Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odrzutowiec spod Jeleniej Góry robi furorę na targach lotniczych w Paryżu

Rafał Święcki
Rafał i Sylwia Ładzińscy ze swoim Flarisem Lar 1 na 50. Międzynarodowych Targach Lotniczych w Paryżu
Rafał i Sylwia Ładzińscy ze swoim Flarisem Lar 1 na 50. Międzynarodowych Targach Lotniczych w Paryżu Metal master
Jeleniogórska spółka Metal Master zaprezentowała na jubileuszowych, 50. Międzynarodowych Targach Lotniczych w Paryżu swój samolot odrzutowy Flaris Lar 1. Odbywająca się na lotnisku Le Bourget impreza to najbardziej prestiżowe targi i pokazy lotnicze na świecie. Swoje samoloty i śmigłowce prezentują tam wszyscy liczący się producenci. Tegoroczne targi potrwają do niedzieli.

Samolot zbudowany w Podgórzynie pod Jelenią Górą jest pierwszą konstrukcją ze 100-procentowo polskim rodowodem, pokazywaną tam od lat. - Spotkał się z olbrzymim zainteresowaniem. Na nasze stoisko przychodzi cały świat. Gazety targowe piszą o naszym projekcie. Prowadzę też poważne rozmowy. Nie zdradzę, na jaką kwotę, ale zebrałem już sporo zamówień na dostarczenie seryjnych egzemplarzy samolotu - mówi Rafał Ładziński, jeleniogórski biznesmen i pomysłodawca budowy.

W Paryżu jego firma pokazuje prototyp odrzutowca. Na razie przeszedł on pierwsze próby naziemne. Będą one kontynuowane latem, po powrocie z targów. Pierwszy lot prototypu zaplanowano jesienią. Dotąd w locie testowano latający model Flarisa w skali 1 do 3.

Jeleniogórski biznesmen, którego w pracy nad projektem wspiera żona Sylwia, chciałby, żeby do 2015 roku udało się zdobyć wszystkie certyfikaty lotnicze i zacząć seryjną produkcję.

Ponieważ na lotniczym rynku nie ma jeszcze podobnego samolotu, Ładzińscy liczą, że ich konstrukcja stanie się polskim hitem eksportowym. Flarisa będzie można kupić za ok. 1,5 mln dolarów.

Pan Rafał (absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej) wpadł na pomysł budowy samolotu podczas jednej z biznesowych podróży. Jeździ dużo, bo jego firma specjalizuje się w budowie automatycznych linii dla fabryk samochodów. Jej klientami są światowe marki. Gdy pan Rafał wraz z żoną Sylwią utknął w korku na niemieckiej autostradzie, zaczęli zastanawiać się, jak unikać drogowych zatorów i jednocześnie nie być skazanym na zatłoczone lotniska. Tak zaczęła kiełkować idea budowy ekonomicznego, szybkiego samolotu, który mógłby startować i lądować także z trawiastych lotnisk.

Flaris Lar 1 jest samolotem dla pilotów amatorów. Zbudowano go z kompozytów węglowych. Jest bardzo lekki: pusty waży zaledwie 650 kg. Zatankowany i z pięcioma osobami na pokładzie może wzbić się, ważąc 1,5 tony. Ma demontowane skrzydła, można go trzymać w garażu i dowieźć na przyczepie na lotnisko. Może startować z krótkich, trawiastych pasów (do 250 m). Maksymalny pułap lotu to 9 tys. metrów. Odległość 2,5 tys. km jest w stanie pokonywać z prędkością 700 km/h. Jest przy tym ekonomiczny. Głównym konstruktorem Flarisa jest Andrzej Frydrychewicz - twórca m.in. Wilgi i wojskowego Orlika.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska