Rząd i samorząd wspólnie przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu
Chocianów to urocza miejscowość na Dolnym Śląsku, na granicy Przemkowskiego Parku Krajobrazowego. Mieszka tam niespełna 8 tys. osób, które przez ostatnie 22 lata nie mogły korzystać z pasażerskich przewozów kolejowych. Zmieniło się to 6 grudnia 2022 roku. Wtedy to po ponad dwóch dekadach przerwy, na stację w Chocianowie wjechał pociąg Kolei Dolnośląskich.
- Wykluczenie komunikacyjne to jeden z największych problemów dotykających mieszkańców naszego kraju. Uruchomienie tej linii to nie tylko walka z wykluczeniem komunikacyjnym, to także rozwój gospodarczy i przykład bardzo dobrej współpracy między rządem, samorządem województwa oraz spółkami kolejowymi - Kolejami Dolnośląskimi, PKP i PLK – mówi Elżbieta Witek, Marszałek Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, która jechała w tym pociągu.
Województwo Dolnośląskie przejęło linię kolejową Chocianów – Duninów w roku 2020. W kolejnym roku ogłoszono przetargi na wycinkę drzew i krzewów oraz projekt i wykonanie robót rewitalizacyjnych. Celem inwestycji było przywrócenie stanu technicznego linii umożliwiającego uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich.
- Trudno szukać drugiego polskiego regionu, który inwestuje w kolej tak mocno jak Dolny Śląsk! Rozwój kolei to jeden z priorytetów Bezpartyjnych Samorządowców. Dotrzymujemy słowa - przejmujemy od państwa i rewitalizujemy nieczynne od lat linie, aby Dolnoślązacy każdego dnia mogli wygodnie korzystać z kolei. To projekt cywilizacyjny, niespotykany w tej skali w całej Polsce. Powrót kolei do Chocianowa pokazuje, że jesteśmy skuteczni w realizacji tego ambitnego projektu - mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Rewitalizacja tego odcinka w połączeniu z równoległą rewitalizacją linii nr 316 w relacji Chojnów – Rokitki umożliwia ponowne włączenie Chocianowa do sieci regionalnych połączeń kolejowych. Mieszkańcy gminy Chocianów będą mogli dojechać m.in. do Legnicy i Wrocławia.
- Ta inwestycja i dynamiczny rozwój kolei na Dolnym Śląsku to efekt umowy koalicyjnej, którą podpisaliśmy na początku tej kadencji, i którą konsekwentnie realizujemy. Dziś pokazujemy, że dotrzymujemy słowa. Przywróciliśmy połączenia do Bielawy, Chocianowa, a wkrótce będą to następne miejscowości – w przyszłym roku ruszy Świeradów-Zdrój, Karpacz i kolejne, które we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, z przychylnością Ministerstwa Infrastruktury będziemy uruchamiać – dodaje Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.
W sumie rewitalizacja linii 303 oraz 316 kosztowała prawie 23 miliony złotych, również z wykorzystaniem środków unijnych.
- To wielka zasługa zarówno parlamentarzystów, którzy przyjmowali odpowiednie przepisy służące efektywnej współpracy rządu i samorządu, ale także samorządowców poziomu wojewódzkiego, którzy na czele z zarządem województwa tę pracę tu na Dolnym Śląsku realizują – dodaje Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Samorząd Województwa Dolnośląskiego rewitalizuje następne linie w regionie. Kolej wróci również m.in do uzdrowiskowego Świeradowa-Zdroju i do położonego u stóp Śnieżki Karpacza! Pociągi Kolei Dolnośląskich pojadą do tych dolnośląskich miast w 2023 roku.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?