Prawie dziewięć godzin miesięcznie wrocławianie spędzają w korkach - wynika z najnowszego raportu BFF Investments Polska i spółki Devco. Zamiast tracić nerwy za kierownicą, lepiej wsiąść do tramwaju lub autobusu. Zaoszczędzimy pieniądze, nerwy i czyste powietrze.
Właśnie zmianie przyzwyczajeń i sposobów dojazdu do pracy, czy szkoły służy trwający we Wrocławiu Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, który rozpoczął się dniami otwartymi MPK Wrocław, a zakończy go Dzień bez Samochodu, w którym tramwaje i autobusy będą bezpłatne.
- Korzystając z komunikacji miejskiej bardzo często omijamy korki. Ponad 90 procent torowisk jest wydzielone i nasze tramwaje suną po szynach omijając auta, natomiast nasze autobusy mają w wielu miejscach wydzielone bus-pasy, po których mogą poruszać się tylko one - mówi Jolanta Szczepańska, prezes MPK Wrocław.
Korzystanie z komunikacji miejskiej jest również tańsze, niż posiadanie samochodu. Roczny bilet kosztuje 800 złotych, a więc nieco ponad 2 złote za dzień. Oszczędzamy przy tym nie tylko pieniądze, ale i czas na szukanie miejsca parkingowego.
Po Wrocławiu jeździ obecnie 237 tramwajów i 318 autobusów MPK. Tabor spółki przechodzi gruntowną przebudowę. Do końca tego roku na wrocławskie tory wyjedzie 30 nowych częściowo niskopodłogowych tramwajów Moderusów Beta MF 24-AC. Kolejne dziesięć pojawi się w przyszłym roku.
- Nowe moderusy zastąpią częściowo stare i wysłużone konstale 105N. Dzięki tym zakupom w całym mieście przybędzie około tysiąca dziennie kursów taborem dostępnym dla osób o ograniczonej mobilności - zaznacza Jolanta Szczepańska.
Od marca po wrocławskich ulicach jeździ 60 nowych wydzierżawionych autobusów Mercedes. W przyszłym roku w zajezdni MPK pojawi się kolejne 50 nowych pojazdów. Tym razem MPK je jednak kupi, a nie wydzierżawi. Będą to niskopodłogowe i przegubowe autobusy. Pojazdy za 96 mln zł dostarczy firma MAN, której autobusy od wielu lat wożą wrocławian.
- Planujemy również skorzystać z prawa opcji zawartego w kontrakcie z producentem i pozyskać kolejnych 50 autobusów - tłumaczy Szczepańska.
MPK bierze także udział w rządowym programie organizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Dzięki temu kupi co najmniej 7 autobusów elektrycznych. Możliwe, że w kolejnych latach kontrakt zostanie zwiększony do 43 pojazdów. MPK stara się również o dodatkowe unijne pieniądze na kolejnych 10 elektrycznych autobusów.
Nowe pojazdy, zwłaszcza tramwaje wymagają jednak nowej zajezdni. W dotychczasowych przy ul. Kamiennej, Powstańców Śląskich i Słowiańskiej po prostu by się nie pomieściły. Ta powstanie w najbliższych latach przy ul. Szczecińskiej w sąsiedztwie autostradowej obwodnicy Wrocławia.
Spółka Wrocławskie Inwestycje prowadzi obecnie konkurs na projekt zajezdni. Jego wyniki poznamy jesienią tego roku.
Partnerami cyklu są: Volvo i MPK Wrocław.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?