję wyposażono w silnik Williams FJ33-5A. Jest on dwukrotnie mocniejszy od pierwotnie zastosowanego w tym samolocie napędu. Dodajmy, że początkowo Flarisa miał napędzać odrzutowy silnik amerykańskiej firmy Pratt&Whitney, ale producent ostatecznie odmówił ich sprzedaży firmie z Polski.

Jeleniogórski przedsiębiorca nad konstrukcją ultralekkiego cywilnego odrzutowca zaczął pracować dziewięć lat temu. Do tej pory prototypy samolotu przeszły z powodzeniem próby naziemne i zyskały entuzjastyczne oceny ekspertów lotnictwa cywilnego.
Flaris Lar 1 był kilkakrotnie prezentowany na najważniejszym salonie lotniczym w Le Bourget pod Paryżem. Mały odrzutowiec wzbudził zainteresowanie m.in. frontmana heavymetalowej grupy Iron Maiden – Bruce Dickinsona, który jest zapalonym pilotem. Muzyk zadaklarował, że chce kupić kilka sztuk Flarisa.

Ile będzie kosztowała ta wyjątkowa maszyna? Wstępne szacunki sugerowały, że cena osiągnie pułap 1,5 mln euro (ponad 6 mln zł).

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze 30

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Misiu
Odrzutowiec z Jeleniej Góry? Czy czasami ta miejscowość nie inaczej się nazywa, gdzie produkuje się takie odrzutowce. bo Jelenia Góra na pewno NIE i jest to błąd, raczej.
t
tech
Gazeto - zróbcie jakiś reportaż. W tym takim przypadku darmowa reklama to nie grzech.
P
Pp
Zamień sobie "z trawy" na "z małych aeroklubowych lotnisk".
Teraz dobrze?
Z
Zgaga
Co z tego, że z trawy? Przecież o to chodzi,. Nie z płyt lotniskowych tylko z każdego miejsca.
B
Bogdan
Gratulacje,do takich odważnych świat należy.To może być hit.Zycze żeby się udało.
d
deka
ktoś kto wyda 6 baniek ma startować z ... trawy ?
S
Saturday
Era ropy naftowej zmierza ku upadkowi. Amerykanskie koncerny sprzedaja coraz mniej aut, Bliski Wschód pozbywa sie ropy, Norwegia przekształca energie w odnawialna. Sprzedaż aut elektrycznych idzie w góre, Toyota wyprodukowala wodorowy napęd. Samoloty Na paliwo to upadek
E
Egbert
Impulsowy mialy V1,,,,,i ten samolot taki przypomina,
J
[email protected]
proponuję wszystkim znawcą lotnictwa typu gość spokrewniony z rybą żebyście wziął koło i p....... się w czoło
J
Jędrek
Życzę by to był Bestseller.
U
USS Kongo
Silnik impulsowy.
E
Elektryczny Joe
Miał na myśli silnik impulsowy z V2 albo grawitacyjny. Ten typ to jeden z tych co w masce z filtrem hepa biega, chodzi pomiescie ... Zapewne zlasowane szare komórki pseudoekologią miały na myśli silnik elektryczny....
P
Praktyk
A jaki silnik masz na myśli???
E
Even Me
To tak samo jak mieć Tupolevy albo IŁY.

Przestań o czym ty piszesz?!
F
Fizyk
Jeżeli z silnikiem spalinowym to już Na starcie ten projekt pójdzie do lamusa!
Dodaj ogłoszenie