Nowoczesny dźwig MPK Wrocław. Jeździ po szynach, ratuje tramwaje i ludzi [ZDJĘCIA]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Nowoczesny dźwig pomaga zarówno w szybszym powrocie na tory wykolejonych tramwajów, jak i ratowania życia ludzi
Nowoczesny dźwig pomaga zarówno w szybszym powrocie na tory wykolejonych tramwajów, jak i ratowania życia ludzi mat. prasowe
Do poniedziałkowego (5 grudnia) wykolejenia tramwaju linii 20 jadącego w stronę Leśnicy, wysłany został specjalny dźwig, poruszający się po szynach. Szybko poradził sobie z ponownym ustawieniem pojazdu na tory, ale to ratowanie ludzi, a nie tramwajów jest jego podstawową funkcją.

Specjalistyczny dźwig marki Scania jest w służbie MPK Wrocław od stycznia br. Jego głównym zadaniem jest pomoc w ratowaniu życia ludzi, którzy znajdą się pod kołami tramwaju. Ze względu na swoją ratowniczą funkcję, maszyna od kwietnia zyskała status pojazdu uprzywilejowanego. Oznacza to, że w sytuacjach kryzysowych dźwigu nie ograniczają przepisy drogowe. Aby uratować człowieka, jest w stanie unieść nawet tramwaj o wadze do 22 ton – tyle bowiem wynosi jego udźwig.

Dźwig ma jednocześnie znacznie więcej opcji, które wyróżniają go na tle innych pojazdów ratowniczych tego typu.

- To, co czyni go wyjątkowym, to między innymi fakt, że może jeździć po drodze i po torach. W związku z tym dotrze także do trudno dostępnych miejsc, w których może rozegrać się akcja ratunkowa, na przykład do pętli tramwajowej. Oczywiście mamy nadzieję, że dźwig będzie używany w tego typu sytuacjach jak najrzadziej. A jeżeli już do tego dojdzie, to będzie to akcja skuteczna, tak, abyśmy mogli ratować ludzkie zdrowie czy życie. Po to go kupiliśmy i temu będzie służył - tłumaczy Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

Na szczęście specjalistyczny pojazd jeszcze nie miał okazji sprawdzić się w realnej akcji ratowniczej. W maju brał udział w jej symulacji, prowadzonej przez strażaków. Przetestowano wtedy schematy jak najszybszych działań obu jednostek.

Co jeszcze potrafi ultranowoczesny dźwig? Operator może obsługiwać go zdalnie, z każdego miejsca, dzięki sterownikowi radiowemu. Sprzęt zmieści się pod większością wiaduktów we Wrocławiu – oprócz tych na ul. Trzebnickiej i ul. Boya-Żeleńskiego, które mają wysokość 3,1 m. To za nisko, bo dźwig ten jest w stanie "skurczyć się" do 3,7 m. Jego maksymalna wysokość natomiast to niewiele ponad 3,9 m. Może ona zostać zmniejszona o około 30 centymetrów dzięki specjalnym poduszkom pneumatycznym.

NIE PRZEOCZ:

Ponadto maszyna jest przystosowana do pracy pod trakcją bez konieczności jej zdejmowania. Pozwoliło to znacznie przyspieszyć czas wprowadzania pojazdu z powrotem na tory, o czym przekonaliśmy się wczoraj.

Więcej o wykolejeniu linii 20 jadącej w kierunku Leśnicy przeczytasz tutaj:

Dźwig rozpędza się do niemal 90 kilometrów na godzinę. Wyposażony jest w bezprzewodową łączność, klimatyzację, czujniki cofania z kamerami i monitor w kabinie, a także specjalne sprzęgi do holowania autobusów i tramwajów, również całkowicie niskopodłogowych. Sprzęt kosztował 3 miliony złotych.

Mimo, że potrafi poruszać się zarówno po drogach, jak i szynach, nie jest zasilany trakcją. Jeździ na ropę, jak inne, standardowe dźwigi MPK Wrocław. Tych miejski przewoźnik ma jeszcze 2: marki Man (udźwig 49 ton) oraz marki Star (udźwig 12 ton).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Jeden za duży,drugi za wysoki.Piękne te zakupy w MPK.Tylko star 266.
G
Gość
Ale te Stary tyle lat dawały radę.
G
Gość
6 grudnia, 15:01, Henryk:

Jaki specjalistyczny dźwig? Zwykła ciężarówka z hds em, która w dodatku musi odjeżdżać wiadukty ,bo się nie mieści na wysokość! Żeby to kupić musieli chyba dostać łapówkę.

Trafiłeś w sedno to jest zakup pod FB i Kalendarz MPK Wrocław i Foldery reklamowe :)

G
Gość
Naroście trafna decyzja Prezesa MPK i bardzo mądrze zainwestowane nadziwię i przydała by się taka ilość min. na trzy linie Tramwajowe
t
tramwajorealista
A czy wykolejone autobusy też stawia do pionu?
H
Henryk
Jaki specjalistyczny dźwig? Zwykła ciężarówka z hds em, która w dodatku musi odjeżdżać wiadukty ,bo się nie mieści na wysokość! Żeby to kupić musieli chyba dostać łapówkę.
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie